تأثیرپذیری جوانان از سبک زندگی غربی ناشی از عملکرد مسئولان است

این جامعه شناس اجتماعی با بیان این که هنوز در قبیله‌های کرووای و پوئبلو، زنان و مردان از استفاده از لباس خودداری می‌کنند، افزود: تلفن همراه، ساده ترین سریال ها و فیلم‌های سینمایی مثل تام و جری از مصادیق تکنولوژی به حساب می‌آیند، وقتی فیلم‌های سینمایی از هالیوود آمد سبک زندگی تغییر کرد، مدهای دنیای پوشش مثل شلوار زاپ دار، اعتیاد به سیگار و انواع آرایش از مصادیق تاثیرگذاری هالیوود و غرب روی جوانان ایرانی است.

مقدم با تاکید بر آگاهی نداشتن جوانان از هویت ملی ایران ادامه داد: دو روانشناس اجتماعی طی تحقیقاتی که از مدارس آمریکا داشتند دریافتند کودکان آمریکایی پرچم آمریکا را بزرگترین پرچم دنیا می‌دانند. این دو روانشناس با قیاس دو سکه آمریکایی و انگلیسی و یکسان به لحاظ ظاهری فهمیدند که کودکان آمریکایی سکه آمریکایی را نیز ارزشمندترین سکه دنیا می‌دانند. همه این‌ها بخشی از تعلیم و تربیت کودکان تحت نظارت نظام آموزشی است که کمبود آن در نظام آموزشی و مطبوعات ما خودنمایی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مکتب تکنوکراسی (فن سالاری) اظهار داشت: این تئوری علمی که با عنوان سلطه و حکومت تکنولوژی نیز شناخته می‌شود از بدو خلقت بشر جریان داشته است؛ پیدایش آتش نمونه‌ای از تاثیرپذیری زندگی از فناوری در بدو خلقت است. ماشین دودی، دوچرخه، گرامافون و رادیو، سینما و یخچال نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند زندگی، امیال، آرزوها، خواسته‌ها و خوشی‌ها و ناخوشی‌های مردم تحت تاثیر فناوری به تدریج تغییر می‌کند. همچنین مارشال مک لوهان جامعه شناس و صاحب ارتباط جمعی، قرن ۲۱ را قرن رسانه های جمعی نامیده است.

بخوانید:  ساخت بیش از ۵ هزار مدرسه در دولت سیزدهم
مقدم با بیان این که دلیل بی‌هویتی و تأثیرپذیری جوانان از سبک زندگی غربی نحوه عملکرد مسئولان است، ادامه داد: در حالی که بیش از هزار و ۷۰۰ سال پیش در اهواز دانشگاه جندی‌شاپور به دست شاپور اول ساخته شد اما بیش از نیمی از دانشمندان ایرانی به عنوان دانشمندان عربی قلمداد می‌شوند، ما هنوز نتوانسته ایم آنچه در ایران داریم را به جوانان به شکلی درست معرفی کنیم، همین امر هم باعث می شود جوان ایرانی سبک زندگی غربی را به زندگی ایرانی ترجیح دهد.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، درباره تاثیرگذاری سبک زندگی غربی بر جوانان اظهار کرد: تکنولوژی، سبک زندگی و فرهنگ روابط را تشکیل می دهد و منجر به اشرافی‌گری و تجمل می شود.

انتهای پیام/



منبع