سمواتی در خصوص توقیف فیلم «برادران لیلا» اظهار داشت: اگر وزارت ارشاد از قبل ابلاغ کرده بود که فیلم بدون پروانه نمایش نباید در جشنوارههای خارجی حضور داشته باشد و تهیهکننده این کار را با وجود اطلاع قبلی انجام داده باشد حق با وزارت ارشاد است، اما اگر غیر این است حق با تهیهکننده و کارگردان فیلم «برادران لیلا» است. آییننامهها و قوانین جدید باید ضمیمه شوند تا فیلمها با این مسائل مواجه نشوند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «دربند» در پایان عنوان کرد: از وقتی که «محمد خزاعی» آمده شرایط خیلی بهتر شده است. همهی ما شاهد تلاش ایشان برای بهبود اوضاع هستیم اما متاسفانه این تلاش آنچنان که باید و شاید کارساز نبوده است. برای مثال بنیاد فارابی را در نظر بگیرید هیچ تفاوتی با قبل از دوران آقای خزاعی نکرده است. همچنان همان افراد سر همان صندلیها نشستهاند. باید یک تفاوت ماهوی بین دولت آقای رئیسی با آقای روحانی باشد که متاسفانه نیست. وقتی بدنه همان است چیزی دگرگون نمیشود. من معتقدم این فضا تا از قدرت یکسری اشخاص خارج نشود تغییری نخواهد کرد.
او با اشاره به این اعداد و ارقام ادامه داد: عدهای از بازیگران میگویند این اعداد و ارقام حق ماست چرا که برنج، گوشت و… گران شده است. من با افاضه فضلهای این دسته از بازیگران که گوش فلک را کر کرده است کاری ندارم. معتقدم که مشکل اصلی بین خانه سینما و وزارت ارشاد است. خانه سینما در خصوص تمام مسائل کاملا رها شده و منفعل عمل میکند. حالا این انفعال از کجا نشات میگیرد مشخص نیست. در مقابل وزارت ارشاد هم بسیار عجولانه برخورد میکند و بخشنامههایی میدهد که عطف به ماسبق نمیشود. برای مثال فیلمسازی ۲ سال پیش برای فیلمی پروانه ساخت گرفته است حالا امروز برای ۲ سال پیش محکوم میشود. متاسفانه این موضوع در خصوص ممنوعالکاری برخی از بازیگران هم صادق است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «کافه ترانزیت» در پاسخ به این پرسش که چرا این افزایش دستمزد به دیگر عوامل تعلق نمیگیرد توضیح داد: این افزایش دستمزد فقط شامل بازیگران نیست. ما سه پارامتر اصلی داریم. خانه سینما، وزارت ارشاد و سینماها. سینمادارها به عنوان سرگروه موظفند آثاری که ساخته میشود را عرضه کنند، خانه سینما وظیفهاش کنترل اصناف و در مقابل وزارت ارشاد وظیفهاش نظارت قوانین است. اما هیچ کدام از این نهادها وظایف خودشان را به درستی انجام نمیدهند. برای مثال اگر شما بهترین فیلم را هم بسازید اما بازیگر چهره نداشته باشید سینما فیلم شما را اکران نمیکند. این کنترل از عمق باید اتفاق بیفتد تا این وارفتگی که امروز در خصوص آن صحبت میکنیم از بین برود. چرا وقتی فیلمی در اکران عمومی موفق عمل نمیکند و فروش خوبی ندارد مجدد به بازیگران همان فیلمها عدد و رقمهای بالا داده میشود؟ ما که عطش فیلمسازی نداریم. تا زمانی که این سه پارامتر با هم هماهنگ نباشند ما مشکلات بسیاری خواهیم داشت.
او ادامه داد: من به عنوان «امیر سمواتی» نمیتوانم هم فیلم بسازم، هم پخش کنم، هم عضو شورای صنفی نمایش و هم شورای عالی باشم. این کارها به جز انحصار و رانت چه معنایی میتواند داشته باشد؟
خبرنگار: تبسم کشاورز