تاثیر عجیب شکلات تلخ روی مغز و حافظه!

البته منظور از شکلات تلخ یک شکلات واقعی و باکیفیت است نه محصولی که از ترکیب مواد مختلف و با استفاده از تلخ کننده مصنوعی تولید شده است!

شکلات تلخ و بیماری قلبی عروقی

برک خاطر نشان کرد که این میوه از نظر آنتی اکسیدان ها حتی از گیلاس و یک سری از سبزیجات نیز پیشی گرفته است. اگر بتوانید طعم تلخ تری را تحمل کنید، مصرف درصدهای بالاتر از کاکائو توصیه می شود.

شکلات تلخ مصرف کنید

شکلات تلخ سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. همچنین ممکن است خطر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد و در عین حال جریان خون را بهبود ببخشد.

شکلات تلخ در محدوده 70 درصد کاکائو یا بالاتر، به شدت غنی از ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی است. از این رو برای سلامت بدن بسیار مفید به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری برنا، در مطالعه‌ای داوطلبانی که یک تخته شکلات تلخ 70 درصد مصرف کرده بودند، پس از 30 دقیقه افزایش عجیبی را در فرکانس گاما در نواحی مهمی از مغز (قسمت پشتی و سمت راست مغز) نشان داشتند که این افزایش امواج مغزی فرکانس گاما به مدت چندین ساعت باقی می‌ماند.

تاثیر عجیب شکلات تلخ روی مغز و حافظه

دکتر لی برک از دانشگاه لوما لیندا همراه با تیم تحقیقاتی خود، از تکه ‌های 48 گرمی شکلات تلخ استفاده کردند که متشکل از دانه‌ های کاکائو 70 درصد تانزانیایی بودند.

 انتهای پیام/





امواج مغزی در فرکانس ‌های متفاوتی انتشار می یابند و از این نظر تا حدودی مشابه رادیو هستند. برک اضافه می کند که فرکانس گاما بالاترین فرکانس است و «با پیشرفته ترین سطح برای پردازش شناختی، حافظه و یادآوری در ارتباط است».

بخوانید:  سرعت این حیوان پس از 2 ثانیه از حرکت به 75 کیلومتر می رسد!+عکس

شکلات تلخ و کاهش استرس

 

محققان می‌گویند مصرف شکلات تلخ تاثیر عجیبی روی مغز دارد و  می‌تواند فرکانس امواج مغزی را تغییر دهد و در بهبود حافظه و کاهش استرس مفید باشد. در واقع بهتر است افرادی که عاشق شیرینی جات هستند نیز برای حفظ سلامتی خود به سمت جایگزینی انواع و اقسام شیرینی های مضر با شکلات تلخ حرکت کنند.

جسیکا کوردینگ متخصص تغذیه ثبت شده در نیویورک، توضیح می دهد: کاکائو 85 درصد همان چیزی است که بسیاری از پزشکان و متخصصین مراقبت های بهداشتی به مردم پیشنهاد می دهند. به عبارت ساده، درصد بیشتر کاکائو به معنای مصرف شکر کمتر است. به این ترتیب حتی شکلات تلخ نیز حاوی شکر اما به مقدار بسیار محدود است. برای افرادی که به دنبال استفاده حداکثری از مزایای آنتی اکسیدانی شکلات هستند، مدل های تلخ تر توصیه می شود.


آیا این خبر مفید بود؟

برک می گوید: در این مطالعه داوطلبانی که یک تخته شکلات تلخ 70 درصد مصرف کرده بودند، پس از 30 دقیقه افزایش عظیمی را در فرکانس گاما در نواحی مهمی ای از مغز (قسمت پشتی و سمت راست مغز) نشان دادند. افزایش امواج مغزی فرکانس گاما به مدت چندین ساعت باقی می ماند.

این پژوهش می تواند برای بهبود عملکرد های شناختی، به ویژه در جمعیت های سالخورده به کار رود. طبق نتایج به دست آمده یکی از مزایای اصلی شکلات تلخ، تنظیم دقیق فرآیند های شناختی هنگام فرسایش آنها محسوب می شود. به عقیده برک اگر واقعا بتوانیم فرکانس گاما را افزایش دهیم، به راستی در زندگی و به خصوص در زمینه تقویت فرآیند های شناختی مغز سود خواهیم برد.

بخوانید:  پاپ از ترس خود نسبت به هوش‌‌مصنوعی خبر داد
با استناد به مطالعه ای از دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا که در نشست سالانه زیست شناسی تجربی 2018 نیز ارائه شد، فواید شکلات تلخ در رابطه با تاثیر آن بر امواج مغزی مرتبط با حافظه و توانایی یادآوری مسائل آشکار شده است.

برک توضیح می دهد: آنچه ما به آن اشاره کردیم این بود که آنتی اکسیدان ‌ها قابلیت تغییر فرکانس های مغزی شما را در اختیار دارند، واضحا یک فرکانس مغزی مفید به نام گاما. فرکانس گاما به واسطه آنتی اکسیدان های شکلات تنظیم شده، افزایش یافته و در واقع روشن می شود.

تیم تحقیقات به بررسی داوطلبان آزمایش ادامه دادند و تا 2 ساعت پس از اجرای پروژه، همچنان شاهد فرکانس گاما تحریک شده هرچند به صورت کاهش یافته بودند. بنابراین مدت زیادی طول می کشد تا این امواج فروکش کنند.

امواج گاما به عملکرد های پیچیده ای مانند پردازش اطلاعات، بهبود حافظه و کاهش استرس نسبت داده می شوند. اثرات مثبت روی مغز یا همانطور که محققان می گویند افزایش “انعطاف پذیری عصبی” در نتیجه مصرف شکلات تلخ، ظرف 30 دقیقه اتفاق می افتد.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع