خسارت سنگین سرمازدگی و آفات گیاهی به مزارع گندم و جو استان اردبیل

مهدی خدمتی افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استان در حال ارزیابی میزان خسارت وارده هستند و شواهد اولیه نشان می دهد که بسیاری از مزارع غلات بین ۶۰ تا ۷۰ درصد متحمل خسارت سرمازدگی شده‌اند.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرده است که کارشناسان این دستگاه متولی بخش، در حال برآورد و ارزیابی خسارت هستند و پس از جمع بندی، میزان خسارت وارده اعلام خواهد شد.

بنا به گفته مسئولان بیمه محصولات کشاورزی، زمان دقیق برآورد و تعیین خسارت سرمازدگی و آفات محصول کشت شده، یک ماه قبل از زمان برداشت و در اواخر بهار خواهد بود.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.



منبع

امسال محصول گندم در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان اردبیل کشت شده ولی با توجه به درگیر شدن مزارع استان با آفات متعدد و سرمازدگی بعید به نظر می رسد که برنامه تولید ۴۶۵ تا ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان در سال زراعی جاری محقق شود.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

بروز و طغیان این آفات خسارت‌زا در زراعت‌های پاییزه گندم و جو استان زحمت کشاورزان را بر باد داد و در ادامه، بخش زیادی از این مزارع نیز دچار پدیده سرمازدگی شد.

بخوانید:  رئیس سازمان بورس:بازار تعطیل نمی‌شود

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

سرمای کم سابقه و بدون برف هفته اول و دوم اسفندماه امسال نیز که با افت دما به هشت درجه سانتیگراد زیر صفر در همه مناطق استان همراه بود، موجب سرمازدگی بخش زیادی از مزارع گندم و جو استان اردبیل به خصوص در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، انگوت، پارس آباد، اصلاندوز، گرمی و بیله‌سوار شد.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

به گزارش برنا؛ 150 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل در سال زراعی جاری دچار آفت شته روسی و شته سبز شد و علاوه بر خسارت هنگفت این آفات به مزارع استان، به علت خشکسالی و افزایش دمای کم سابقه در فصل پاییز، کل محصول کشت شده زودتر از زمان لازم به مرحله ساقه دهی رسید و همین امر، شرایط را برای سرمازدگی مزارع فراهم کرد.

کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی و آفات شته روسی و زنگ زرد که سال گذشته نیز دچار خسارت خشکسالی شده بودند، این روزها مستاصل تر از گذشته چشم انتظار حمایت‌های دولتی و جبران بخشی از خسارت وارد شده هستند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اردبیل میزان خسارت وارده به مزارع غلات در این استان را بسیار زیاد اعلام کرد و گفت: همه مناطق استان به خصوص مزارع شهرستان‌های شمالی از جمله گرمی، انگوت، بیله‌سوار، پارس آباد و اصلاندوز و مشگین‌شهر دچار خسارت سرمازدگی شده است.

بخوانید:  قیامدشت از زیباترین و منظم ترین شهرهای استان تهران است

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی جاری محصول جو در ۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۷۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم بوده ولی بخش عمده ای از این مزارع دچار خسارت سرمازدگی و شته روسی شده است.

در سال زراعی جاری برخلاف پیش‌بینی هواشناسی، به علت بالا رفتن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز نسبت به بلند مدت و نبود ایام یخبندان در فصل پاییز، آفت شته روسی و شته سبز به همراه زنگ زرد در مزارع استان اردبیل به‌ویژه مناطق شمالی از جمله در مزارع شهرستان‌های اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار ، گرمی و انگوت شیوع یافته و به درجه طغیان و همه‌گیری رسید.

بیشترین میزان خسارت از مزارع گندم شهرستان‌های گرمی، انگوت و بیله‌سوار گزارش شده و بسیاری از مزارع این سه شهرستان به خصوص مزارع کشت شده در اوایل پاییز که به مرحله ساقه دهی رسیده بود، به صورت صد در صد خسارت دیده و امکان برداشت محصول در این گونه مزارع از بین رفته است.

به گفته مسئولان محلی و کشاورزان منطقه، همه ۶۶ هزار هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان گرمی با درجات ۲۰ تا ۱۰۰ درصد علاوه بر خسارت شته روسی، دچار خسارت سرمازدگی نیز شده است.

این روزها، علاوه بر سرمازدگی و آفت شته روسی و شته سبز، مزارع بخش زیادی از مناطق کشاورزی استان درگیر بیماری زنگ زرد شده و شواهد نشان می‌دهد که کشاورزان استان امسال نیز همانند سال گذشته دچار خسارت هنگفتی شده‌اند.

بخوانید:  کشف انبار احتکار لوازم یدکی خودرو در سردشت

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.