بهره مندی سنندج از آب شرب سالم پس از سه سال

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه مسئولان استان و وزارت نیرو به فکر چاره افتادند و طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گرفت و عملیات آغاز این پروژه ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ کلید خورد، چراکه بخاطر تغذیه‌گرایی سد قشلاق و تغییر طعم و بوی آب، دیگر امیدی به این سد نبود.

در این طرح سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷ به ۲ برای اولین‌بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه‌سازان استان کردستان انجام شده است.





منبع

بهره مندی سنندج از آب شرب سالم پس از سه سال

در تاریخ 10 آذرماه 1401 پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج پس از حدود سه سال و با حضور سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید.


آیا این خبر مفید بود؟

همچنین، سد آزاد در ۴۰ کیلومتری جاده سنندج- مریوان بر روی رودخانه آزاد واقع‌شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، هفتم دی ماه سال قبل به کردستان آمد و از نزدیک در جریان پیشرفت طرح سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج قرار گرفت و گفت که تمام اعتبارات مورد نیاز برای اتمام این پروژه تامین شده است.

طرح انتقال آب شرب سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، در افق سال 1425 ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.  

بخوانید:  ایجاد نشاط اجتماعی باید مهم‌ترین دغدغه مسئولان فرهنگی باشد

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف