تغییرات اقلیمی تاثیر گذارترین مهره بر کیفیت زندگی تا سال ۲۰۳۰/ بی توجهی به تغییرات اقلیمی سرنوشت کشور را تغییر می دهد

استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود که مانند پتویی اطراف زمین را می‌پوشانند و با به‌ دام‌انداختن گرمای خورشید، باعث افزایش دمای کره زمین می‌شوند.

کیادلیری با بیان اینکه انجام هر کار توسعه‌ای در کشور نیازمند آموزش، مشارکت مردم و سازماندهی و نظم دهی است گفت: وظیفه دولتمردان در شرایط کنونی این است که تکنولوژی‌های مناسب را در حوزه محیط زیست به کار گیرند.

به تغییرات طولانی‌ مدت در الگوهای آب‌ و هوایی و درجه حرارت و تغییر در میزان بارش یا شدت وزش باد منطقه‌ای تغییرات اقلیمی گفته می‌شود. تغییراتی که بر اثر نوسانات چرخه خورشیدی ایجاد می‌شوند هم یکی از این تغییرات است.

حمیدرضا سلیمانی رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با کاربرد فناوری‌های نو و علوم دانش بنیان در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اظهارکرد: ما در شرایط کنونی باید مباحثی که بیشتر بار علمی دارند را عملیاتی و تجاری سازی کنیم.

مسائل زیست محیطی اولویت نخست دولت نیست

کولیوند تاکید کرد: هلال احمر ایران با یکصد سال سابقه فعالیت مستمر برای پاسخگویی به سوانح، تجارب ارزنده‌ای دارد که در یک انتقال تجربه هدفمند می‌تواند موجب هم افزایی جمعیت‌های ملی در هر دو کشور شود. هلال احمر ایران در لجستیک و امکانات امدادی کمبود دارد اما در مقابل از نظر نیروی انسانی متخصص، نجاتگر آموزش دیده و تعداد گسترده داوطلبان از جمعیت‌های برتر در دنیاست.

کارشناسان مطالعات جوی در گزارشی که به تازگی منتشر شده هشدار داده‌اند که درصورتیکه رهبران جهان در دستیابی به توافق برای کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ناکام بمانند، ۱۰ میلیون نفر بر اثر “افزایش شدید دما” جان خود را از دست خواهند داد. همچنین محققان نیز تاکید می‌کنند که در این شرایط ممکن است تولید محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد کاهش یابد و این درحالیست که میزان مواد غذایی مورد نیاز جمعیت در حال گسترش ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

بخوانید:  گزیده آثار مجید انتظامی در تالار وحدت اجرا می‌شود

دستگاه های مختلفی همچون سازمان حفاظت از محیط زیست موظف به برنامه ریزی در این زمینه هستند و سازمان های دیگری همچون هلال احمر مسئولیت اجرا کردن برنامه ها را دارند.

نگاه جدی هلال احمر به تغییرات اقلیمی

انتهای پیام/





یکی دیگر از تبعات این پدیده تخریب جنگل هاست که می‌تواند از دلایل تولیدشدن گاز کربن‌ دی‌اکسید باشد چراکه دفن شدن زباله‌ها در زمین یکی از منابع اصلی متان هستند علاوه براین تولید برق، صنایع، حمل‌و‌نقل و کشاورزی نیز در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش پررنگی دارند.

این تغییرات با حوادث آب و هوایی مخرب مانند طوفان های مکرر و شدید، سیل، باران و طوفان‌های زمستانی همراه است. هرچند تغییر در آب و هوا و گرم شدن زمین ممکن است به عنوان بخشی از فرایندهای طبیعی و درپی نوسانات شدت نور خورشید، انحراف در مسیر حرکت زمین و فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد شود. 

برای جلوگیری از این امر مخرب دولت ها باید تلاش مضاعفی را در پیش بگیرند و سیاست های لازم را ابلاغ کنند علاوه براین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر همواره برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌های و در نتیجه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی مطرح است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته اقدامات بلند مدتی را برای کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ آغاز کرده‌اند این در حالیست که ایران رتبه ششم انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش انرژی را در جهان دارد و برخی کارشناسان معتقدند که اقدامات کشورمان در این حوزه ناکافی بوده‌ است.

