برای استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در قوه‌قضائیه برنامه ریزی کرده‌ایم

وی افزود: اگر تاریخ را نگاه کنید خواهید دید که کشورهای مدعی حقوق بشر برای کشورهای خاورمیانه چه جنایاتی را مرتکب شوند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تمام قضات و کارکنان قوه قضاییه مطابق قانون دارای مسئولیت قانونی هستند و تخطی قانون توسط هیچ فردی در دستگاه قضایی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: در قانون اساسی براساس اصل ۳۴ حق دادخواهی و دسترسی آزادانه به عدالت به رسمیت شناخته شده است هرکسی حق دارد دعوای خود را به صورت آزادانه در دادگاه بی طرف مطرح کند.

انتهای پیام/





حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان کرد: در اصل ۳۵ قانون اساسی حق داشتن وکیل برای افراد بی بضاعت مطرح شده است هزینه وکلای معاضدتی برای کسانی که توانایی مالی برای انتخاب وکیل ندارند برعهده دولت است که پرداخت کنند؛ لذا در یک سال گذشته حدود ۴۰ هزار پرونده وکیل معاضدتی داشته است.

به گزرش خبرگزاری برنا، نشست مشترک معاون اول قوه قضاییه با سفرا و دیپلمات‌های مقیم و روسا و نمایندگان سازمان‌‌های بین المللی، ظهر امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: رهبر عزیز ما در چند روز اخیر احساس کردند که بسیاری از جوانان شرکت کننده در اغتشاشات اخیر نا آگاه بودند و به دلیل احساسات جوانی اقدام کردند و خودشان هم احساس ندامت کردند. با حالت پدرانه بی سابقه تمام جوانان شرکت کننده در این حادثه که مرتکب جرم شده بودند را بخشیدند.

وی افزود: افتخار می‌کنیم به اینکه پدر جامعه تمام فرزندان خود را مورد عفو و گذشت قرار می‌دهد؛ یکی از نتایج عفوی که از سوی مقام معظم رهبری اتفاق افتاد، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری بود. امروز اثر این عفو باعث شده تمام جناح‌های مختلف در کشور ایران با یکدیگر متحد شوند، تمام جناح های مختلف با تفکرهای مختلف از رهبری تشکر کردند.

بخوانید:  خانه بسکتبال آذربایجان‌غربی بازی حساس را برد

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: هیچ مکتبی به اندازه ادیان در خصوص کرامت انسانی مطلب ندارد، تاکید قانون اساسی بر کرامت و ارزش های انسانی است. اصولی همچون حاکمیت قانون، اصل برابری حقوق آحاد ملت، تضمین حقوق و آزادی های فردی انسان‌ها از جمله تاکیدات قانون اساسی بر حفظ کرامت انسانی است.

 

وی افزود: در تمام زندان‌های کشور نماینده دادستان بر حسن اجرای حقوق زندان نظارت مستمر دارد و زندانیان آزادانه و به سهولت به مقامات قضایی دسترسی دارند.

وی افزود: عفو رهبری برای تمام افرادی است که برایشان پرونده تشکیل شده است، تعداد بسیار کمی از این افراد در بازداشت بودند که جز افراد شرور تماما مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند‌.

وی با بیان‌ اینکه سیستم نظارت بر حقوق شهروندی در درون قوه قضاییه یکی دیگر از اقدامات است، گفت: همه در قوه قضاییه چه قاضی و چه کارمند باید حقوق مراجعان و اصحاب دعوی را رعایت کنیم. در نظام دادرسی ما هر کسی جایگاه خود را دارد و وظیفه قاضی آن است نسبت به اصحاب دعوی احترام بگذارد.

وی افزود: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون از سایر قوا مستقل است و وظیفه اصلی قوه قضاییه اجرای عدالت حمایت از حقوق و آزادی های مردم است.

وی افزود: برنامه ریزی کردیم تا در آینده فناوری‌های نوین را توسعه دهیم و از تمام مسائلی که می‌تواند ما را در سرعت رسیدگی یاری کند از جمله هوش مصنوعی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: مبنای قانون اساسی رای بیش از ۹۸ درصد مردم ایران در جریان رفراندوم سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بخوانید:  سالجاری تاکنون۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی کسب کرده ایم

وی افزود: در اصل دوم قانون اساسی به کرامت انسان و ارزش های والای انسانی و آزادی انسان توام با مسئولیت در برابر خداوند اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه در چند ماه اخیر شاهد حوادث تلخی در کشور جمهوری اسلامی ایران بودیم، تصریح کرد: مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح مشروط به آنکه مخل مبانی اسلامی نباشد، آزاد است اما متاسفانه برخی از کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و بویی از حقوق بشر را احساس نکردند در حوادث اخیر با مردم ما بسیار بد رفتار کردند و خشونت‌هایی را علیه مردم به کار بردند.

وی افزود: مطابق اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبنای قانونگذاری در کشور ما مقررات شرعی است اما همین مقررات شرعی باید فرآیند قانونگذاری را طی کند تا به قانون تبدیل شود.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: از دیدگاه دین مقدس اسلام تاکید شده‌است که قاضی دادگاه تا جایی که ممکن است در احساس درونی خود نسبت به اصحاب دعوی فرقی نگذارد و بی طرفانه قضاوت کند.

وی افزود: ادعای اینکه چرا نمی‌گذارید متهمان به وکلا دسترسی داشته باشند را قبول نداریم، تمام این شایعات مربوط به برخی از کشورها است که پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را بر نمی تابند.


آیا این خبر مفید بود؟

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد: یکی از افتخارات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا استفاده از دادگاه های هوشمند و الکترونیک بود به طوری که زندانیان بدون خارج شدن از محل اقامت خود در دادگاه‌ها شرکت کردند.

بخوانید:  آغاز اردوی دوم شاگردان عبدی برای جام جهانی

حجت الاسلام و المسلمین مصدق اظهار کرد: حقوق ملت یک فصل مهم را در قانون اساسی تشکیل داده است، براساس اصل ۲۱ قانون اساسی دولت مکلف است زمینه های مساعد برای رشد شخصیت و احیای کلیه حقوق مادی و معنوی زنان اقدام کند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع