به کارگیری 15هزار چشم هوشمند برای تأمین امنیت جام جهانی قطر

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ ظاهرا تنها فوتبالیست‌ها نیستند که قرار است در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مورد تماشا قرار گیرند، بلکه تماشاگران نیز زیر نظر گرفته خواهند شد. نیاس عبدالرحیمان، مدیر ارشد فناوری، در ماه اوت به خبرگزاری فرانسه گفت که تمامی این رویداد، از جمله تماشاچیان، توسط ۱۵ هزار دوربین مجهز به فناوری تشخیص چهره نظارت می‌شوند.

این اولین بار نیست که از فناوری بیومتریک برای نظارت بر هواداران در مسابقات فوتبال استفاده می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، پیشتر در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ در کاردیف انگلستان، تکنولوژی تشخیص چهره به اشتباه بیش از ۲۰۰۰ نفر از تماشاچیان را به عنوان مجرمان احتمالی برچسب‌گذاری کرده بود.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ۳۲ تیم و در خلال ۶۴ مسابقه برگزار می‌شود. این رویداد از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) آغاز و در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به پایان خواهد رسید.



منبع

ایویند واساسن، رئیس امنیت NRK پس از بررسی برنامه‌ها گفت: وظیفه من ارائه توصیه‌ برای سفر نیست، اما شخصا هرگز تلفن همراهم را برای سفر به قطر نمی‌آورم.

عبدالرحیمان به خبرگزاری فرانسه گفت که شبکه نظارتی، توسط مرکز فرماندهی و کنترل Aspire اداره خواهد شد. این مرکز فنی بر جریان هشت استادیوم که محل برگزاری مسابقات هستند، نظارت خواهد کرد. طبق تصاویر منتشر شده فوق، ردیف‌هایی از تکسنین‌های امنیتی، پشت مانیتورها و در اتاقی شبیه به مرکز کنترل ماموریت ناسا، مستقر هستند.

با این حال، استفاده از فناوری بیومتریک برای رصد تماشاگران، تنها نگرانی امنیتی مطرح شده در مورد رویداد جام جهانی 2022 قطر نیست. پیشتر شرکت نروژی NRK در ماه اکتبر گزارش داد که از بازدیدکنندگانی که وارد قطر می‌شوند، خواسته می‌شود تا دو برنامه را بر روی تلفن همراه خود را نصب کنند که به طور بالقوه می‌تواند خطراتی را برای حریم خصوصی و امنیت داده‌ها ایجاد کند.

بخوانید:  توزیع کننده مواد مخدر صنعتی در ساوه گرفتار شد
امنیت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نظارت بخشی از تلاش‌های قطر برای مراقبت‌ از تهدیدات بالقوه مانند تروریسم و هولیگانیستم در طول مسابقاتی است که انتظار می‌رود در مجموع بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشته باشد. بر اساس برآورد بلومبرگ، از سال ۲۰۱۰، یعنی زمانی که قطر حق میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ را به دست آورد، این کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های جدید، از جمله ساخت هفت استادیوم، برای پذیرش حداکثری تماشاگران هزینه کرده است.

عبدالرحیمان در ادامه افزود: ما اساسا می‌توانیم از طریق این مرکز، یک درب یا تمامی درب‌های استادیوم را باز کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناظران امنیتی به مقامات این امکان را می‌دهند تا در مواقع اضطراری، به اتاق‌ها و تجهیزات دسترسی داشته باشند. حمد المهندی، مدیر مرکز فرماندهی، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: هر اتفاقی که بیفتد، برای آن واکنشی وجود خواهد داشت. با این حال، تا زمانی‌که خسارت مالی ایجاد نشود و کسی مجروح، ما فقط نظاره‌گر خواهیم بود.

او هم‌چنین اضافه کرد که مرکز کنترل، تمام قطارها و اتوبوس‌های مجاور با استادیوم‌ را بررسی خواهد کرد. کارشناسان دانشگاه قطر نیز پهپادی ساخته‌اند که می‌تواند آمار افراد حاضر در خیابان‌ها را به صورت حدودی اعلام کند. عبدالرحیمان گفت: آنچه در اینجا می‌بینید، یک استاندارد و روند جدید در عملیات برگزاری مسابقات، به عنوان سهم ما از قطر به دنیای ورزش است. آنچه در اینجا می‌بینید آینده‌ای از عملکرد استادیوم‌ها خواهد بود.