بمناسبت آزادی سوسنگرد 100 عنوان برنامه در قزوین برگزار می شود

Capture

رئیس مرکز حفظ ثار و ارزشهای دفاع مقدس استان قزوین تصریح کرد: در بوستان باراجین ۱۷ هکتار زمین برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس واگذار شده و این موزه در ضلع جنوبی یادمان شهدا قرار دارد.

انتهای پیام





وی افزود: شهر سوسنگرد یا خفاجیه مرکز شهرستان دشت ‌آزادگان است که در ۶۵ کیلومتری شمال غربی اهواز در استان خوزستان واقع شده و هویزه در جنوب غربی سوسنگرد و بستان در شمال غربی سوسنگرد قرار دارند و رود کرخه از شمال این شهر و شعبه ای از آن به نام نیسان از درون شهر از شمال به جنوب می‌گذرد.

image_2022_11_13-10_42_5_802_kLm

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف


منبع

  ساخت باغ موزه دفاع مقدس در قزوین به کندی پیش می رود 

این مسئول نظامی گفت: موقعیتی که سوسنگرد در آن قرار دارد جبهه میانی خوزستان بود و منطقه‌ای وسیع شامل حمیدیه، سوسنگرد و بستان را شامل می‌شد و  ارتش عراق با کنترل سوسنگرد می‌توانست در هر قسمت از آن به جاده اصلی اهواز-حمیدیه-سوسنگرد-بستان دست پیدا کند و  هر فرمانده نظامی ارتش عراق در همان بررسی اولیه از زمین منطقه به‌ویژه راه‌های مواصلاتی متقاعد می‌شد که جاده بستان-سوسنگرد بهترین معبر برای دستیابی به اهواز است و این دو شهر در صورت اشغال بهترین و سریع‌ترین مسیر تدارک‌رسانی به نیروها برای پیشروی به سمت هدف اصلی یعنی اهواز محسوب می‌شد و سوسنگرد کلید فتح خوزستان بود.

image_2022_11_13-10_41_28_912_HKT

معارف دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم

این فرمانده سپاه اظهارداشت: توجه به ابعاد دفاع مقدس از نمونه های جهاد تبیین است و از همه کسانی که احساس مسئولیت می کنند انتظار داریم در این کار مهم مشارکت کنند.

image_2022_11_13-10_42_39_856_lRn

سرهنگ امیری مقدم تصریح کرد: این عملیات اولین شکست سربازان عراقی از بدو ورود به خاک ایران بودآنها که با تصور فتح تهران در عرض یک هفته وارد ایران شده بودند قبلاً با مقاومت نیروهای مردمی و ارتش و سپاه پاسداران مواجه و ناچار به توقف و تاخیر در تامین اهداف خود شده بودند، اما در عملیات آزادسازی سوسنگرد نه تنها شهری را که یک ماه نیم قبل اشغال کرده و اکنون در آستانه فتح کامل آن بودند از دست دادند، بلکه ناچار به عقب‌نشینی در مواضع پدافندی شدند و دریافتند که اشغال ایران و رسیدن به تهران به آسانی تصوری که قبل از ورود به جنگ داشتند نیست.

بخوانید:  برای حضور موفق در پار المپیک تلاش می‌کنیم

امیری مقدم اظهارداشت: در فاز سوم تکمیل سایت جنوبی و بخشی از سنگرهای عمومی و بازسازی عملیات انجام خواهد شد و در فاز چهارم آمفی تئاتر ۵۰۰ نفره و کارگاه آموزشی پیش بینی شده است.

وی گفت: این عملیات ورق جنگ را به نفع نیروهای ایرانی چرخاند و‌ اندکی پس از سقوط خرمشهر، شکستی را به ارتش عراق تحمیل کرد که موجب تضعیف روحیه نیروهای عراقی و تقویت روحیه نیروهای ایرانی شد و در بعد سیاست داخلی نیز موقعیت بنی صدر و جریاناتی را که در راه دفاع از کشور مانع‌تراشی گفتاری یا عملی می‌کردند را تضعیف و موقعیت ارتش، سپاه و مقاومت مردمی را تقویت کرد و در انسجام بسیج و جذب نیروهای مردمی به بسیج و سپاه تاثیر زیادی داشت.

وی با اشاره به عملیات آزادسازی سوسنگرد اظهارداشت: عملیات آزادسازی سوسنگرد (۲۶ آبان ۱۳۵۹ شمسی)، یکی از عملیات‌ موفق ایران در دوران دفاع مقدس و نقطه عطفی در ایجاد زمینه‌های تحول در وضعیت جنگ بود و باعث آزادسازی سوسنگرد و بیرون راندن نیروهای اشغالگر بعثی شد.

وی اضافه کرد: اعتبار خوبی برای طرح نداریم هر چند از سوی شهرداری اقداماتی انجام شده اما کار به کندی پیش می رود.

100 عنوان برنامه در سالگرد آزادی سوسنگرد

سرهنگ امیری مقدم بیان کرد: این مجموعه باید بسرعت تکمیل شود و محل رجوع جوان و نوجوانان باشد تا ناگفته های دفاع مقدس بازگو شود تا از انحراف دفاع مقدس جلوگیری کنیم.

وی از رسانه ها خواست با پیگیری و مطالبه گری کمک کنند تا این باغ موزه با سرعت بیشتری تکمیل شود.

