خدمت متفاوت یک شمیرانی به تهرانی‌ها+تصاویر

روی دیوار خانه پدری حاج عباس می‌توان تاریخ کهن شمیران را مرور کرد. به جز اماکن تاریخی، خیابان‌ها و کوچه‌هایی که اکنون دیگر خبری از آنها نیست، چهره درگذشتگان و کسبه نامدار شمیران که اکنون دیگر چهره در نقاب خاک کشیده‌اند، روی دیوارها دیده می‌شود. از چهره مرحوم حاج نقی جودار کاسب نیکوکار و نامدار سرگوگل تا میرزا جعفر علاقبند، از اولین کاتب شمیران و استاد اکبر سلمانی شکسته‌بند مشهور آبادی‌های شمیران. حاج عباس می‌گوید: «همه این عکس‌ها قصه‌ای دارند. داستان زندگی صاحبان این عکس‌ها برای جوان‌های امروز محله در حکم کلاس درس اخلاق است. هر وقت اهالی برای تماشای عکس‌ها می‌آیند، قصه هر کدام برای‌شان تعریف می‌کنم.» او به عکس مرحوم حاج نقی جودار یکی از کسبه نامدار شمیران اشاره می‌کند و می‌گوید: «حاج نقی کاسب نمونه و الگوی کسبه تجریش بود. وقتی سیل تجریش آمد و به مغازه‌های سرگوگل آسیب زد، فقط مغازه عطاری حاج نقی صحیح و سالم باقی ماند. کسی که وزن پاکت‌ها را روی کفه ترازو حساب می‌کرد تا مبادا حق مشتری ضایع شود.»


عکس‌ها همه جا هستند؛ از چهاردیواری اتاق‌های خانه تا راه‌پله‌ها. قدم زدن در این خانه، مثل قدم زدن در دل تاریخ شمیران است. صالحی با هر عکس، تاریخ را ورق می‌زند. با اشاره به عکس‌ها، از نیاوران و ماجرای نام این محله می‌گوید تا تجریش و گوگل و شغل ساکنان آبادی‌های تجریش. او شناسنامه همه عکس‌ها را هم تا حد امکان تکمیل کرده است؛ از نام عکاس و محل عکاسی تا زمان ثبت عکس و حتی نام دقیق افرادی که در عکس‌ها حضور دارند. او از چالش‌های جمع‌آوری این عکس‌ها می‌گوید: «این گنجینه با کمک اهالی شمیران، دوستان و بستگان من تکمیل شده است. وقتی تصمیم به جمع‌آوری این عکس‌ها گرفتم، هر جا چشمم به یک عکس قدیمی می‌افتاد می‌خریدم و به خانه می‌آوردم. اهالی قدیمی شمیران هم وقتی از این موضوع باخبر شدند، عکس‌های تاریخی که در آلبوم خود داشتند را به من دادند تا این عکس‌ها در کنار هم تبدیل به یک گنجینه ارزشمند از تاریخ شمیران شود.»

بخوانید:  معرفی بهترین مرورگرهای ویندوز 2023 برای کارهای مختلف

خدمت متفاوت یک شمیرانی به تهرانی‌ها+تصاویر





منبع

این خانه شگفت‌انگیز، تونل زمان است | خدمت متفاوت یک شمیرانی به تهرانی‌ها

این موزه را اهالی شمیران تکمیل می‌کنند

خانه‌اش شبیه موزه است و مثل تونل زمان که امروز را به دیروز وصل می‌کند. روی دیوار خانه پدری «حاج عباس صالحی» جای خالی پیدا نمی‌شود. تصاویر سیاه و سفید، مثل هجوم خاطره‌ها به ذهن انسان، چهاردیواری را محاصره کرده‌اند. صالحی، تاریخ پر و پیمان شمیران و تهران را با این تصاویر ناب حفظ کرده است.


آیا این خبر مفید بود؟

 

به گزارش برنا؛ روی دیوار خانه پدری باصفای او در محله تجریش، که حالا دیگر با هجوم آپارتمان‌ها و برج‌ها محاصره شده است، می‌توان تاریخ شمیران را ورق زد و به گذشته‌ها سفر کرد. خودش درباره این مجموعه منحصربه فرد از عکس‌های تاریخی می‌گوید: «از تمام خانه‌های قدیمی راسته بازار تجریش که بیشترشان به مغازه و انباری تبدیل شدند، این خانه با حدود یک قرن قدمت باقی مانده و خاطره‌هایش. من هم تصمیم گرفتم تصاویر کمیابی که از آبادی‌های شمیران و چهره‌های ماندگار این گستره وجود دارد مثل همین خانه حفظ کنم تا خدمتی به تاریخ و هویت شمیران کرده باشم.»

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف