برگزاری تورهای علمی روحیه خودباوری و هویت ملی را در نخبگان تقویت می‌کند

باقری‌مقدم تصریح کرد:‌ در این مسیر مشکلاتی وجود دارد و بعضی از دانشگاه‌ها استنکاف کرده و نخبگان را نمی‌پذیرند که اتفاقاً مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر اعلام کردند که من هم در جریان هستم که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که این مشکل با همکاری وزارتخانه بهداشت و علوم قابل حل است و این مسیر را با قوت توسعه بدهیم که این یک مسیر اشتغال مناسب است. یک بخش دیگر اشتغال که ما طراحی کردیم، جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره محورهای سخنان مقام معظم رهبری در جمع نخبگان گفت: درباره انتظاراتی که مقام معظم رهبری از دستگاه‌ها دارند و در جلسه با نخبگان مطرح کردند نخستین بحث این است که نخبه باید به یک شغل مناسب که در شأن نخبگی باشد، بپردازد. شغل نخبگی از دو مسیر قابل تحقق است: اولی برای اینکه اینها عضو هیئت علمی باشند ما یک سازو‌کاری را تحت عنوان جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی داریم البته ما در این جذب معیارهای خودمان را داریم و بعد از اینکه جذب و انتخاب می‌کنیم اینها را برای جذب به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم.

باقری‌مقدم گفت: آقای دکتر لطیفی؛ رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در اختتامیه همایش ملی نخبگان نیز به این موضوع اشاره کردند که شما این 1000 نفر را مفروض بدانید اما پیشنهاد ما این است که این ظرفیت حتی تا 10 هزار نفر افزایش یابد. یک موضوع مهم دیگری آقای لطیفی اشاره کردند که از نظر شخصی اعتقاد دارند که مسیر جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور باید از طریق بنیاد ملی نخبگان انجام گیرد و این جایگزین آن آزمون استخدامی شود.

بخوانید:  من و ۲ بازیکن دیگر استقلال ماشین‌مان را فروختیم

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد:‌ نگاه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز نیز همین موضوع بود که دستگاه‌ها باید از این موضوع حمایت کنند و بنیاد ملی نخبگان به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در واقع باید ردیف‌های استخدامی خود را به این موضوع اختصاص دهند و ما با سازمان امور اداری و استخدامی به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که حداقل 1000 نفر از این نخبگان را در دستگاه‌های اجرایی کشور مشغول به کار کنیم.


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/





وی ادامه داد:‌ این دستگاه‌های اجرایی نیز عمدتاً‌ وزارتخانه‌ها نیستند و دستگاه‌های بزرگ صنعتی و دولتی در کشور مثل شرکت ملی نفت ایران، شستا، مجموعه‌های بزرگ صنعتی که در کشور دولتی هستند را شامل می‌شود. ما در بنیاد ملی نخبگان برای این موضوع آیین‌نامه‌ای در دولت مصوب کرده و شیوه‌نامه‌های آن را نیز طراحی کردیم و تا الان 1000 نفر از نخبگان را نیز انتخاب کردیم که مناسب کار در دستگاه‌ها هستند و امتیاز لازم را دارند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: زمانی که یک نخبه در بازدید از مراکز صنعتی و پیشرفته کشور مشاهده کند که چه امکانات و ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد، بسیار امیدوارتر می‌شود و همین امروز ممکن است جایگاه کاری و شغلی خود را در این مراکز صنعتی انتخاب کند لذا این امر از قبل به عنوان یک راهکار عملی در بنیاد نخبگان مهیا بوده است و کم و بیش نیز عملیاتی می‌شده است اما باید این موضوع توسعه پیدا کرده و به عنوان یک استراتژی در بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت.

بخوانید:  روسیه باید در تمامی گفتگوهای صلح حاضر باشد
وی ادامه داد: یکی از محورهایی که در سخنان مقام معظم رهبری در جمع نخبگان اشاره شد موضوع تعامل نخبگان با مراکز علمی دنیا است که این موضوع را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهیم و با همکاری وزارت علوم و وزارت خارجه مسیری را طراحی می‌کنیم تا نخبگان کشور بتوانند با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور تعامل داشته باشند.

وی متذکر شد: بعد از جلسه دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، از دفتر ایشان با ما تماس گرفته و اعلام کردند که امسال به قدری صحبت‌ها و نقطه‌نظرات نخبگان خوب بوده است که مقام معظم رهبری دستور دادند که این نظرات نخبگان توسط دفتر ایشان دسته‌بندی و برای رئیس‌جمهور ارسال شود.

باقری‌مقدم ادامه داد: بنیاد براساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان وظیفه این اعتبارگذاری‌ها و اعتبارسنجی‌ها را در کشور دارد. یک محور دیگر از سخنان مقام معظم رهبری این است که ما زمینه را ایجاد کنیم که نخبگان با پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور بیشتر آشنا شوند که این موضوع را در گذشته در دستور کار داشتیم که برای این موضوع نیز برنامه‌های مفصل و مجزایی را طراحی خواهیم کرد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری تورهای علمی برای نخبگان گفت: بچه‌های مستعد برتر و برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان باید به یک احساس خودباوری برسند و حس نکنند که کشور مثل 50 سال گذشته است. ایران در طی سال‌های  اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است و مشاهده این پیشرفت‌ها و مراکز صنعتی مدرنی که داریم، این روحیه خودباوری و هویت ملی را در نخبگان تقویت می‌کند و باعث می‌شود که فرد امیدش به آینده بیشتر شود. مقام معظم رهبری در جمع نخبگان تأکید کردند که ما باید تلاش کنیم که این امید به آینده در نخبگان افزایش یابد.

بخوانید:  بسیج امکانات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت محصولات استراتژیک گندم و کلزا/ تجهیز ۱۱ مرکز خرید تضمینی

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به موضوع شاخص‌های ارزیابی نخبگان تصریح کرد: ما مدت‌ها قبل نیز گفته بودیم که شاخص‌ها باید بروز شده و شیوه‌نامه‌های جدید نیز ایجاد شود. مقام معظم رهبری در جمع نخبگان، حجت را تمام کردند و فرمودند ملاک ارزیابی نخبگان را نیز هم باید توانایی و کمک به حل مسئله قرار بدهیم. در بسیاری از مراکز علمی کشور مثل دانشگاه‌ها، و وزارت علوم و … کماکان مقاله نقش اول را بازی می‌کند. ما با سرعت در حال تغییر شیوه‌نامه‌های احراز نخبگی هستیم که این شیوه‌نامه‌ها را به‌گونه‌ای تبدیل کنیم که هرچقدر نخبه بیشتر در راستای حل مسئله حرکت کند و توانایی و رزومه بهتری در حل مسائل کشور داشته باشد، امتیاز بیشتری را کسب کند.

باقری‌مقدم تصریح کرد:‌ دفتر مقام معظم رهبری با بنیاد ملی نخبگان و بنده تماس گرفتند و پیشنهاد شد که ما هم در مسیر این پیگیری به عنوان اجرا در خدمت دفتر باشیم؛ این اقدامات توسط دفتر انجام شده و نامه‌ای به هیئت دولت برای پیگیری و اجرای پیشنهادات نخبگان ارسال خواهد شد.