بحران مالی چین، دردسر جدید برای جهان

|

بحران مالی چین، دردسر جدید برای جهان

خانه‌های ناتمام در چین ۲۲۵ میلیون متر مربع فضا دارند. با شکوفایی سازندگان ملک، قیمت مسکن نیز افزایش یافت و این باعث نگرانی دولت شد. موجی از نکول ها، به ویژه توسط اورگراند، شرکت املاک و مستغلات چینی که در بدهی‌های بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار غرق شده است، به وجود آمد.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که دارای پیوندهای عمیق تجاری و مالی جهانی است. تحلیلگران می‌گویند اگر بحران اموال به سیستم مالی چین سرایت کند، شوک بسیار فراتر از مرزهای چین احساس می‌شود.

 





منبع

موسسه رتبه‌بندی فیچ نوشت: در صورت تشدید بدهی‌ها، ممکن است پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده و جدی وجود داشته باشد. این بازتاب هشدار فدرال رزرو ایالات‌متحده بود که در ماه می اعلام کرد در حالی که چین تاکنون توانسته است اثرات منفی را مهار کند، بدتر شدن بحران املاک می‌تواند بر سیستم مالی این کشور نیز تأثیر بگذارد.

افول اورگراند در سپتامبر سال گذشته باعث اعتراض خریداران خانه و پیمانکاران در دفتر مرکزی آن در شنژن شد. در ژوئن امسال، شکل جدیدی از اعتراض با تحریم وام مسکن ظاهر شد. افرادی که واحدهایی را در پروژه‌های ناتمام خریداری کرده بودند، اعلام کردند تا زمان از سرگیری ساخت و ساز، پرداخت را متوقف خواهند کرد.