تامین و تولید مسکن در البرز با هدف مهار تورم در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، مجتبی عبداللهی در جلسه ارائه طرح زیست شهر مولد که شامگاه پنجشنبه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، زندگی در شهرهای مولد را احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و گفت: فرهنگ و آداب مردم این مرز و بوم بر همگرایی و همزیستی تنگاتنگ و زندگی اجتماعی استوار است.

وی گفت: طرح معماری اسلامی ما به این گونه است که تعدادی خانه ویلایی دورهم ساخته و بین آن‌ها فضای بازی در نظر گرفته می‌شود. همچنین در این فضای باز، امکانات آموزشی، فرهنگی و… تعبیه می‌شود.

وی افزود: اکنون حدود نیمی از جمعیت استان اجاره نشین هستند بنابراین تامین مسکن با زیرساخت های متناسب دغدغه اصلی ما محسوب می‌شود. 

جهانبخش به بررسی این الگو در چند کشور دنیا و مزایای و معایب اجرای آن و همچنین تشریح آن در ایران اسلامی پرداخت و ابعاد مختلف آن را مورد اشاره قرار داد.

وی افزود: احیای بافت های روستایی استان و جلوگیری از ویلاسازی و مهاجرت روستاییان و ایجاد زندگی مولد در روستاهای پرظرفیت البرز از دیگر اهدافی است که باید طی تعامل با دستگاه های مسئول، به جد دنبال شود.

جهانبخش افزود: بهترین راه برای اجرای معماری اسلامی ساخت خانه‌های ویلایی و تک‌طبقه به جای آپارتمان‌سازی و برج‌سازی است؛ در این صورت شهرها گسترده‌تر می‌شوند، تراکم جمعیت در یک نقطه شدید نمی‌شود و جلوی خیلی از آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی و… گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بر این باور هستم که پیش از ارائه و اجرای طرح مسکن باید شرایط اقلیمی و زیرساخت های آن پیش بینی شود.

بخوانید:  حفاری براي کشف عتيقه در صومعه‌سرا

آیا این خبر مفید بود؟

 





وی ادامه داد: اولین شاخص مطرح، دسترسی به مسکن است؛ یعنی مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا یک خانواده با درآمد متوسط خانه تهیه کند. در بین کشورهای دنیا در حال حاضر، از آخر هفتم هستیم.

طرح زیست مولد شهری، الگویی هم افزا در حل مشکلات سکونت، اشتغال، جمعیت و زندگی است

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

دکتر جهانبخش عضو هیات علمی دانشگاه و عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی نیز در این نشست بعنوان طراح زیست مولد شهری ضمن ارائه طرح به زیست مولد بعنوان الگویی هم‌افزا در حل مشکلات سکونت، اشتغال، جمعیت و زندگی اشاره کرد و گفت: از این طریق به گونه‌ای تمامی دغدغه ها در حوزه های یاد شده حل می‌شود چراکه تمام ابعاد در نظر گرفته می شود.

عبداللهی در پایان حمایت خود را از طرح زندگی در شهر مولد با رویکرد زندگی ایرانی اسلامی، اعلام کرد و گفت: این طرح باید براساس مطالعات آمایش سرزمین، بافت، شرایط اقلیمی و تراکم جمعیت و نیاز استان، بومی سازی و ارائه شود.

انتهای پیام 

استاندار البرز گفت: اجرای معماری و سبک زندگی ایرانی اسلامی در اجرای نهضت ملی مسکن با لحاظ ضرورت خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه در راستای مهار تورم، از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

عبداللهی گفت: اسکان و استقرار جمعیت نیازمند مطالعه دقیق و تامین سرانه های متناسب با آن است از این رو ضرورت دارد مشاوران و طراحان برای این منظور برنامه ارائه دهند. 

بخوانید:  توزیع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط کشی راه ها / منظر جاده های خراسان شمالی در حوزه علائم بهتر از بسیاری از استان ها
استاندارالبرزگفت: از سوی دیگر با ارائه طرحی، خواستار اعطای بسته های تشویقی در قالب اعطای پروانه رایگان و انشعابات برای نوسازی بافت های فرسوده شده ایم چراکه از این طریق نیز می توان بناهای مستحکم با معماری ایرانی اسلامی را در بافت های ناکارآمد شهری ایجاد کرد و کیفیت زندگی مردم را ارتقا داد.