بیش از دو میلیون اهدا کننده خون در کشور به بیماران کمک می کنند

مشارکت بانوان در اهدای خون مطلوب نیست

جمالی بیان کرد: امروز باید آزمایش غربالگری در همه استانها به صورت مستقل انجام شود و قزوین اولین استانی است که این سیستم را پیاده کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در خصوص چالش های این سازمان نیز گفت: مهمترین مشکل ما این است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی حمایت مالی لازم را انجام نمی دهد و در تامین نیازهای خود با چالش مواجهیم و نمی توانیم شرایط شایسته ای را برای حضور اهداکنندگان که تکریم آنها وظیفه ای اخلاقی است را درست انجام دهیم.

اهدای خون ۲۳

اهدای خون ۳۲۱

image_2022_7_16-16_42_33_274_mUi

وی اظهارداشت: با راه اندازی واحدهای سیار خونگیری و حضور در محل سکونت مردم به نظر می رسد بتوانیم مشارکت بیشتر بانوان را جلب کنیم.

وی اظهارداشت: آزمایش گروههای خونی که به صورت دستی انجام می شد و امکان خطا داشت و در ستاد مرکزی انجام میشد تا پایان امسال همه استانها با روش دستگاهی این کار را انجام خواهند داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور یادآورشد: شیوع کرونا موجب کاهش تعداد مراجعان اهدا کننده خون شد که این میزان در جهان 20 درصد و در ایران 5 درصد بود.

راه اندازی نرم افزار «قطره»

جمالی تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت دستگاهها، تجهیزات و سلامت خون دریافتی در ایگاههای انتقال خون ایران بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی از استاندارد های بین المللی برخوردار بوده و سلامت خون تایید شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در گذشته از نظر تجهیزات انتقال خون سیاست بر تمرکز بود و برخی استانها به صورت« هاب» تعریف شده بودند اما در دولت جدید به استانها استقلال بیشتری داده شده است.

بخوانید:  افتتاح رادیو جام جهانی

وی افزود: اولویت امسال سازمان انتقال خون کشور ارتقای سلامت خون است و تلاش می کنیم خونی که عارضه کمتری دارد تامین کنیم.

انتهای یام



منبع

جمالی بیان کرد: با فرهنگ سازی با کمک رسانه ها باید این خلاء جبران شده و از ظرفیت بانوان نیز برای اهدای خون بیشتر بهره مند شویم.

وی سپس در جلسه با تعدادی از خیرین سلامت در خصوص راههای جلب مشارکت بیشتر خیرین در خدمت رسانی بهتر به اهداکنندگان تبادل نظر کرد.

۲۰۱۶۰۳۰۹_۱۱۱۴۲۹

جمالی گفت: در حال حاضر 203 پایگاه انتقال خون ثابت در سراسر کشور فعالیت می کند و درنظر داریم با تهیه اتوبوسهای سیار برای خدمت رسانی در روستاها نیز اقدا شود تا همه خیرین بتوانند در محل سکونت شهری و روستایی خود نسیت به اهدای خون اقدام کنند.

جمالی اضافه کرد: روزانه حدود 70 هزار ذخیره گلبول قرمز در کشور داریم و در دو ماه گذشته میزان مراجعان قابل توجه بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور روز شنبه در سفر یک روزه به قزوین از پایگاههای انتقال خون قزوین و تاکستان بازدید کرد و در جریان فعالیتهای انجام شده قرار گرفت.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه دریافت خون از بانوان کمی از شاخی ها عقب مانده ایم و این میزان در کشورهای دیگر حدود 25 تا 30 درصد و در ایران حدود 5 درصد است که باید بهبود یابد.

جمالی در ادامه بیان کرد: از سوی سازمان بهداشت جهانیُ سازمان انتقال خون ایران به دلیل رعایت اسنتانداردهای بین المللی در شرق مدیترانه به عنوان مرجع آموزش های حضوری و وبیناری در حوزه موضوعات مربوط به اهدای خون شناخته شده است.

بخوانید:  ارتباط مصرف زینک با افزایش میزان تستسترون

image_2022_7_16-16_42_32_469_8an

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به خبرنگاران گفت: در حال حاضر در کشور بیش از دو میلیون اهدا کننده خون داریم و با کاهش شیوع کرونا و افزایش مراجعه مردم به بیمارستانها و افزایش جراحی های عمومی بدون تردید شاهد افزایش مصرف گروههای خونی نیز خواهیم بود.

وی بیان کرد: خمیرین همراه و همکار اصلی ما در خدمت رسانی به مردم هستند اما به نظر می رسد کمی از این ظرفیت غفلت کرده ایم لذا باید زمینه مشارکت افراد بیشتری را مهیا کنیم تا از این ظرفیت برای خدمت رسانی مطلوبتر بهره مند شویم.

جمالی بیان کرد: برای تحقق این کار بایستی یک سری کیسه های فیلتر دار مورد استفاده قرار گیرد تا سلامت خون تضمین شود و در کنار آن آزمایش گروه بندی اتوماتیک خون و غربالگری آنتی بادی هم صورت گیرد و سرعت کار بالا برود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور یادآورشد: خوشبختانه قزوین از استانهای شاخصی است که توانسته مجمع خیرین خود را راه اندازی و فعال کند که بسیار ارزشمند است و این کار در سایر استانها نیز باید عملیاتی شود.

جمالی سپس در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.

آموزش های انتقال خون ایران مورد تایید جهانی است

این مسئول یادآورشد: در برخی ایام از جمله فصول سرد و گرم سال و برخی مناسبتها شاهد کاهش حضور مردم هستیم لذا بایستی سیستمی طراحی شود تا شهروندان مطلع شوند چه زمانی به خون نیاز است و همان موقع مراجعه کنند که در این راستا «نرم افزار قطره» تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد 

جمالی تصریح کرد: در صورت تخصیص اعتبار مناسب و خرید اتوبوسهای مدرن و مجهز می توانیم با حضور در محلات و مکان سکونت شهروندان با حفظ کرامت و آرامش آنها نسبت به دریافت خون اهدایی اقدام کنیم.

بخوانید:  سپاهان یقه خواهرخوانده اش را گرفت!