تشریح تخصیص ارز واردات تلفن همراه بر اساس سامانه شفافیت



علیرضا شاه میرزایی معاون بازرگانی وزیر صمت در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص مطرح شدن برخی شایعات در خصوص انحصار در بازار موبایل و واردات توسط شرکت‌های نمایندگی و ان‌هایی که خدمات پس از فروش انجام می‌دهند اظهار کرد: چنین چیزی اصلا مطرح نشده و هیچ الزامی وجود ندارد که واردکننده حتما خدمات پس از فروش کالا را انجام دهد بلکه می‌تواند آنرا از یک شرکت دیگر خریداری کند.

وی ادامه داد: از سال گذشته به تمام وارد کنندگان تلفن همراه ابلاغ شده که در سامانه خدمات پس از فروش و شفافیت عضو شوند. در حال حاضر وقتی خریدار تلفن همراه خود را راه اندازی می‌کند پیامکی برای او ارسال می‌شود که دستگاه شما به شبکه وصل و ثبت شده است، اما ما به دنبال این هستیم که اطلاعاتی از قبیل اینکه شرکت گارانتی کننده چه تعهدی به شما دارد و در کدام سامانه ثبت شده است طی یک پیامک برای خریدار ارسال شود.

شاهمیرزایی ادامه داد: حتی ما آمادگی داریم اطلاعاتی مانند میزان ارز و قیمت ارزی که شرکت دریافت کرده را برای خریدار ارسال کنیم؛ شاید وارد کننده ۶ ماه قبل این گوشی را وارد کرده و ان موقع قیمت ارز تفاوت داشته است در صورت نداشتن منع قانونی ما می‌توانیم از طریق سامانه شفافیت این اطلاعات را طی یک پیامک برای خریدار ارسال کنیم.

معاون بازرگانی وزیر صمت در خصوص سامانه شفافیت گفت: شرکت‌های گارانتی کننده موبایل باید در سامانه شفاف ثبت شده باشند اکنون ۳ شرکت اصلی گارانتی کننده اطلاعات خود را در سامانه‌ها کامل کردند و تست ان‌ها توسط مرکزتجارت الکترونیک انجام شده است.

بخوانید:  ترکیب استقلال برای دیدار مقابل ذوب‌آهن

شاهمیرزایی در خصوص تاثیر این سامانه در سابقه ثبت سفارش گفت: اساسا این سامانه برای این بوده که دیگر واردات بر اساس سابقه نباشد بلکه بر اساس رتبه شرکت در این سامانه انجام شود اکنون ما در حال رتبه بندی شرکت‌ها هستیم و پس از چند ماه که اطلاعات را جمع اوری کردیم از قبیل میزان شکایت‌ها و کیفیت خدمات، تمام ان‌ها را دسته بندی می‌کنیم و رتبه شرکت را به بخش ثبت سفارش و واردات اعلام می‌کنیم که این شرکت‌ها موفق بوده اند و سقف ان‌ها را افزایش دهید و یا میزان شکایت از ان‌ها زیاد بوده سقف را کاهش دهید.

وی تصریح کرد: شرکت‌هایی که در این سامانه نباشند سقف ان‌ها کاهش پیدا می‌کند یعنی تا ضرب در ۵ و تا ضرب در ۲ دهم یعنی تا ۲۵ برابر می‌تواند سقف واردات آنها کاهش پیدا کند آن هم فقط به دلیل اینکه در سامانه خدمات پس از فروش و شفافیت حضور ندارند یا رتبه بندی ان‌ها کم است این دستورالعمل هفته گذشته توسط قائم مقام وزیر ابلاغ شده است.

شاه میرزایی در پایان تصریح کرد: اجرا این طرح‌ها با هدف آسایش مردم صورت گرفته است یعنی یک فردی که گوشی می‌خرد خیالش راحت باشد که خدمات پس از فروش دارد و اسمی نیست.

انتهای پیام/



منبع