حل مشکلات ناشی از آلودگی ریزگردها، پساب و پسماند اولویت سازمان محیط زیست است/ پیگیر مشکل جاده رحیم آباد به کلاچای هستیم


آیا این خبر مفید بود؟

 

سلاجقه در مورد وضعیت آلاینده های سیمان آبیک هم گفت: در سیمان آبیک باید با ایجاد فرآیند فیلتراسیون مشکل آلودگی آن حل شود و در دولت سیزدهم با رویکردی که ریاست جمهوری دارند و در سفرهای استانی آن را دنبال می کنند توجه به موضوع ساماندهی پسماندها در اولویت قرار گرفته و در گام اول در سراوان در حال اقدامات موثری هستیم و تجربه خوبی را می سنجیم تا مشکلات سایر مناطق را هم با همین روش برطرف کنیم.

سلاجقه اظهارداشت: امروز یک واحد تولید اتانول را افتتاح کردیم و پسابی که تولید می کرد و مشکل ساز بود در فاز اول تصفیه پساب به 750 مترمکعب در روز اجرا شد و دستاورد خوبی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه بیان کرد: در موضوع پسماندها در سایت محمد آباد دو خط پردازش ایجاد شده اما باید بتوانیم پسماند را به ارزش افزوده تبدیل کنیم و این موضوع در کشور با جدیت پیگیری می شود و الگوهای خوبی داریم که می توانیم آن را پیاده کنیم.

photo_2023-02-16_12-45-38

وی اظهارداشت: راه اندازی این مرکز می تواند به سنجش آلودگی های استان البرز و تهران نیز کمک کند و برای ما اهمیت ویژه دارد.

سلاجقه یادآورشد: جاده های زیادی در کشور در دست ساخت است که باید پیوست زیست محیطی داشته باشند و همه موارد رعایت شود تا سلامت انسانها و محیط زیست به خطر نیفتد و در خصوص جاده رحیم آباد به کلاچای هم اگر مشکل مردم باشد حل می کنیم اما اگر هدر رفت منابع دیده شود جلوی آن را می گیریم.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

بخوانید:  تحریم سجادی به علت تحولات مثبت و حضور پررنگ ورزش ما در جهان است



منبع

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: در شعاع 120 کیلومتری پایتخت نباید صنعتی مستقر می شد اما این کار اتفاق افتاده و اصلی ترین واحدهای صنعتی در این منطقه شکل گرفته و اگر آلاینده ها در استان قزوین بیشتر شود حتما شرق تهران را تحت تاثیر قرار می دهد که نگران کننده است.

3486272

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در تالاب ها نیز مشکلاتی داریم که برای نمونه تالاب صالحیه که شاید اصلی ترین منبع تغذیه کننده استان قزوین هم باشد مورد توجه قرار دارد و در نشستی که بین مسئولان چند استان برگزار شده برای ساماندهی این محدوده که منشا ریزگرد است تصمیم گیری می کنیم.

وی اظهارداشت: در خصوص ریزگردها هم بعنوان یک اولویت در نشست موفقی که در دیپلماسی جهانی داشتیم 15 کشوری که در نشست تهران شرکت کردند موجب شد از سوی سازمان ملل، کشور ایران بعنوان میزبان نشست بین المللی گرد و غبار جهان تعیین شود که این نشست در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی گفت: حجم ورودی پسماند در سایت محمدآباد حدود 700 تن در روز است که فقط 300 تن آن به کمپوست تبدیل شده و 400 تن آن انباشت می شود که آثار زیست محیطی دارد و در دفینه های دیگر مدفون می شود در حالی که این زباله در واقع نوعی سرمایه است که قرار شد با کمک شهرداری قزوین و دریافت اعتبارات صندوق توسعه بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص نهضت کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز گفت: در این طرح که از سوی منابع طبیعی اجرا می شود یک میلیارد درخت کاشته خواهد شد و ما هم کمک خواهیم کرد تا گونه های کم آب بر و مقاوم در ایران کاشته شده و به سالم سازی محیط زیست کمک شود.

