توجه جدی به زراعت، امنیت غذایی کشور را تضمین می کند

وی بیان کرد:  اگر جنگ اوکراین نبود اهمیت امنیت غدایی مانند امروز روشن نمی شد لذا در این شرایط لازم است به تولید محصولات کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشیم.

مهاجر افزود: گاهی اوقات اطلاعات لازم و کامل به نمایندگان داده نمی شود که باید گفت سالانه ۳۰ هزار تراکتور توزیع می شود در حالی که این مقدار نیاز نیست و باید سایر ابزار و نهاده ها را تامین کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از قیمت کود و سم اظهارداشت: شرکت های پتروشیمی لابی کردند تا کود وارد بورس شود و قیمت را دو برابر کردند و با این روند میزان تولید کشاورزی نصف می شود که از نمایندگان مجلس انتظار داریم محکم جلوی این اتفاق را بگیرند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: کوچک شدن اراضی کشاورزی از مشکلات اساسی است و در زراعت دنبال ایجاد اشتغال نیستیم بلکه دنبال تامین غذا هستیم و همه برنامه ها در این راستاست.

مهاجر تصریح کرد: راه اندازی ستاد زراعت بسیار اهمیت دارد زیرا تولید ما با تغذیه زنده است و این ستاد با بهره گیری از نظر کارشناسان می تواند به افزایش بهره وری در زراعت و تولید کمک کند.

 





معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: اگر نتوانیم زمین کشاورزی را زنده نگهداریم و تولید در واحد سطح را افزایش دهیم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

00

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ ستاد زراعت استان چهارشنبه شب با حضور علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین عطایی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، حجت الاسلام ولی الله مصائبی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی و مدیران شهرستانها، مراکز خدمات کشاورزی و کارشناسان در سالن باغستان برگزار شد.

بخوانید:  اتفاق عجیب در جام جهانی قطر / هیچ تیم 9 امتیازی نشد!
77

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

مهاجر افزود: در ستاد زراعت استان قزوین باید کارشناسان بدنبال کارهایی باشند که انجام نداده اند تا به سمت جهش تولید برویم و با افزایش بهره وری در تولید به اقتصادی شدن کشاورزی و تامین امنیت غذایی کمک کنیم.


آیا این خبر مفید بود؟

در ادامه کارشناسان و مدیران شهرستانها دیدگاهها و مشکلات خود را مطرح کردند.

خرد شدن اراضی کشاورزی چالش زاست

انتهای پیام

مهاجر بیان کرد: وقتی اعتبارات از سوی سازمان مدیریت در ماههای پایانی سال تخصیص می یابد نمی توان برای ایام سال برنامه ریزی کرد و انتظار داریم مجلس در این زمینه نیز تدبیر کند.

وی گفت: مصرف بذر در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن است که ۳۶۰ هزارتن توزیع شد و بقیه خودمصرفی است که در این راستا با کمک ستاد اجرایی امام، طرح جهش تولید در دستور کار قرار دارد و اگر بذر و کود به میزان کافی و بموقع به کشاورزان داده شود این جهش اتفاق می افتد.

وی در خصوص کمبود تراکتور در بخش کشاورزی هم بیان کرد: وقتی اراضی خرد می شود همه کشاورزان انتظار دارند یک دستگاه تراکتور داشته باشند که این نگاه منطقی نیست بلکه ما باید ادوات دیگر کشاورزی مانند دنباله بند را میان همه توزیع کنیم تا هزینه های بهره بردار بیشتر نشود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: امروز باید برداشت گندم در واحد سطح از 4 تن به 8 تن برسد و این کار با مصرف درست و بموقع و به اندازه کود و سم و بذر مناسب ممکن می شود.

بخوانید:  به دنبال افزایش ۲ هزار کیلومتر به شبکه فیبرنوری استان آذربایجان‌غربی هستیم
وی گفت: امروز تراکتور را وارد بورس کردند و یک کالای سرمایه ای شده در حالی که باید از بورس خارج شود و به اندازه نیاز تولید کرده و هر کس خواست واگذار کنیم.

علیرضا مهاجر در این جلسه اظهارداشت: امنیت غذایی در کشور بسیار مهم است و همه در این زمینه مسئولیت داریم تا برای تحقق آن همت کنیم.

photo_2023-02-08_22-10-01

این مسئول تصریح کرد: امروز الگوی کشتی داریم که مجلس تصویب کرده و باید آن را اجرا کنیم هرچند بخشی نیز به اصلاح نیاز دارد که ۳ تا درصد امکان اصلاح دارد.

photo_2023-02-08_23-41-33

مهاجر بیان کرد: 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت با 125 میلیون تن است و همه محصولات استراتژیک به این بخش تعلق دارد و هر چقدر به زراعت اهمیت دهیم و عمیق تر به آن نگاه کنیم ضریب امنیت غذایی کشور بیشتر می شود.

وی گفت: در سال گذشته مصرف پتاس 3 درصد بود وبه جای 500 هزار تن فقط 30 هزار تن مصرف کردیم و فسفر به جای یک میلیون تن فقط 60 هزار تن مصرف شد در حالی که در تنش آبی و خشکسالی بهترین راه استفاده از پتاس است.

photo_2023-02-08_22-14-20

وی اظهارداشت: بیش از 3 میلیون و 600 هزار کشاورز در کشور داریم و 12 میلیون هکتار زمین زراعی داریم که دو میلیون هکتار مزارع گندم آبی، 4 میلیون تن گندم دیم و دو میلیون هکتار سطح زیرکشت حبوبات است.