وی افزود: در جنگ دو واقعه تسلیم و دفاع رخ می دهد و ایران اسلامی مصداق بارز دفاع از مرزها و ارزشهای اسلامی است.

بخوانید:  سرمربیان فقید مشترک برای پرسپولیس و سپاهان

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ بمناسبت سالروز عملیات سوسنگرد سرهنگ محمد امیری مقدم رئیس مرکز حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان قزوین روز یکشنبه در جمع خبرنگاران برنامه های این مناسبت را تشریح کرد.

image_2022_11_13-10_41_43_617_wDX

وی بیان کرد: این نبرد اولین عملیاتی بود که با هدایت مستقیم رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای انجام شد و در آن بطور رسمی از خواسته بنی صدر مخلوع که منجر به سقوط سوسنگرد می‌شد استنکاف شد و طبق تشخیص فرماندهان میدانی جنگ عمل شد.

امیری مقدم تصریح کرد: مراسم گرامیداشت آزادی سوسنگرد فردا ساعت ۹.۵ صبح در سالن لشکر ۱۶ زرهی برگزار می شود و سخنران مراسم نوعی اقدم از رزمندگان و فرماندهان عملیات در سوریه است.

سرهنگ امیری مقدم تصریح کرد: سوسنگرد در ماههای ابتدایی جنگ دو مرحله مورد حمله نیروهای ارتش عراق قرار گرفت و در مرحله اول در ۶ مهر ۱۳۵۹ اشغال شد، ولی به‌رغم مقاومت و مبارزه نیروهای ایرانی به طور کامل آزاد نشدو در مرحله دوم در محاصره و در آستانه سقوط قرار گرفت که در عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مردمی در روز ۲۶ آبان ۱۳۵۹ از محاصره خارج شد و نیروهای ارتش عراق ناچار به عقب‌ نشینی از سوسنگرد و مناطق اطراف آن شدند.

رئیس مرکز حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان قزوین تصریح کرد: به مناسبت سالروز آزادی سوسنگرد برنامه های متعددی در ارتش، سپاه و پایگاههای بسیج تدارک دیده  شده و ادارات نیز حال و هوای این عملیات را منعکس خواهند کرد. 

وی اظهارداشت: باغ موزه دفاع مقدس در بوستان باراجین در حال ساخت است و نیازمند همکاری بیشتر استاندار و شهردار برای تسریع در تکمیل آن است.

 وی بیان کرد: به این مناسبت حدود 100 عنوان برنامه تدارک دیده شده تا واقعیت های این عملیات و شجاعت و جسارت رزمندگان بازگو شود.

بخوانید:  حضور ۱۵ ورزشکار کهگیلویه و بویراحمدی در رقابت های بین المللی نشان دهنده توان بالای آنان است

سرهنگ امیری مقدم یادآورشد: ۲۲ شهید از قزوین در عملیات آزاد سازی سوسنگرد تقدیم انقلاب شده است.

image_2022_8_28-19_22_31_996_jR9


آیا این خبر مفید بود؟

وی تصریح کرد: مدیران اجرایی و فرماندهان یگانهای نظامی و انتظامی و خانواده شهدا در این مراسم حضور دارند و تجلیل از همسران رزمندگان دفاع مقدس دراین برنامه تدارک دیده شده است.

سرهنگ امیری مقدم بیان کرد: در فاز اول گالری مجموعه با وسعت ۵ هزار مترمربع در حال ساخت است و از محوطه هم استفاده خواهیم کرد و ساخت سنگر، پل معلق، استخر غواصی، سنگر گروهی و طراحی برخی عملیات در محوطه در این مرحله صورت خواهد گرفت. 

وی گفت: در فاز اول ساخت گالری و ساختمان اداری، فاز دوم سایت شمالی، محوطه، میدان پرچم و دستاوردها، مجموعه ادوات نظامی و دستاوردهای دفاع مقدس و سایت موشکی مستقر خواهد شد.

این مسئول یادآورشد: برای ساخت گالری سرپوشیده تاکنون ۲۲ میلیارد تومان هزینه شده و طرح حدود ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

امیری مقدم یادآورشد: نقش رهبری دراین عملیات برجسته است و ایشان فرمانده عملیات و مدیریت نیروها را برعهده داشتند و یادمان این عملیات در شرایط کنونی می تواند در روشنگری جوانان موثر باشد.

امیری مقدم بیان کرد: تجلیل از یک میلیون رزمنده دفاع مقدس در ماههای گذشته برگزار شد که رسالتی برای حفظ جایگاه این بزرگواران است و باید واقعیت های دفاع مقدس و فرهنگ ایستادگی و مقاومت به نسل جوان منتقل شود.

امیری مقدم گفت: عملیات سوسنگرد از اولین عملیات ارتش و در طول تاریخ جنگ اولین عملیات فاتحانه ارتش محسوب می‌شود و پس از این عملیات بود که نیروهای ارتش سازمان یافتند و کنار هم قرار گفتند و توانستند در برابر ارتش عراق خط دفاعی سراسری از شمال تا جنوب ایجاد کنند و این نخستین همکاری سازمان‌یافته میان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخستین عملیات مشترک بود که با همکاری هر دو نهاد انجام شد و به پیروزی رسید.