جاهای دیدنی ارومیه

چشمه آب معدنی زنبیل به صورت طبیعی حوضچه ای دایره ای شکل دارد که قطر تقریبی آن ۴ متر و عمق آن نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است و از کف این چشمه به صورت مداوم گاز خارج می شود .دور تا دور چشمه سنگ کاری شده است و از زمانهای نه چندان دور در هر ثانیه حدود ۱۰ لیتر آب از این چشمه خارج می گردید که این مقدار هم اکنون کاهش چشمگیری داشته است .

۸- دریاچه مارمیشو

 





یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره قاسملو است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر میزند این دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است. از دلایل گردش پذیر بودن این مکان چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌‌ هایی که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها است . بهترین زمان بازدید از دره قاسملو در فصل بهار و تابستان است.

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

۵-دره‌ ی قاسملو ارومیه

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

در یک کیلومتری دریاچه ارومیه در دهستان نازلو چای کوهی به نام زنبیل وجود دارد که چشمه های آب از دامنه های شرقی این کوه و شرق سپرغان نشأت می گیردکه یکی از چشمه های به چشمه کوه زنبیل معروف است . این چشمه در فاصله تقریبی ۳۶ کیلومتری از شمال شرق ارومیه قرار دارد .

*کلیسای ننه مریم

۹- دریاچه ارومیه

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

***کلیساهای ارومیه:

این قلعه از دور شبیه جزیره‌ای سنگی دیده می‌شود. قدیم‌ها که دریاچه پر آب بود کاظم‌داشی به صورت شبه‌جزیره‌ای در دریاچه ارومیه قرار داشت، اما امروز بیشتر آن در خشکی قرار گرفته. این قلعه در دلش داستان‌ها و اتفاق‌های تاریخی زیادی را جا داده است. روایت است که هلاکوخان مغول اموال قیمتی‌اش را در این قلعه پنهان کرده بود. این قلعه در زمان‌های مختلف پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف بوده و اسمش را از کاظم خان فرمانده شجاع محافظ روستا گرفته است. در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده.

۳-چشمه آبگرم هفت آباد

بازار ارومیه که از دیرباز یکی از پربازدیدترین بازار های ایران است معماری این بازار به دوران صفویه باز می گردد این بازار جزوه بازار های است که معماری قدیمی خود را حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع علاقه مندان زیادی دارد. این بازار حدود ۱۰۰۰ در مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار است. اگر به ارومیه رفتتید حتمان به بازار سر بزنید.

بخوانید:  مضررات مصرف زیاد نان چیست؟

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است که عده‌ای قدمتش را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند و بنا به روایتی در گذشته این کلیسا آتشکده بوده و ۳ تن از موبدان هنگام تولد مسیح ستاره‌ایی درخشان را در حرکت به سمت شرق می‌بینند و آن را نشانه تولد منجی‌ دانسته و به سمت اورشلیم می‌روند. موبدان بعد از بازگشت آتشکده را به کلیسا تبدیل کرده و تبلیغ مسیحیت را شروع می‌کنند. فضای داخلی کلیسا شباهت چندانی به تصویری که از کلیساها داریم ندارد و با قالی‌های دست‌باف مفروش شده و در آن صندلی‌های زیادی وجود ندارد. کلیسای ننه مریم را با اسم کلیسای شرق آشور هم می‌شناسند.

**کلیسای مارسرگیز

۴-آبشار سوله دوکل ارومیه

بر اساس روایتی شیرین، همسر ناصرخسرو، زنی مسیحی بوده و به ‌خاطر غلبه ایرانیان بر رومیان دستور داده تا این کلیسا ساخته شود. یکی از جذابیت‌های رفتن به چنین بناهایی این است که می‌توانید با قدم‌گذاشتن در آن‌ها شخصیت‌های تاریخی و داستانی‌‌ای را که همیشه درباره‌شان شنیده و خوانده‌اید تصور کرده و خودتان را نزدیک به آن‌ها احساس کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  تعدادی از جاذبه های دیدنی ارومیه به شرح زیر است:

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

مجموعه چشمه های هفت آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر ارومیه در بخش سیلوانا و محال مرگور و در روستای به نام هفت آباد قرار دارد این چشمه در کنار رود باراندوز چای و در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته و همین امر باعث ایجاد ترکیبی زیبا از طبیعت شده است و مکان مناسبی برای گردش مردم ایجاد کرده است.