بخوانید:  افزایش نرخ رسمی پوند در بانک مرکزی

علت-اصلی-پدیده-ریزگردها-در-ایران

photo_2023-02-16_14-19-33

photo_2023-02-16_10-31-03

وی اظهارداشت: در دیپلماسی محیط زیست نشست های تخصصی با کشورهای منختلف در حال گسترش است و این بار حتی نمایندگان کشور مصر در نشست تهران مشارکت خواهند داشت.

وی در خصوص مشکلات ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی هم گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین خوشبختانه از راندمان تولید بالایی در حوزه انرژی الکتریکی در ایران و جهان برخوردار است و تلاش کارکنان این مجموعه جای تقدیر دارد اما آلودگی هم دارد که باید کمک کنیم این وضعیت بهبود یابد.

وی در خصوص وضعیت زیست محیطی جاده رحیم آباد به کلاچای هم اظهارداشت: باید از نظر قانونی این موضوع را ارزیابی کنیم و پس از تسلط کامل تصمیم بگیریم.

 





سلاجقه در خصوص بررسی وضعیت ریزگردهای ورودی از عراق نیز یادآورشد: با تعهد دولت در این زمینه اولین هیئت کارشناسی ایران به کشور عراق سفر می کند و پس از ماهها رایزنی نشستی با مسئولان این کشور خواهیم داشت تا در خصوص ریزگردها تصمیم گیری و تدبیر کنیم.

وی افزود:  در استانی مانند قزوین که صنعتی و کشاورزی است و دشت حاصلخیزی دارد اگر وضعیت مدیریت شود در آب، خاک و ظرفیت های ارزشمندی که در تامین غذای مردم دارد می توان نقش بیشتری در سلامت مردم ایفا کرد.

وی اضافه کرد: در این روش خوشبختانه در یک دوره 4 ساله از ورود پسماند به سراوان جلوگیری شده و پسماندها را محصور کرده ایم و همه زباله ها پوشش دارد و ایزوله شده و فرآیند تبدیل شیرابه به آب قابل استفاده در حال انجام است.

انتهای پیام

پساب ها باید به ارزش افزوده تبدیل شود

بخوانید:  راه اندازی یک مجموعه خدماتی به ازای هر ۳۳۰ تاکسی برقی

سلاجقه در خصوص چالش های زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا اظهارداشت: آلودگی ها فقط در یک منطقه نیست و گستره وسیعی از کشور را در برگرفته و حتی امروز در شهرهای کوچک مانند اشکذر یزد و کویر ایران شاخص های آلایندگی بالارفته که نشان می دهد با طبیعت خوب برخورد نکرده ایم.

photo_2023-02-16_12-31-33

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ علی سلاجقه در ادامه سفر یک روزه به استان قزوین در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد.

عکس-اصلی-1-1

photo_2023-02-16_10-59-10

پیگیر رفع آلودگی سیمان آبیک هستیم

رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآورشد: برای سنجش عناصر آلایندگی در جو و آب و خاک باید مرکز پایش در استان احداث شود که خوشبختانه یک قطعه زمین به مساحت 1000 متر برای این مرکز در اختیار سازمان در قزوین قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم آن را در چند طبقه احداث کنیم و ساختمان محیط زیست شهرستان هم در آن مستقر شده و سیستم و تجهیزات پایش را نیز نصب و راه اندازی می کنیم تا نیازهای محیط زیست استان تامین شود.

سلاجقه تصریح کرد: امیدواریم با کمک نمایندگان و سایر مسئولان کشوری در سال آینده اعتبار مناسبی پیش بینی شود تا بتوانیم سهم نیروگاه را از مصرف سوخت گاز بیشتر کنیم و شرایطی مهیا شود تا سوخت مازوت کمتر استفاده شود.

سلاجقه یادآورشد: قزوین در یک تونل بادی مهم قرار دارد به طوری که در سایت پسماند محمدآباد با انباشت زباله و پسماند مواجهید که این مسیر باد در پراکنده شدن بوی نامطبوع زباله و شیرابه ها تاثیر دارد و مشکل ساز می شود و می تواند بر سلامت یک جمعیت 40 درصدی و استانهای تهران و البرز نیز تاثیرگذار باشد.

ساخت مرکز سنجش و پایش در قزوین