خانه‌دار کردن مردم بزرگترین دغدغه روزانه آیت‌الله رئیسی

طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی کمتر از سه سال دو میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده است. بر این اساس وعده ساخت سالیانه یک میلیون واحد تقریبا محقق شده است.

انتهای پیام/



منبع

به گزارش خبرگزاری برنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰ به دلیل نوسانات افزایشی قیمت مصالح ساختمانی و تورم بازار مسکن که پیش از آن رخ داده بود، ساخت و ساز در رکود قرار داشت و تعداد واحد‌های تولیدی به حدود نیمی از آنچه قانون تکلیف کرده بود می‌رسید. از طرف دیگر به دلیل عدم تطبیق قیمت‌های مدنظر دولت با نرخ‌های مدنظر پیمانکاران و پایین بودن تمایل سرمایه‌گشذاران برای ورود به طرح‌های ساختمانی، پروژه نهضت مسکن به کندی پیش می‌رفت. وزارت راه و شهرسازی در چارچوب پروژه‌های عمرانی کشور نرخ تعدیل را در ابتدای سال ۱۴۰۰ برای هر متر مربع از واحد‌های نهضت ملی مسکن حدود ۲.۸ میلیون تومان تعیین کرده بود که کمتر سازنده‌ای حاضر بود با این رقم اقدام به عقد قرارداد کند.

طرح ساخت سالیانه یک میلیون خانه از جمله شعار‌های اصلی آیت‌الله شهید سیدابراهیم رییسی بود. او که خود برخاسته از قشر مستضعف جامعه بود به اذعان مسئولان، دغدغه ویژه‌ای برای تحقق این برنامه داشت و با تشکیل مداوم شورای عالی مسکن از نزدیک در جریان آخرین امور و رفع مشکلات این برنامه قرار می‌گرفت. رساندن بیش از دو میلیون و ۵۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن گواهی بر این جدیت است که شهید جمهور در وعده خود برای خانه دار کردن مردم صادق بود.

بخوانید:  نقش همایش ملی نخبگان در پیاده‌سازی گفتمان «حکمرانی نخبگان» چیست؟

با توجه به آنکه قیمت زمین حدود ۶۰ درصد هزینه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد نکته قابل توجه در طرح نهضت ملی مسکن، حذف قیمت زمین از این پروژه‌ها است که کمک قابل توجهی به متقاضیان این طرح کرده است. همچنین عمده سرمایه‌های شناسایی شده در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مسکن از طریق بخش خصوصی از جمله انبوه‌سازان، شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش شناسایی شده و به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شناسایی شده منجر به عقد قرارداد شده است.

بر این اساس در سال ۱۴۰۰ برای تعداد ۳۹۵ هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شد. سال ۱۴۰۱ این رقم به بیش از ۴۱۷ هزار واحد رسید. هنوز آمار کل سال ۱۴۰۲ اعلام نشده، اما در بهار سال گذشته برای حدود ۹۸ هزار واحد مسکونی در کل کشور پروانه صادر شده است.

دولت در یک زمان فشرده بحث تامین زمین نهضت ملی مسکن را پیش برد. تا کنون از طریق اراضی مازاد سایر دستگاهها، اراضی ملی واقع در حریم و سایر ظرفیت‌ها بیش از ۴۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهر‌های فعلی تامین شده است.

اواسط سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ۴.۵ میلیون خانوار فاقد خانه  در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که دولت خود را متعهد به تامین مسکن برای این افراد می‌داند. برای اجرای طرح‌های ساختمانی دولت ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند که بسیاری افراد از این طریق صاحب مسکن شده‌اند. البته بررسی‌ها نشان میدهد به کبود منابع بانکی و تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات کوتاه مدت به دیگر بخش‌ها عمده طرح‌های خودمالکی از طریق سرمایه‌های بخش خصوصی پیش می‌رود. البته در مواردی نیز بانک‌ها به کمک آمده‌اند. به طور مثال پروژه ۴۰۰۰ واحد در شهر جدید پرند با هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع به مراحل پایانی رسیده و تابستان امسال تحویل متقاضیان می‌شود. حدود نیمی از هزینه ساخت این واحد‌ها توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

بخوانید:  چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟

رستم قاسمی که سکاندار وزارت راه و شهرسازی در ابتدای دولت سیزدهم بود بر اثر بیماری استعفا داد و هفدهم آذر ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت. در ادامه مهرداد بذرپاش جایگزین او شد و طرح نهضت ملی مسکن را با مدل‌های جدید ادامه داد.

با توجه به شرایط عمومی اقتصاد، کمبود منابع بانکی، نوسانات نرخ ارز و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن به تدریج دولت آیت‌الله رییسی راهکار‌هایی را برای جهش تولید مسکن در جهت کنترل بازار و کمک به خانه‌دار کردن مردم به کار گرفت. اقدام هوشمندانه آن بود که ساخت و ساز به مردم واگذار شد. دولت از سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفت به مردم زمین واگذار کند تا خود راسا اقدام به ساخت و ساز کنند. در این قالب واگذاری زمین به افراد فاقد مسکن دارای فرم «ج» سبز، خودمالکی و طرح‌های مشارکتی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.