بهینه سازی مصرف بنزین و رفع ناترازی با اصلاح موتور خودروها و افزایش ظرفیت پالایشی

وی ادامه داد: خودروهای فرسوده و برخی از خودرهای بی کیفیت و با مصرف بالا موجب افزایش مصرف هستند که باید اصلاح شوند. در کنار مدیریت مصرف، توسعه ظرفیت سوخت جایگزین بنزین و همچنین افزایش بازدهی پالایشگاه‌های موجود و بهره برداری از فاز ستاره 4 خلیج فارس اثرگذار است تا بتوانیم در بخش تولید نیز شاهد افزایش باشیم اما در کنار این امر حتماً باید بهینه سازی مصرف را مورد توجه قرار دهیم.

بهینه سازی مصرف بنزین و رفع ناترازی با اصلاح موتور خودروها و افزایش ظرفیت پالایشی

آمار گمرک نیز نشان‌ می‌دهد که صادرات بنزین ایران در سال 1401 تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش‌ می‌رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان 13.5 میلیون لیتر در روز ایجاد‌ می‌شود.

انتهای پیام/ 



منبع

وی ادامه داد: به زعم آنان، گاز تقریباً رایگان در اختیار نیروگاه‌ها قرار‌ می‌گیرد و اگر صادر شود، آورده‌ اقتصادی بسیار زیادی دارد. در حوزه‌ نفت هم همین طور است. اما در سیاست گذاری‌های کلان فقط مسائل اقتصادی مدنظر نیستند، باید به مصالح کشور توجه کنیم و نیازهای مردم را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید یک نهاد متمرکز وجود داشته باشد که سیاست‌های حوزه‌ انرژی را یکپارچه کند. در غیر این صورت، ناهماهنگی در سیاست گذاری‌ها برایمان دردسرساز خواهد شد.

پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که بهره برداری از فاز 4 ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه‌های موجود چقدر‌ می‌تواند در حل و فصل ناترازی بنزین در کشور موثر باشند، اظهار داشت: اگر نگاهی به قوانین مصوب مجلس در حوزه‌ انرژی داشته باشیم، متوجه‌ می‌شویم که تأکید اصلی بر بهره وری صحیح بوده است. از نظر ما افزایش بازدهی پالایشگاه‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی موضوعی است که باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد.

بخوانید:  پایان فرصت قانونی درج داده‌ها در سامانه جامع انبارها

به زعم کارشناسان، قیمت پایین بنزین یکی از مهم ترین دلایل مصرف بی رویه‌ این ماده در کشور است. به طور طبیعی، وقتی چیزی ارزان به دست آید، مصرف کننده قدرش را نمی داند و دلیلی برای مصرف بهینه نمی بیند. به اعتقاد این افراد، اصلاح قیمتی بنزین‌ می‌تواند راهکار موثری برای بهینه سازی مصرف باشد. برخی دیگر، خودروهای فرسوده و خودروهای پرمصرف ساخت داخل را دلیل افزایش میزان مصرف‌ می‌دانند. آنان معتقدند، باید کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد و اسقاط خودروهای کهنه در دستور کار قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون انرژی گفت: بنده با صدای بلند اعلام‌ می‌کنم که اگر هر چه سریع تر مجلس و دولت وارد موضوعات بهینه سازی مصرف نشوند و مصرف را کنترل نکنند، کشور در یک مسیر سراشیبی در حوزه‌ انرژی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی حبرگزاری برنا، آمارها نشان‌ می‌دهد که مصرف بنزین در کشورمان به صورت بی رویه رو به افزایش است. به طوری که از بزرگ ترین تولیدکننده‌ بنزین در منطقه به واردکننده‌ این نوع سوخت تبدیل شده ایم. طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل 116 میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

بهینه سازی مصرف بنزین و رفع ناترازی با اصلاح موتور خودروها و افزایش ظرفیت پالایشی

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که غفلت دولت قبلی در توسعه‌ سی ان جی و افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور چقدر در بروز ناترازی فعلی بنزین موثر بوده است، تصریح کرد: متاسفانه ما در کشورمان سیاست‌های هماهنگ، جامع و دقیقی در زمینه‌ انرژی نداریم و سازمان‌های مختلف برنامه‌های مدنظر خودشان را پیش‌ می‌برند. به طور مثال، وزارت نفت الان معتقد است که صادرات گازی که در اختیار نیروگاه‌ها قرار‌ می‌گیرد، صرفه‌ اقتصادی چندین برابری دارد.

بخوانید:  خانه های هلال توسط مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ارزیابی شد