تحقق عدالت در اعطای یارانه‌ بنزین با اعطای سهمیه به نفر

تحقق عدالت در اعطای یارانه‌های دولتی بخش بنزین با اعطای سهمیه بنزین به نفر/ بازار مبادلات انرژی مکانیسم فروش سهمیه بنزین به نفر برای افراد فاقد خودرو

وی در ادامه گفت: مثلاً در افغانستان قیمت هر لیتر بنزین حدود  40 سنت است اما در کشور ما هر لیتر بنزین با قیمت حدود 6 سنت به صورت یارانه ای عرضه‌‌ می‌شود. این موضوع باعث شده است که قاچاق بنزین به کشورهای همسایه جذابیت بالایی برای سودجویان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ایده‌ خوب و عدالت محوری است. اما باید سازوکار دقیق و آسانی برای فروش نفت توسط کسانی که سهمیه‌ یارانه ای بنزین دارند، به وجود بیاوریم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بحث اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو به تازگی در کشور داغ شده است. البته این موضوع مسبوق به سابقه است. این طرح در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۶ اسفندماه سال 1401 و در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه 1402 کل کشور توسط یکی از نمایندگان مطرح شد، اما مورد موافقت مجلسی‌ها قرار نگرفت و در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حین بررسی برنامه هفتم توسعه، به این موضوع پرداخته شده است و مجلس و دولت به دنبال اصلاح نظام یارانه‌های انرژی و اعطا به هر کد ملی در بخش غیرصنعتی هستند

وی ادامه داد: بهتر است این ایده را به صورت منطقه ای و آزمایشی انجام دهیم و بعد از رفع کردن مشکلات احتمالی و چاره اندیشی برای ابعاد مختلفش در کشور به اجرا در آوریم. البته این طرح در کیش به صورت آزمایشی اجرا شد. اما ساختار کیش با دیگر نقاط کشور متفاوت است. معمولاً افراد متمکن در این منطقه زندگی‌‌ می‌کنند. بهتر است این طرح در جایی مانند قشم که از دیگر نقاط کشور جداست و شهروندان با سطح درآمدی معمولی در آن زندگی‌‌ می‌کنند، به صورت آزمایشی اجرا در آید.

بخوانید:  دستیابی به استانداردسازی هوشمند با استفاده از توان نخبگان ایرانی

تحقق عدالت در اعطای یارانه‌های دولتی بخش بنزین با اعطای سهمیه بنزین به نفر/ بازار مبادلات انرژی مکانیسم فروش سهمیه بنزین به نفر برای افراد فاقد خودرو

تحقق عدالت در اعطای یارانه‌های دولتی بخش بنزین با اعطای سهمیه بنزین به نفر/ بازار مبادلات انرژی مکانیسم فروش سهمیه بنزین به نفر برای افراد فاقد خودرو

وی خاطرنشان کرد: سازوکار مربوط به بازار مبادلات انرژی باید به شکلی باشد که افراد بتوانند به سهولت سهمیه بنزین خود را بفروشند. بنابراین بازار مبادلات انرژی زمینه اجرای طرح اعطای بنزین به نفر و فروش سهمیه بنزین برای افراد فاقد خودرو است؛ اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو، بسیار مهم و کلیدی است و ایده بسیار خوبی جهت تحقق عدالت در اعطای یارانه انرژی است.

انتهای پیام/ 



منبع

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: طرحی مبنی بر اختصاص سهمیه‌ بنزین به نفر به جای خودرو مطرح شده است که ایده‌ خوبی به نظر‌‌ می‌رسد اما این ایده خام است و باید جوانب مختلف سنجیده شود.

از طرف دیگر میزان مصرف در کشور ما بالا و انرژی و سوخت در کشور ارزان است. نرخ 1500 و 3000 تومانی برای بنزین و گازوئیل لیتری 300 تومان واقعی نیست؛ بنابراین باید در کشور عدالت برقرار شود و منابع ملی شامل همه مردم باشد، زیرا در حال حاضر عملا کسانی که خودرو ندارند از این سهم استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر هر کسی که تعداد بیش‌تری خودرو داشته باشد، از یارانه بنزین بیش‌تر برخوردار می‌شود و دولت هم سوبسید بیش‌تری را در اختیار این افراد قرار می‌دهد. قرار است در آینده کارت‌های ملی برای همه امور قابل استفاده باشد و فردی که خودرو ندارد و بنا دارد سوخت خود را بفروشد، می‌تواند سوختی را که در کارت ذخیره دارد با زیرساختی که در کارت‌های ملی فراهم می‌شود، بفروشد.

میرهاشمی خاطرنشان کرد: برخی به این موضوع اشاره‌‌ می‌کنند که اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو مشکلاتی ایجاد‌‌ می‌کند، مانند اینکه کرایه‌ حمل و نقل و تردد افزایش‌‌ می‌یابد. اما از نظر من باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم شود و یک ایده‌ خوب را به خاطر برخی مسائل جانبی از بین نبریم.

بخوانید:  فروش هفت هزار و 218 قطعه سکه در دهمین حراج مرکز مبادله ایران

سیدمحمد میرهاشمی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو‌‌ و دلایل بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور اظهار داشت: افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان مصرف از یک طرف و پایین بودن قیمت نسبی بنزین در کشورمان از جمله دلایل بروز مشکل ناترازی هستند. به روز نشدن ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیز مزیت بر علت شده است.