خودروسازان بزرگ دنیا زه‌بغل را به عنوان آپشن به مردم می‌فروشند؟!

اوایل سال جاری، Cox Automotive یک نظرسنجی از 217 نفر که قصد خرید خودروی جدید را در دو سال آینده داشتند، انجام داد. تنها 25 درصد گفتند که مایلند برای باز کردن قفل یک ویژگی در وسیله نقلیه خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. 75 درصد باقیمانده گفتند  از این موضوع عصبانی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، افزایش قیمت تمام شدۀ تولید خودرو سبب شده تا خودروسازان برای کسب سود بیشتر دست به کارهای عجیب و بعضاً غلطی بزنند. آخرین تلاش این شرکت‌ها برای دریافت هزینۀ بیشتر، دریافت هزینه برای ارائه امکانات اضافه در اتومبیل است که پیشتر بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گرفت، برای مثال به نظر می‌رسد که مشتریان خودروسازهای بزرگ قرار است که بعد از این برای امکاناتی مانند سرد‌کن و گرم کن صندلی، استارتر بدون کلید و … هزینه پرداخت کنند! البته هنوز مشخص نیست که مردم چنین هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند یا بدون آن از خودرو استفاده خواهند کرد. 

جنرال موتورز تقریباً 16 میلیون وسیله نقلیه در جاده ها در ایالات متحده دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی هایی است که مشتریان برای آنها اشتراک پرداخت می کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد در GMSaid طی ارائه‌ای در رویداد سرمایه‌گذار شرکت در دسامبر 2021، گفت: «تحقیق ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسب پیشنهادات قانع‌کننده، مشتریان مایلند به طور متوسط ماهانه 135 دلار برای محصولات و خدمات خرج کنند.» .

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: معتقدم تا مادامی که خودروسازان قیمت فروش خودروهای جدید را برای جبران این اشتراک کاهش ندهند، مشتریان به احتمال زیاد از این امکان استقبال نخواهند کرد و حاضر به پرداخت اشتراک نخواهند بود به زعم وی خودروسازان باید از قیمت گذاری یا تعداد آپشن‌هایی که می خواهند به اشتراک تبدیل شوند، عقب نشینی کنند.

بخوانید:  تشییع پیکر سردار زین العابدین رضوی خرم در ارومیه

انتهای پیام/

خبرنگار:زهرا وجدانی 



منبع

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی فناوری ورج، برخی از خودروسازان تا جایی پیش رفتند که خود خودرو را بر اساس اشتراک ماهانه به مشتریان واگذار کنند تا جایگزینی باشد برای صنعت اجاره‌داری خودرو اما مردم اقبالی به این مسئله نشان ندادند، هرچند به نظر می‌رسد آن‌ها هنوز به طور کامل از این روش درآمدی منصرف نشده‌اند و این امکان وجود دارد که برخی از خوروسازان در آینده بار دیگر به این مسئله فکر کنند. 

ابوالسمید، تحلیلگر اصلی در Guidehouse Insights، (یک شرکت مشاوره صنعتی) در این باره عنوان کرد: «خودروسازان مطمئناً می‌خواهند مشتریان به این کار عادت کنند اما صادقانه بگویم، من شک دارم که این اتفاق بیافتد».

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از 2 میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به 25 میلیارد دلار برسد. این امر اساساً جنرال موتورز را در همان لیگ نتفلیکس، اسپاتیفای و پلوتن قرار می دهد.

علیرغم اینکه بیشتر مدل‌های درآمد اشتراکی از سوی لوکس‌سازان دنیای خودرو مطرح شده است که اغلب محصولات آن‌ها برای ثروتمندان عرضه می‌شود که دغدغۀ زیادی برای پرداخت اشتراک ماهانه ندارند اما تحلیلگران معتقدند که خودروسازان مطرح قصد دارند این مدل‌ها را برای همۀ خودروهای خود ارائه کنند؛ چرا که آن‌ها به دنبال جریان‌های درآمدی جدید هستند تا بتوانند که بودجۀ طرح‌های بسیار گران‌ قیمت خود، برای ساخت وسایل خودروهای الکتریکی و خودران را تأمین کنند.

