تامین منابع آبی پایدار موجب تداوم تولید و افزایش بهره وری می شود

موسوی به نمایندگی از کارگزاران توزیع نهاده ها نیز خاستار حل مشکلات کشاورزان با بیمه تامین اجتماعی شد.

وی بیان کرد: در کنار صنعت که قطب اقتصاد محسوب می شود بخش کشاورزی استان با ۸۴ هزار بهره بهره بردار و ۴۵۰ هزار هکتار دشت حاصلخیز و داشتن واحدهای دام و طیور، شیلات و آبزیان در تامین گوشت قرمز، سفید، محصولات باغی و زراعی در کشور تاثیرگذار است.

راه انجام تصریح کرد: داشتن ۴۹ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۱۱۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۴ هزار هکتار جو آبی و ۷ هزاررهکتار جو در این عرصه نیز فعالیتهای خوبی صورت می گیرد.

انتهای پیام





لشکری به نمایندگی از مدیران مراکز خدمات کشاورزی هم گفت: کمبود نیرو و تراکتور و رها شدن مزارع براثر خسارت سن،.تخصیص اعتبار برای احیای مزارع رها شده و تعدد کار در مراکز خدمات و ترویج گیاهان کم آب بر در الگوی کشت از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

photo_2023-02-09_00-47-28

خیرخواه افزود: .درشبکه مراقبت ۲ هزار هکتار زمین داریم که اعتبارات آن کافی نیست و برون سپاری برخی خدمات هنوز جدی نشده که می توان فعالیتهای بیشتری را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی افزود: بهتر است دولت تصدی گری را کمتر کند و خرید ۵۰۰ هزار تن بذر را با کمک بخش خصوصی انجام دهد و به شرطی که بگذارید خودمان بذر را تامین کنیم آمادگی داریم یارانه نگیریم.

وی اظهارداشت: مراکز تحقیقات بهتر است ارقام جدید را معرفی کنند و در خودکفایی دانه های روغنی نیازمند حمایت دولت هستیم و در الگوی کشت منابع آبی باید قابل برنامه ریزی باشد.

بخوانید:  خداحافظی بارسایی ها با رئال مادرید+ سند

راه انجام بیان کرد: تامین منابع آبی برای تداوم تولید و اجرای طرح های توسعه ضرورت دارد اما در سالهای گذشته از بخشی از این منابع از  سد طالقان وحوضه آبریز ابهر رود محروم شدیم و هنوز از آب شاهرود بهره ای نداریم که برای آن باید تدبیر شود. 

علی ره انجام در این نشست گفت: دشت قزوین از ظرفیت های ارزشمند استان است که توانسته در تامین امنیت غذایی کشور نقش مهمی ایفا کند.

photo_2023-02-09_00-47-16

وی توسعه کشاورزی قراردادی را از دیگر راهکارهای موثر در افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه ها دانست.

راه انجام بیان کرد: تغذیه گیاهی از عوامل مهم در افزایش بهره وری تولید است و حدود 35 درصد تولید به آن وابسته است که باید در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

photo_2023-02-09_00-47-34

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

وی گفت: رویکرد مدیران صندوق بیمه محصول کشاورزی هزینه محور است و نه درآمد محورو نحوه پرداخت بیمه ها مطلوب نیست که باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ ستاد زراعت استان چهارشنبه شب با حضور علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین عطایی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، حجت الاسلام ولی الله مصائبی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی و مدیران شهرستانها، مراکزخدمات کشاورزی و کارشناسان در سالن باغستان برگزار شد.

این مسئول اظهارداشت: افزایش عملکرد تولید در واحد سطح به شرط تامین آّ بمورد نیاز و قطع نشدن آب تابستانه ممکن می شود.

بخوانید:  میترا شعبانیان سرمربی تیم ملی عراق شد

وی گفت: برای افزایش عملکرد در واحد سطح به تامین منابع آبی جدید از جمله از رودخانه شاهرود نیازمندیم که امیدواریم با کمک نمایندگان پیگیری لازم صورت گیرد.

photo_2023-02-09_00-46-56

در ادامه خیرخواه مدیر شهرستان آبیک به نمایندگی از مدیران شهرستانها گفت: تاخیر در قیمت گذاری بذر از جمله مشکلاتی است که باید قبل از برداشت گندم قیمت بذر اعلام شود.

photo_2023-02-09_00-47-03

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: با داشتن یک درصد مساحت کشور در شرایط کنونی با تولید 4 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود 5 درصد نیاز کشور به این محصولات را تولید می کنیم و ظرفیت ما حدود 5 برابر استانهای دیگر است.

خیرخواه تصریح کرد: افزایش قیمت کود و کاهش چتر حمایتی دولت موجب می شود کشاورزی خرد مقرون به صرفه نباشد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک یادآورشد: سهم استان از منابع آبی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که مقرر شده ۵۰ درصد کاهش یابد لذا باید ارقام کم آب بر معرفی شود اما برخی محصولات جدید بازار فروش ندارد که می بایست فروش آن توسط دولت تضمین شود.

وی افزود: پرداخت بموقع هزینه خرید گندم، تولید بهینه با توزیع نهاده، کمک به تامین کود می تواند به بهره وری منجر شود زیرا در حال حاضر افزایش قیمت کود موجب شده کود مناسب تامین نشود و ‌اگر قرار است تغییری در قیمت این کالا صورت گیرد بهتر است این کار در فصل غیر کاری باشد.


آیا این خبر مفید بود؟

حق وردی از تولیدکنندگان بذر نیز در این نشست اظهارداشت: ۱۱۰ هزاررهکتار دیم کشت شده و برای یک هزار تن توانستیم بذر توزیع کنیم که مشکل زاست.

بخوانید:  عملکرد ما مورد توجه منتقدان است