اما آیا فکر کرده‌ایم تغییراتی که در دنیا ایجاد کرده‌ایم چه تأثیری بر سلامت خودمان دارد؟

به نظر می‌رسد که این تغییرات ناشی از تأثیر مخرب فعالیت‌های انسانی بر طبیعت باشند؛ بعد از آغاز انقلاب صنعتی در قرن 19 و استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند ذغال‌سنگ، نفت و گاز باعث ایجاد تغییرات آب‌ و‌ هوایی شده است علاوه براین کربن‌ دی‌اکسید و متان از گازهای گلخانه‌ای هستند که در ایجاد تغییرات اقلیمی نقش دارند.

بخوانید:  هدف کسب بهترین جایگاه در بازی‌های هانگژو است

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

وی عدم همخوانی قانون با رفتار اجراکنندگان قانون را یکی از دلایل این موضوع دانست و افزود: آموزش و اطلاعات محیط زیستی در جامعه وجود دارد اما مشکل اینجاست که هنوز به آگاهی تبدیل نشده است چراکه اگر آگاهی داشتیم نسبت به محیط زیست مسئولیت پذیری بیشتری از خود نشان می‌دادیم.

 


آیا این خبر مفید بود؟

توجه کشورهای جهان به تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی از سال ۱۳۷۱ و درپی پیمان‌نامه سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی که هدف آن پایدارسازی مقدار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین برای جلوگیری از مشکلات آتی آب‌وهوایی در جهان است بیش از ‌پیش مورد توجه جدی قرار گرفت. توافقنامه پاریس در سال ۱۳۹۴ با شرکت ۱۷۴ کشور جهان و اتحادیه اروپا و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد. هدف از انعقاد توافقنامه پاریس کنترل تغییرات آب و هوایی با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط کشورها و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از ۲ درجه سانتیگراد و تلاش برای محدود کردن آن تا ۱.۵ درجه سانتیگراد است. اکنون ۱۹۷ کشور دنیا از جمله ایران عضو این معاهده‌های بین‌المللی هستند.

تحقیقات نشان می‌دهند که پدیده‌های آب‌وهوایی شدید ناشی از تغییر اقلیم بر تولید محصولات غذایی از جمله محصولات کشاورزی، باغداری و ماهیگیری در سراسر جهان تأثیر گذاشته‌اند و این مسئله موجب ازبین‌رفتن امنیت غذایی نیز می‌شود که زندگی تک تک مردم دنیا را تحت الشعاع قرار می دهد.

لزوم مسئولیت پذیری بیشتر برای حفاظت از محیط زیست

وی با تذکر این نکته که قرار نیست مراکز فناوری و دانش بنیان در همه موارد ما را به مرحله خودکفایی برسانند بیان کرد: امروز حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در اولویت درجه یک ساختار دولت شناخته نشده و انواع مشکلات ناشی از آلودگی هوا و تغییر کاربری اراضی و غیره هنوز به عنوان اولویت نخست دولت محسوب نمی‌شوند. متاسفانه وضعیت امنیت زیستی در حال تحت الشعاع قرار دادن امنیت ملی است و باید ساختار ارزیابی و رصد مناسبی را طراحی کند.

فناوری های نو در این زمینه می توانند اهرم کمکرسان باشند. 

در رابطه با این موضوع چندی پیش پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با سفیر توکیو و انعقاد تفاهم نامه همکاری بین صلیب سرخ ژاپن و جمعیت هلال احمر ایران برای انتقال تجارب بین دو جمعیت ملی را پیشنهاد کرد و گفت: هلال احمر ایران مشغول برنامه ریزی برای ساخت پارک آموزشی مقابله با مخاطرات طبیعی چون زلزله و سیل است. اکنون مرکز شبیه‌ساز برخی از مخاطرات در کشور ژاپن وجود دارد و تجربه این کشور می‌تواند در ساخت و راه‌اندازی پارک شبیه‌ساز مخاطرات در ایران موثر باشد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ “تغییرات اقلیمی” عبارتی است که در سال های اخیر کم و بیش به گوشتان خورده است اما شاید هنوز معنای دقیق این عبارت را ندانید و یا از تبعات جدی آن بی خبر باشید!

در این راستا هادی کیادلیری رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: در حال حاضر بین مردم و مسئولان اطلاعات محیط زیستی به اندازه کافی وجود دارد و همه ما هم از تهدیدات محیط زیستی با خبریم اما باید به این سوال پاسخ داد که چرا با وجود آگاهی از تهدیدات محیط زیستی اما هنوز رفتار محیط زیستی نداریم؟