بیش از ۱۶ میلیارد ریال در روستای سرابکلان هزینه شده است

صیدی افزود: روستای سرابکلان سالهاست روی یک شهر تاریخی بزرگ به نام سیروان قرار گرفته و به رغم تلاش های صورت گرفته هنوزعملیات کاوش جهت نمایان ساختن آثار فرهنگی که می تواند زمینه جذب گردشگر و منبع درآمدی برای مردم روستا باشد صورت نگرفته ، در این بین فعالیت های مردم نیز در روستا محدود شده است .

دهیار روستا گفت: جوانان این روستا بدلیل ممنوعیت ساخت و ساز ونبود زمین جهت ساخت و ساز نه تنها ازدواج نمی کنند بلکه علیرغم میل باطنی، خانه و کاشانه خود را رها می کنند و راهی دیگر شهرهای کشور از جمله ایلام و تهران شده اند و بیشتر آنها به شغل های کاذب مشغول هستند، این در حالی است اگر چنانچه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجوز ساخت و ساز با نظارت کارشناسان و یا سایت جدید برای ساخت و ساز جوانان به بهره‌برداری برسد  نه تنها از مهاجرت جوانان این روستا به دیگر شهرها جلوگیری می شود بلکه زمینه عمران و آبادانی در این روستای هدف گردشگری را دوچندان می کند.

دهیار روستای سرابکلان با اشاره به اینکه این روستا در زمان جنگ تحمیلی ۳ شهید و چندین جانباز تقدیم نظام و آرمان های انقلاب کرده است و هم اکنون جوانان این روستا برای ساخت و ساز با مشکلات فراوانی روبرو هستند،تصریح کرد: انتظار می رود که مسئولان استان و شهرستان و در راس آنها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و بنیاد مسکن استان جهت به نتیجه رسیدن سایت جدید برای جوانان  روستا و موافقت برای اجرای طرح هادی در روستا همکاری کند.

بخوانید:  رسمی؛ محبی آبی‌پوش شد

وی ادامه داد: این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت “ماسبذان” از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل ها و راه ها و محوطه ها و قلاع و سکونتگاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است ولی روستای فعلی سرابکلان بر روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است .

صیدی با بیان اینکه این روستا یکی از مناطق گردشگری در سطح استان و ساکنان آن از مهمترین تولید کنندگان برنج عنبربو هستند،گفت: لوله کشی آب شرب ساکنان این روستا مربوط به قبل از انقلاب است ولی بدلیل نبود اعتبار هنوز لوله کشی جدیدی صورت نگرفته ومتاسفانه مردم آب غیر بهداشتی استفاده می کنند.

صیدی تصریح کرد: اما با گذشت سال ها از پیدا شدن این شهر تاریخی هنوز هیچ برنامه ای جهت این گنجینه عظیم طراحی نشده است و نه تنها این شهر تاریخی هنوز هویدا نشده بلکه مردم نیز اذیت شده اند چرا که در روستای سرابکلان یا همان شهر تاریخی سیروان به علت داشتن آثار باستانی،مردم دچار مشکلات عدیده ای جهت ساخت و ساز شده اند و این موضوع ساکنان این منطقه را نگران کرده است.

وی اظهار داشت:روستای سراب کلان یکی از ۶ روستای هدف گردشگری از توابع  شهرستان سیروان وداری 20هکتار عرصه تاریخی است  در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد و شهر تاریخی سیروان در حوزه شمالی استان ایلام و شمال شرقی شهر ایلام در دامنه های اطراف و لایه های زیرین روستای سرابکلان به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار معماری ارزشمند قرار دارد.

بخوانید:  تیم ملی در بازگشت به دفاع ضعیف است/ باید شرایط بسکتبالیست‌ها بهتر شود

وی از مدیرعامل و کارکنان شرکت گاز استان بخاطر گازرسانی به ساکنان این روستا و شرکت توزیع برق استان و شهرستان بخاطر بهبود شبکه های برق روستا قدردانی کرد و افزود: به برکت انقلاب اسلامی این روستا از امکانات اولیه همچون آب، گاز، برق، مخابرات و غیره برخوردار است و انتظار می رود که به منظور خدمت رسانی به ساکنان این منطقه این خدمات استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای بتن ریزی کوچه و معابر ۶ میلیارد ریال هزینه شده است،اظهار داشت: طی دو سال گذشته تاکنون برای اجرای جدول سنگی و بتنی و دیوار ساحلی  و ایجاد جایگاه دفن ۱۶ میلیاردو ۵۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛ “حمید صیدی” با بیان اینکه این روستا بزرگترین روستا در سطح شهرستان سیروان است، افزود: این میزان اعتبار در زمینه های مختلف عمرانی از جمله بتن ریزی کوچه و معابر،جدول سنگی و بتنی ساخت دال بتنی جهت بهبود عبور و مرور ،دیوار ساحلی، ایجاد جایگاه دفن  پسماند و غیره هزینه شده است.

وی در پایان از زحمات و تلاش های مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری ایلام، فرماندار شهرستان، بخشدار کارزان، ناظر فنی دهیاری ها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و شهرستان  رئیس اداره راه شهرستان، کارکنان منابع طبیعی شهرستان، مدیر پایگاه سراب کلان و مردم روستا جهت کمک به دهیاری جهت انجام عملیات عمرانی در روستا وتمام کسانی که  به هر نحوی در زمینه های مختلف به این دهیاری کمک کرده اند، تشکر و قدردانی کرد.



منبع