تأثیر ایده آل گرایی خانواده‌ها در تجرد قطعی جوانان/ اوضاع ما از اروپا بهتر است

انتهای پیام/



منبع

این روانشناس با اشاره به دلایل انتخاب تجرد قطعی در میان جوانان گفت: یکی از دو دلیل مهمی که در این مقوله می توان به آن اشاره کرد، کاهش خط امید و انگیزه و افزایش آگاهی نسبی مردم است، چون ازدواج با تمام نکات مثبتی که دارد از نگاه متخصصان یک مسیر پر فراز و نشیب بوده و جوان امروزه از چالش ها و سختی های این مسیر مطلع است.

فتاحی در پایان به نقش خانواده در عدم تمایل جوانان به ازدواج اشاره و تصریح کرد: اختلاف فرهنگی در خانواده افزایش یافته و والدین به دنبال ایده آل گرایی برای فرزند هستند، سطح توقع ها بالا رفته و منجر به این شده که آمار تجرد قطعی روز به روز افزایش پید کند.

وی با بیان اینکه مردم ایران به تشکیل خانواده و فرزندآوری علاقه دارند، افزود: خوشبختانه در کشور ما بر اساس آمار، مردم هنوز هم تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارند، هرچند کلامی راجع به آن صحبت کنند اما در اروپا این تمایل کاملاً  از بین رفته است، امروزه ما باید روی این تمایل و نقطه قوتی که هنوز وجود دارد بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

فتاحی با تاکید بر سه عامل موثر بر زندگی افراد تصریح کرد: سه عامل فردی، اجتماعی و خانوادگی در زندگی انسان نقش مهمی دارد که در تجرد قطعی تاکید من بر فردیت است چون نکته اصلی در این معضل تغییر سبک زندگی است که در جهان تغییر کرد، سوال رایجی که من از افراد مجرد می پرسم این است که چرا ازدواج نمی کنید، جواب مشابه ای که بیشتر آنها می دهند این است که ازدواج باعث کاهش آزادی عمل ما می شود که این تفکر در بیشتر موارد غلط است.

بخوانید:  پذیرش ۷۰ دانشجوی عراقی و عمانی در دانشگاه یاسوج

این روان شناس با بیان اینکه ازدواج‌ عزت نفس و ارزشمندی را در افراد افزایش می دهد، گفت: متأسفانه ما در دانشگاه ها در خصوص آسیب های تجرد صحبتی نمی کنیم و حتی در میان دروس تدریسی، واحد خاصی در با عنوان مهارت های زندگی وجود ندارد، در حالی که از دیدگاه من باید جزو دروس اصلی باشد.

فاطمه فتاحی روانشناس و استاد دانشگاه در خصوص تأثیر عوامل فرهنگی بر تجرد قطعی در میان جوانان اظهار کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی در جامعه، عوامل فرهنگی نقش بسزایی را در انتخاب افراد برای تجرد قطعی ایفا می کند و این بحران از سال 1395 افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به روحیه بهتر افرادی که طلاق گرفته اند نسبت به افرادی که تا به حال ازدواج نکرده اند، گفت: از دیگر دلایل بازدارنده می توان به روابط غیرشرعی اشاره کرد، جوان با روابط متعددی که وجود دارد و آزادی بیش از حد و رهایی بی قید و بندی که این روابط به او می دهد مایل به ازدواج نمی شود اما طبق تحقیقات انجام شده، آسیب این روابط آزادانه و متعدد مخصوصاً در دختران بیشتر از افرادی است که طلاق گرفته اند.