خبرنگاران کرامت و حرمت قلم را حفظ کنند/ جامعه تک صدایی محکوم به اضمحلال است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که خواستار وحدت اصولگرایان و اصلاح طلبان شد اظهار داشت: جناح ها فرصت تضارب آرا هستند و اگر جامعه تک صدایی شود به سمت اضمحلال می رود.

عابدینی: کرامت قلم را حفظ کنید

آیت الله عابدینی افزود: در خطبه های نماز جمعه هشدار لازم را داده ام و از معیشت هم گفته ام و از این پس نیز بیشتر خواهم گفت وامیدواریم گشایش های بیشتری در زندگی مردم ایجاد شود.

وی اظهارداشت: رسانه ها بایستی جهاد تبیین را جدی بگیرند زیرا این کار یک واجب مشخص تعیینی مهم و فراگیر است‌ و در شرایطی که رسانه های بیگانه جنایت رژیم شاه را پنهان می کنند ما باید بصیرت افزایی کنیم و مردم آگاه شوند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: فرونشست زمین، کاهش منابع آبهای زیرزمینی، ریزگردها از چالشهایی است که چون در گذشته از آن غفلت شده امروز باید هزینه های آن را پرداخت کنیم و بسرعت این عقب ماندگی جبران شود.

در این نشست محمد حسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد کشاورز مسئول بسیج رسانه استان هم گزارش کوتاهی از برنامه های  روز قلم ارائه کردند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین اظهارداشت: قلمتان را قومی و قبیله ای و سیاسی نکنید و کرامتتان را زیر سوال نبرید و یادتان باشد هرگاه قلم می زنید حتما کرامت خود را حفظ کنید.

شنیدن سخنان افراد از طیف های مختلف سیاسی( اطلاح طلب، اصولگرا، معتدل، میانه رو و سایرجناح های سیاسی ) ضمن تقویت جایگاه نماینده محترم ولی فقیه در استان بدون تردید دستاوردهای زیادی خواهد داشت و از قشری گری و دایره بسته چند مشاور و توصیه گر به دایره ای بزرگ از مشاوران منصف و شاید حتی غیر منصفی تبدیل شود که نگاه واقع گرایانه ای به امور خواهد بخشید.

نماینده ولی فقیه در استان یادآورشد: رسانه ها از خود بپرسند آیا در جهاد تبیین کاری کرده اند که روسفید باشند زیرا امروز در مقابل دشمنی هستیم که همواره درصدد آسیب وارد کردن به نظام اسلامی است و رهبر فرزانه انقلاب درست تشخیص دادند که در جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی ایجاد شده توسط دشمنانی هستیم که می خواهند اعتراض مردمی را دامن بزنند واگر رسانه های متعهد غفلت کنند حتما آسیب خواهیم دید.

بخوانید:  بهترین روش عمل بینی چیست؟

وی افزود: مصادیق قرآنی در خصوص اهل قلم فراوان است که شما خبرنگاران می توانید آن را استخراج کنید ولی به هر حال قرآن و خدای متعال قلم را با کرامت پیوند زده و به انسان گفته شالوده شما با کرامت است و همه این جایگاه را دارند و کرامت پل ارتباط همه انسانهاست.

image_2022_7_5-0_30_10_305_TAr

وی بیان کرد: مبانی کرامت باید در جامعه تسری یابد زیرا شهید سلیمانی با کرامت به این جایگاه رسید و اعتقاد دارم وقتی شما خبرنگاران در مورد یک موضوع فکر می کنید و قلم بدست می گیرد بصیرتی طلوع کرده و گویی همه ابزارها کمک می کند تا شما بنویسید و تاثیرگذار باشید.

image_2022_7_5-0_26_10_441_iz0

عابدینی گفت: هر تولید محتوای ما بایستی خمیر مایه ای از کرامت داشته باشد و مدرسه الهی کتابی لازم دارد که قرآن است و انسانهایی که ظالمند و در مسیر حرام زندگی می کنند، قرآن دست رد به سینه آنها می زند.

وی اضافه کرد: البته همه باید ادبیات عدالت خواهی را بلد باشیم و درست و اصولی این مطالبه بازگو شود ولی در هر حال اگر در مقابل آسیب ها و فسادها سکوت شود همه آسیب می بینیم.

امام جمعه قزوین یادآورشد: افکار انسانها در اسارت خیالات و موهومات و منافع است و اگر انسان به خدا توکل کند مسیرش هموار می شود.

image_2022_7_4-21_38_38_642_YvZ

قلمتان را سیاسی نکنید

رسانه ها امیدآفرین و مطالبه گر باشند

وی تصریح کرد: نگاه اصلاح طلبی و اصولگرایی را مناسب نمی دانم و آخرت خود را به این امور نمی فروشم و اعتقاد دارم باید اخوت دینی در جامعه برقرار باشد و رشته برادری را همه حفظ کنیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه جنایات آمریکا را دیده ایم که چگونه حقوق کودک و زنان را نادیده گرفتند و امروز هم اگر برخی رسانه های غربی آمریکا را قدیس نشان می دهند، رسانه ها و اهل قلم داخلی وظیفه دارند در این زمینه حساس باشند و روشنگری کنند.

امام جمعه قزوین یادآورشد: در عالم هستی معصومان بزرگواری داریم که حضرت امام علی(ع) الگویی عملی برای همگان است لذا باید مراقب باشیم از دایره عدالت خارج نشویم زیرا رفتار علی سرمایه بشری است و باید آن را صیانت کنیم.

بخوانید:  پاکستان، گرجستان را شکست داد

آیت الله عابدینی اضافه کرد: فصل الخطاب اینجانب رهنمودهای رهبری است و همیشه آن را جدی می گیرم و اصول ما همان ارکان نظام است و به آرمانها و ارزشها باور دارم و جناحی بودن اگر به اخوت ما آسیب بزند ارزش ندارد.

image_2022_7_5-0_26_12_686_nAq

از بی توجهی به حجاب و عفاف در معابر عمومی، تناقض در رفتار و گفتار برخی مدیران، ضرورت وحدت اصولگرایان و اصلاح طلبان، بیان مشکلات مردم در تریبون نماز جمعه، توجه به اقتصاد رسانه، سفرهای شهرستانی امام جمعه، محکوم شدن یک خبرنگار به زندان و حمایت نشدن از وی، استقبال از تغییر در فضای حاکم بر دفتر امام جمعه، چالش آب در آینده، بد اخلاقی علیه رسانه ها از سوی برخی اهل رسانه، حفظ رسالت قلم و استقلال رسانه ها سخن گفته شد و نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با حوصله آنها را شنید و از حاضران تشکر کرد.

 



منبع

آیت الله عابدینی پس از طرح برخی دغذغه ها و مسائل خبرنگاران به اهمیت جایگاه و ارزش قلم اشاره کرد و اظهارداشت: نازل شدن سوره ای بنام قلم جایگاه قلم را نشان می دهد و این که خدا این همه به رسالت قلم اهتمام قائل شده بسیار ارزشمند است. 

امام جمعه قزوین گفت: به همه گرایش های سیاسی احترام می گذارم و حق اخوت بر گردن همه ماست و همه کسانی که دغدغه دینی، ملی، مذهبی و مردمی دارند برایم محترم هستند.

image_2022_7_5-0_26_13_85_Slq

عابدینی اضافه کرد: رسانه ها و امامان جمعه و جماعات باید فرصت ها و مشکلات جامعه را شناسایی کرده و روشنگری و تبیین کنند.

وی بیان کرد: قلمی که در راه حق و خدا قلم بزند حتما عزت بخش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ به مناسبت روز قلم مدیران خبرگزاری ها، نشریات، پایگاههای خبری، مطبوعات محلی و نمایندگی های روزنامه های سراسری، سایت ها و فعالان فضای مجازی به همراه محمد حسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دوشنبه شب با حضور در دفتر آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، در نشستی صمیمی و دوستانه دغدغه های خود را با پدر معنوی استان در میان گذاشتند.

بخوانید:  ائتلاف امنا تلاش کرده به مردم نزدیک باشد

امروز نیز با یک دعوت معمولی تقریبا همه خبرنگارانی که باید می آمدند، این دعوت دوستانه را پذیرفتند تا پای صحبت های آیت الله عابدینی بنشینند و فیض ببرند.

آیت الله عابدینی اضافه کرد: شما رسانه ها بایستی هم امید آفربن باشید و هم مطالبه گری کنید زیرا اگر جامعه ساکت شود خطرناک است و باید جوانان مطالبه گر را تشویق کنیم در صورت مشاهده فساد و خطا آن را فریاد بزنند.

تعدادی از خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه ها صحبت کردند، البته از هر دری صحبت شد که شاید برخی از آنها با اقتضای جلسه هماهنگ نبود اما به هر حال فرصتی بود تا همکاران رسانه ای دردل و دغدغه های خود را با امام جمعه خود مطرح کنند و پند هم بگیرند.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران که پرسید در خطبه های نماز جمعه کمتر از مشکلات معیشتی مردم گفته می شود اظهارداشت: از کسی واهمه ندارم اما از خدامی ترسم و گاهی مراقبت می کنم تا موضوعی گفته نشود که مردم را نا امید کند و من باید در جنگ ترکیبی بدرستی مدیریت کنم تا به ناامیدی مردم دامن نزنم.

وی با اشاره به برخی چالش های کشور و استان هم گفت: امروز با چالش های جدی در حوزه بحران آب و فرونشست زمین و جمعیت مواجهیم و باید خطر فرونشست زمین را جدی بگیریم و بدانیم آینده آب خوب نیست و دهه های آینده درتامین این منبع حیاتی چالش جدی داریم اما موضوع جمعیت هم یک بحران جدی است.

انتهای پیام

آیت الله عابدینی در یک سال اخیر با تغییر در برخی رویکردها برای اطلاع از لایه های پنهان اجتماعی جامعه در نشست های خصوصی با خبرنگاران پیش کسوت، فعالان رسانه ای از گروههای مختلف سیاسی پنجره ای دیگر گشوده اند که بیان برخی دغدغه ها و مطالبات مردمی به صورت صریح و بی پرده و بی واسطه با ایشان بدون تردید می تواند در موضع گیری های عادلانه و واقع گرایانه تر و نیز مردمی تر شدن این شخصیت دینی و مذهبی نقش مهمی داشته باشد و درب این دفتر را با سهولت بیشتری به روی سایر شهروندان نیز بگشاید.