تحقق ۶۳ درصدی منابع شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها نسبت به بودجه مصوب

همچنین «فتحعلی محمدزاده» معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، آخرین وضعیت برنامه احداث کارگاه‌های کوچک تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و میزان تحقق این برنامه در شرکت‌های استانی را تشریح کرد.

رسولیان در ادامه با بیان این‌که ایجاد شهرک‌های فناوری در کنار شهرهای بزرگ و تقاضا محور و همچنین پردیس‌های دانش بنیان به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود، تصریح کرد: از سوی دیگر سعی داریم زیرساخت‌های صنعتی را در مناطق کمتر توسعه یافته برای تسهیل حضور سرمایه‌ گذاران و ارتقاء شاخص‌های سرمایه گذاری گسترش دهیم.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

انتهای پیام/





وی یادآور شد: از سال گذشته تا کنون برای احداث یک‌هزار و ۷۴۶ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، که ۶۹۵ واحد باید توسط شرکت‌های استانی و بقیه واحدهای کارگاهی نیز توسط بخش خصوصی ساخته شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: احداث شهرک‌های صنعتی انرژی خورشیدی که از ابتدای سال جاری آغاز شده، از افتخارات دولت سیزدهم است، که با این روش اراضی بیشتری به گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی تحت پوشش افزوده می‌شود، ضمن آن‌که احداث این گونه شهرک‌ها، مشوق‌ها و تسهیلات ویژه‌ای را نیز برای متقاضیان به دنبال دارد.

بخوانید:  ۲ هزار و ۲۷۲ بیمار خاص در استان همدان زیرپوشش بیمه سلامت هستند

مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها نیز در ادامه این نشست، عملکرد بودجه منابع داخلی شرکت متبوع خود در ۹ ماهه امسال و همچنین ایجاد کارگاه‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را ارائه دادند.

در این نشست، «رضا غلامی» معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گزارشی پیرامون عملکرد بودجه منابع داخلی شرکت‌های استانی تابعه در ۹ ماهه سال جاری ارائه داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ۶۹۶ واحد کارگاهی تکمیل شده است که ۲۲۳ واحد توسط شرکت‌های استانی و ۴۷۴ واحد توسط بخش خصوصی ساخته شده است. همچنین ۲۶۴ واحد کارگاهی نیز درحال احداث می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که ۸۵ درصد از هزینه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عملیاتی است، اضافه کرد: این سازمان به شدت به دنبال کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی است و از این لحاظ در میان دستگاه‌های اجرایی جایگاه حائز اهمیتی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی رسولیان روز گذشته (چهارشنبه بیست و یکم دی ماه) در نشست بررسی عملکرد بودجه منابع داخلی و پیشرفت برنامه احداث مجتمع‌های کارگاهی کوچک که با حضور مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به‌صورت ارتباط تصویری برخط برگزار شد، افزود: فسخ قراردادها و اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌صورت ویژه باید در دستور کار قرار گیرد، و اراضی آزاد سازی شده نیز در شهرک‌ها و نواحی تقاضا محور از طریق مزایده به افراد دارای اهلیت و صلاحیت واگذار ‌شود.

رسولیان با بیان این‌که بر اساس قانون، تأمین زیرساخت‌ها فقط وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، بلکه دستگاه‌های خدماتی نیز باید در این راستا نقش آفرینی نمایند، اظهار داشت: برای کمک به دستگاه‌های خدمات رسان، برخی طرح‌ها را به‌صورت مشارکتی انجام می‌دهیم تا مشکلات حل شود. به عنوان نمونه، با مشارکت با وزارت نیرو برای احداث بیش از ۹۳ پست برق، نزدیک به ۴ هزار مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها تولید می‌شود.

بخوانید:  خاص‌ترین تکیه مذهبی ایران

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی در پایان با اشاره به مراجعه متقاضیان و سرمایه گذاران متعدد به این سازمان، بر ضرورت انجام مطالعات و تمرکز بر ایجاد مجتمع‌ها یا شهرک‌های لجستیک و انبارداری در استان‌ها تأکید کرد تا به نتایج مثمرثمری مانند دیگر پروژه‌ها از جمله کارگاه‌ سازی منجر شود.