جلوگیری از انحراف روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل



به گزارش خبرگزاری برنا، سیدمجید رضوی با اشاره به رونمایی از سامانه ثبت درخواست برخط کارت هوشمند سوخت با اشاره به راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط گفت: سامانه‌ای که امروز به‌طور رسمی افتتاح و استفاده می‌شود، زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا به‌سمت کنترل و نظارت بهتر در زمینه حجم مصرف نفت‌گاز حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه این سامانه قرار است سه هدف را دنبال کند که در گام نخست از انحراف روزانه حدود ۸ میلیون لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد که آمار قابل توجهی است، گفت: در سال ۱۴۰۱ در بخش حمل‌ونقل رقمی روزانه معادل ۵۷ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است.

وی افزود: این درحالی است که حجم مصرف در سال ۱۴۰۲ به روزانه ۶۵ میلیون لیتر می‌رسد؛ طبیعتاً این حجم مصرف با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شود همخوانی نداشته و حاکی از آن است که انحراف قابل توجهی در این بخش رخ داده است.

رضوی با بیان اینکه مزیت دیگر سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، جلوگیری از صدور بارنامه و باربرگ صوری است، گفت: به دنبال این هستیم از طریق این سامانه بتوانیم این عرضه خارج از شبکه را تحت کنترل و نظارت داشته باشیم.

وی در خصوص ممانعت از فروش کارت سوخت شخصی، گفت: وجود این سامانه می‌تواند چالش‌های اطراف این مسئله را حل‌وفصل کند، فروش کارت‌های سوخت با به‌کارگیری سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط ردیابی خواهد شد؛ بعضا در استانی مانند آذربایجان غربی، یعنی در دورترین نقطه از شمال‌غرب کشور، کارت سوخت‌های استان سیستان‌وبلوچستان رویت می‌شود که با وجود این سامانه می‌توان مشکل مهاجرت کارت‌ها را نیز مدیریت کرد.

بخوانید:  پاسداشت شهید شوشتری و شهدای مظلوم سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اقدام مهم دیگر، جلوگیری از تخلیه سوخت در استان‌هایی است که در آن به وفور قاچاق سوخت انجام می‌شود، گفت: سه استان کشور در زمینه انحراف و قاچاق سوخت ازجمله سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان دارای بالاترین انحراف از رتبه هستند، استان‌های بیشتر در معرض انحراف از سوخت خارج از شبکه قرار دارند که بنده از همین تریبون با صدای بلند اعلام می‌کنم باید هرچه سریع‌تر به‌سمت شفاف‌سازی حرکت کنیم.

رضوی با بیان اینکه برای دولت به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست که متولیان و دست‌اندرکاران امر بر قاچاق سوخت نظارت کافی نداشته باشند، اظهار کرد: قابل قبول نیست در یک استان ۱۶درصد از سهمیه تخصیصی انحراف داشته باشد، به نظر می‌رسد در آینده نه‌چندان دور، به‌خصوص امسال که با رشد ناترازی مواجه هستیم، باید بحث سامانه‌ها با قاطعیت پیگیری شود. راهی نیست جز اینکه از طریق تجمیع سامانه‌ها با قاچاق سوخت مقابله کنیم.

وی افزود: ایران با ۱۶ کشور همسایه بوده و مزیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارد که متأسفانه برخی ناکارآمدی‌ها و بی‌توجهی‌ها زمینه سوءاستفاده در زمینه فرآورده را فراهم کرده است و امسال درصدد اجرایی‌کردن همان قوانین سال‌های اخیر هستیم.

انتهای پیام/



منبع