تضمین امنیت غذایی دهک های یک تا هفت با عزم دولت سیزدهم

همچنین، طرح یارانه مضاعف با استقبال بیش از ۳۰ برابر مردم همراه بوده و باعث خرید ۵۱ میلیون بسته غذایی شده است. 

به گزارش خبرگزاری برنا، یکی از برنامه‌های استراتژیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقویت امنیت غذایی جامعه است و در راستای این هدف، چند برنامه اصلی را همزمان اجرا کرده است. این برنامه‌ها به تدریج به روز شده و مزایای بیشتری برای مردم به ارمغان آورده‌اند. در ابتدا، یارانه ۴۵ هزار تومانی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. در مرحله بعدی، با راه‌اندازی زیرساخت کالابرگ الکترونیکی، یارانه مضاعف ۱۲۰ هزار تومانی و سپس ۲۲۰ هزار تومانی به سبد کالایی مردم افزوده شد.

دولت قصد دارد طرح یارانه‌های مضاعف را ادامه داده و گروه‌های خاص دیگری را نیز به این طرح اضافه کند. این برنامه‌ها با استفاده از تامین یارانه‌ها، توزیع سبد غذایی و بهره‌گیری از فناوری الکترونیکی، به ارتقای امنیت غذایی جامعه کمک کرده و زندگی افراد را بهبود بخشیده‌اند.

طرح “یسنا” نیز به مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار زیر ۲ سال سبد غذایی رایگان ارائه می‌دهد و در سال بعد به صورت ملی اجرا خواهد شد.

دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت در توزیع کالاهای اساسی و حمایت از امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر طرح کالابرگ الکترونیکی را با ایجاد ۲ فرصت ویژه آغاز کرد.

مرحله نخست طرح کالابرگ الکترونیکی از آذر سال ۱۴۰۱ و ابتدا با دهک‌های اول درآمدی جامعه و در یک استان آغاز شد. با آماده شدن زیرساخت‌های مربوط به آن اکنون هفت دهک درآمدی جامعه را پوشش می‌دهد.

در مرحله بعدی، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای تغذیه مناسب مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار تعریف شد. طرح “فجرانه” نیز با توزیع ۵۱ میلیون بسته غذایی نشان داد که دولت عزم جدی برای ارتقای امنیت غذایی جامعه دارد.

بخوانید:  ننکا برای دروازه بان پرسپولیس پیغام فرستاد + عکس

انتهای پیام/



منبع

تضمین امنیت غذایی دهک های یک تا هفت با عزم دولت سیزدهم

نخست اینکه در صورت استفاده از دست‌کم ۲۰۰ هزار تومان یارانه ماه بعد برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، اعتبار خانوار ۱۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که از این اعتبار می‌تواند برای خرید اقلام سبد استفاده کند.

در این طرح هیچ محدودیتی برای تعداد کودکان وجود ندارد و اگر در خانواده‌ای بیش از یک کودک زیر پنج سال با اختلال رشد وجود داشته باشد نیز یارانه را دریافت می‌کند. این طرح جدا از یارانه اصلی خانوار است و برای جبران اختلال رشد کودکان صرف می‌شود.

تضمین امنیت غذایی دهک های یک تا هفت با عزم دولت سیزدهم

بودجه ابتدایی مرحله نخست این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان است که برای حمایت از ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک اول درآمدی جامعه در نظر گرفته شده است. این افراد در هشت استان کشور شناسایی شده‌اند و در فازهای بعدی تعداد شهرهای دیگری به آن افزوده خواهند شد.

به گفته معاون امور اقتصادی و رفاه وزارت تعاون، طرح مادران در سال ۱۴۰۳ ملی شده و همه استان‌های کشور را پوشش می‌دهد تا امنیت غذایی مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار تامین شود.

پوشش تورم در سفره مردم از اهداف اصلی طرح کالابرگ الکترونیکی بود که همزمان با حذف و اصلاح سیاست ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا در آمد. مشمولان این طرح اکنون به ۶۱ میلیون نفر (هفت دهک درآمدی) رسیده‌اند.

ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد استان‌های مشمول این طرح هستند که به دلیل محرومیت و نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد انتخاب شده‌اند.

بخوانید:  برنامه کاخ سفید برای استفاده مسئولانه هوش مصنوعی

همچنین برای توجه به کودکان نیازمند تغذیه مضاعف و دارای مشکل در رشد، یارانه یک میلیون تومانی برای هر کودک در نظر گرفته شد. در مرحله نخست این طرح ۱۴۵ هزار کودک شناسایی و از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک در دهک‌های یک تا هفت مشمول دریافت یارانه شدند. به ازای هر کودک در دهک‌های یک تا پنج، مبلغ یک میلیون تومان و در دهک‌های ۶ و ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در قالب این طرح ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای مادران باردار و شیرده واریز می‌شود. میزان مشارکت مردم در این طرح اکنون به ۳۰ درصد رسیده که امید است تا پایان سال و با اطلاع‌رسانی بیشتر بیش از۸۰ درصد از مادران در این طرح مشارکت کنند.