توصیه‌های ایمنی مهم در شرایط هشدار وقوع سیل

8️⃣ اخبار و هشدارهای هواشناسی را از صدا و سیما و یا منابع خبری معتبر پی‌گیری کنید.

1️⃣ تا پایان وضعیت هشدار، از تردد و توقف در بستر و‌ حتی حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها خودداری کنید.

6️⃣ صیادان و صاحبان لنجها و قایقهای تفریحی، مسافرتی، باربری و صیادی ضمن توجه به توصیه‌های مسوولان مربوطه، تا اطلاع ثانوی از دریانوردی خودداری کنند و قایق‌ها و لنج‌های خود را به اماکن امن منتقل نمایند.

 



منبع

7️⃣ خطر طوفان جدی است. از حضور و یا پارک کردن وسایل نقلیه خود در مکان‌هایی که احتمال سقوط دکلهای برقی، مخابراتی و تبلیغاتی، درختان و یا سایر اشیا وجود دارد، خودداری نمایید.

2️⃣ حتی رودخانه‌های خشک هم ممکن است به صورت ناگهانی دچار طغیان شوند.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، رنگ قرمز در پیش‌بینیها از هوای خطرناک خبر می دهد. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثر مخاطرههای جوی اقدام کنید. این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تامین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شوید. باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امداد ی و مقامهای محلی پیروی شود.

در همین راستا با توجه به ورود پدیده همرفتی مونسون هند و هشدار سطح قرمز هواشناسی که همراه با وقوع باد شدید و مواج شدن دریا و رودخانهها و وقوع سیلاب شده است، مواد زیر برای ایمنی بیشتر توصیه می شود:

بخوانید:  جزییات کامل اعمال مخصوص شب و روز عید فطر

3️⃣ با توجه به احتمال وقوع طوفان و صاعقه تا پایان وضعیت هشدار از ترددهای غیر ضروری در معابر شهری و جادهای، بیابانها و دشتها و حضور در پشت بام منازل، و مکان‌های مرتفع خودداری  کنید.

مسوولین باید تمهیدهای لازم را به منظور جلوگیری از خسارت انجام بدهند. این اقدام ها شامل مدیریت سدها، لایروبی رودخانهها و مسیل‌ها، اقدام های پیشگیرانه در راستای حفظ محصولهای کشاورزی، تمهیدهای راهداری و … است.

5️⃣ دامداران دام های خود را به اماکن امن و به دور از خطر سیل و طوفان منتقل کنند.

9️⃣ در صورت بروز هرگونه حادثه و یا سانحه و نیاز به امدادرسانی با شماره تلفن هلال احمر(۱۱۲)، اورژانس(۱۱۵)، آتش نشانی(۱۲۵) یا پلیس(۱۱۰) تماس حاصل نمایید./انتهای پیام

4️⃣ فعالیت‌هایی مانند دریانوردی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و حضور در سواحل دریا و کنار رودخانه‌ها و آب‌های روان را تا عادی شدن شرایط جوی به تعویق بیاندازید.