این نشان دهنده یک تغییر بزرگ در نحوه بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است. به طور معمول، آپشن های مجهز به کارخانه خودرو، بدون توجه به اینکه ۱۰ سال از عمر آن گذشته باشد یا دو یا سه بار بیشتر فروخته شده باشد، دائمی هستند.

بخوانید:  برگ برنده جواد نکونام در اهواز

این در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از طریق هوا، تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک پیشگام تراکنش‌های خرد بود و در حال حاضر دسترسی به ویژگی‌های مختلفی را پس از خرید به فروش می‌رساند. حتی برای حمل خودروهایی با بسته‌های باتری استفاده می‌کرد که برد آن‌ها توسط نرم‌افزار محدود بود و مالکان می‌توانستند برای باز کردن ظرفیت کامل، هزینه‌ای بپردازند. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید ارائه کنند. اما این ایده که خودروسازان بدترین انگیزه های خود را کنترل می کنند، ظاهرا ساده لوحانه به نظر می رسد.

 

وی افزود: صنعت خودرو در حال حاضر با تورم زیادی روبرو است به طوری که میانگین قیمت خودرو برای اولین بار در این ماه به 48000 دلار رسید! تغییر رویکرد خودروسازان به ساخت خودروهای الکترونیکی، رکوردهای افسارگسیخته‌تری را نیز ممکن کرده است. مردم در حال حاضر احساس می‌کنند که دلال‌ها آن‌ها را تحت فشار گذاشته‌اند بنابراین بعید است که از ایده پرداخت پول بیشتر به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌های استقبال چندانی کنند.

خودروهای مدرن مملو از رایانه و نرم افزار هستند، موضوعی که این امکان را برای خودروسازان فراهم کرده است تا بتوانند با بروز رسانی های پی‌درپی نرم افزاری از طریق سیستم‌های بیسیم، آخرین تغییرات را بر آن‌ها اعمال کنند و مشکلات احتمالی را مرتفع سازند، البته این تنها استفادۀ خوروسازان از تحولات دنیای فناوری نیست، رشد صنایع هایتک سبب شده تا حالا شرکت‌های اتومبیل سازی به فکر کسب درآمد از راه‌های جدیدی هم باشند، این نکته را هم نباید فراموش کنیم که شرکت آلمانی بی‌.ام.و تنها خودروسازی نیست که راه‌های جدیدی برای درآمدسازی را دنبال می‌کند، فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در قصد دارند تا برخی امکانات اضافی خوروهای خود را بر اساس مدل‌ اشتراک ماهانه به مشتریان عرضه کنند! 

بخوانید:  کاربری فرهنگسرای نظمی تغییر نمی‌کند/ انتقال معاونت عمرانی منطقه ۵ موقتی است

البته موفقیت این برنامه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این امکان وجود دارد که برخی از مشتریان متقاعد شوند که برای دریافت بروزرسانی‌های متعدد نرم‌افزارهای کاربردی مانند هشدارهای ترافیک خودکار حاضر به پرداخت اشتراک ماهانه باشند اما بعید به نظر می‌رسد که مردم برای آپشن‌هایی مانند فرمان گرم شونده یا Apple CarPlay اشتراک ماهانه پرداخت کنند. 

اوایل این هفته بود که رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های متعددی دربارۀ فروش آپشن سردکن و گرم‌کن‌ خودرو توسط شرکت بی‌ام،و به مشتریان خود در کشور کره جنوبی با اشتراک ماهیانه 18 دلار در ماه مطرح کردند! توجه کنید، بنا نیست یکبار هزینه بدهید و تمام شود، هرماه 18 دلار باید هزینۀ اشتراک بپردازید! این خودروساز آلمانی پیشتر تلاش کرده بود که برای آپشن‌های Apple CarPlay و Android Auto از مشتریان خود ماهانه 80دلار اشتراک دریافت کند که موفق نشده بود.