جاهای دیدنی ارومیه

۲- چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

قدمت کلیسای مارسرگیز ارومیه را هم مثل کلیسای ننه مریم به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. بنای کلیسای مارسرگیز کاملا از سنگ ساخته  شده و بسیار مستحکم است.

بخوانید:  شادی عجیب انصاری‌فرد پس از گلزنی در دربی

این دریاچه کنار دریاچه ارومیه قرار دارد اما سال ها بود که گردش زیادی به آنجا نمی رفت اما رفته رفته با اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه افتاد دریاچه مارمیشو هم جزوه مناطق گردشگری پربازدید شهر ارومیه شد. از جاذبه های دریاچه مارمیشو طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی این منطقه است اما یک توصیه مهم بهترین فصل بازدید از دریاچه مارمیشو تابستان است ولی در فصل بهار هم می توانید به این منطقه بروید ولی در فصل زمستان بهتر است از این منطقه دیدن نفرمایید.

از آنجایی که شمال غرب کشور در گذشته محل سکونت ارامنه بوده، در آذربایجان غربی به‌خصوص ارومیه کلیساهای قدیمی بسیاری وجود دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ارومیه شده اند. خیلی از کسانی که به این شهر سفر می‌کنند بازدید از کلیساهای تاریخی را در برنامه سفرشان می‌گنجانند. در ادامه چند کلیسای ارومیه را معرفی می‌کنیم:

پارک جنگلی شیخ تپه، با وسعت ۴۴ هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است. این تپه جزو تپه های باستانی متعلق به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری اثری از آن باقی نمانده است.

بر روی چشمه اصلی آب گرم هفت آباد و استخری توسط یکی از اهالی روستا که چشمه در زمین های او قرار دارد ساخته شده است ساخت این استخر برای جمع آوری آب چشمه و شنای بهتر گردشگران صورت گرفته است.دمای تقریبی آب چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه است و برای بسیاری از بیماری های استخوانی خاصیت درمانی دارد.چشمه آب گرم هفت آباد در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی است که می خواهند خاطره خوبی از منطقه داشته باشند.

10 جای دیدنی ارومیه در تابستان

۶-موزه ارومیه

۷-بازار تاریخی ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند. دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان نامیده می‌شد. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است را در سفرتان از دست ندهید.

بخوانید:  کمپ اضطراری فیرورق، جایی که بیشترین آسیب را از زلزله دیده‌است

جاهای دیدنی ارومیه


آیا این خبر مفید بود؟

۱-پارک جنگلی شیخ تپه

آب این چشمه دارای سولفات و بی کربنات کلسیک و منیزیم آهن دار است که بر روی سنگ کاریهای اطراف آن رسوبات آهنی دیده می شود . اگر حدود ۶۰ ۷۰ متر به سمت جنوب این چشمه حرکت کنیم چشمه ای دیگر می بینیم که دارای همین خاصیت آبی می باشد ولی مقدار آبی که از آن خارج می شود کمی بیشتر از چشمه زنبیل است .

از دیگر مکان های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

 

۱۰-قلعه کاظم داشی

اگر به ارومیه سفر کردید حتمان به موزه این شهر سر بزنید. در یک کلام فوق العاده و یکی از بهترین موزه های ایران است. این موزه از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده است و دارای اشیای باستانی و تاریخی دوره های مختلف تاریخی است. همچنین در این موزه کتاب های خطی گران بهایی وجود دارد که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. وسایل بسیار دیگری هم در این موزه وجود دارد. ولی دیگر اینجا بیان نمی کنیم تا خود بروید و آن ها را تماشا کنید و لذت ببرید.