خودکفایی در تولید LNG با برنامه ریزی دولت سیزدهم

تحریم، سیاست‌های دولت وقت و وزارت نفت از دلایل توقف این طرح بوده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ دولت عزم خود را برای اتمام پروژه جزم کرد.هم اکنون قسمت های مختلف این پروژه در فعال شدن است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا،بازار ال‌ان‌جی همچنان بازاری رو به رشد است. همسایه جنوبی ایران، قطر که در میدان گازی پارس جنوبی با کشور ما مشترک است، هم‌اکنون با ظرفیت تولید سالانه ۷۷ میلیون تن ال‌ان‌جی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در دنیا به شمار می‌آید.

اهمیت پروژه ایران LNG

اگر ظرفیت ۱۰.۵ میلیون تن تولید LNG وارد مدار تولید می‌شد، سالیانه پنج میلیارد دلار ارزآوری در این مسیر داشتیم که می‌توانست برای کشور موثر باشد.

ظرفیت این کارخانه معادل ۳ میلیون تن ال‌ان‌جی در سال بود و کشتی‌هایی به ظرفیت ۱۳۰ هزار مترمکعب برای انتقال ال‌ان‌جی به بازارهای مصرف در نظر گرفته شده بودند. این پروژه بعدها با تغییر حاکمیت در ایران متوقف شد.همزمان با دهمین سالگرد رویداد کیش اینوکس در آبان ماه ۱۴۰۲ در جزیره کیش، توافقنامه سه جانبه احداث اولین کارخانه Micro-LNG بین سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت ساخت تجهیزات آریا اروند به امضا رسید.

نهادهای متخصص در این بخش باید نظر دهند اما باید بگویم که در این صنعت کم لطفی شده و باید در کنار کشوری همچون قطر که برای صادرات ۱۲۰ میلیون تن LNG برنامه‌ریزی کرده، ما هم باید برنامه‌ریزی می‌کردیم تا سهم قابل توجهی در این زمینه در بازار دنیا داشته باشیم.

این پروژه از چند جهت برای کشور اهمیت دارد؛ نخست اینکه LNG به عنوان یک سوخت پاک در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی مطرح است. در گذشته تمرکز حوزه انرژی بر نفت خام بوده و در آینده نیز قرار است به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. دوره گذاری از نفت خام تا انرژی‌های تجدیدپذیر است و در دوره گذار LNG نقش اساسی ایفا می‌کند.

بخوانید:  یک پایگاه نظامی اسرائیل توسط حزب الله درهم کوبیده شد

انتهای پیام/



منبع

این در حالی است که تاکنون کارخانه تولید LNG در کشور وجود نداشته و این کارخانه به عنوان اولین کارخانه تولید LNG به خلق ارزش متمایز در تولید انرژی پاک و جلوگیری از اتلاف سوخت در کشور کمک شایان توجهی می نماید.

این کشور در نظر دارد تولید خود را در گام نخست تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱۰ میلیون تن و در گام بعدی تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن ال‌ان‌جی افزایش دهد که این موضوع بیانگر بازار رو به رشد این صنعت و به تبع آن بازار جهانی گاز حداقل تا افق ۲۰۴۰ است.

کشور ایران از همان سال‌های ابتدایی ظهور این فناوری در دنیا، به‌دنبال احداث واحدهای ال‌ان‌جی‌ بود، به‌طوری که نخستین بار مطالعات مهندسی احداث کارخانه ال‌ان‌جی با عنوان کالینگس (KALINGAS)  در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۶ شمسی) به‌منظور احداث در استان بوشهر انجام شد.

اهمیت دیگر این پروژه این است که کشور برای اینکه تنوع بخشی بر سبد صادراتی انرژی خود داشته باشد، LNG نقش مهمی دارد و جزو راهبرد کلان کشور است و نباید تنها بر صادرات نفت خام، برخی محصولات مشخص پتروشیمی یا صادرات گاز از طریق خط لوله محدود شد در حالی که LNG می‌تواند محصول مهمی در سبد صادرات کشور باشد.

مراحل اجرای این پروژه تا سال ۱۳۹۲ با هزینه نزدیک به دو میلیارد دلار و پیشرفت ۴۰ درصدی به دلایل مختلف در مقطع سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ متوقف شد.

آغاز ساخت کارخانه تولید گاز طبیعی مایع در ارومیه

آغاز ساخت کارخانه تولید گاز طبیعی مایع (اِل اِن جی) با فناوری بومی برای گازرسانی به ده‌ها منطقه در شمال غرب کشور است که این طرح با سرمایه‌گذاری و اعتماد قرارگاه حمزه سیدالشهدا به شرکت دانش‌بنیان امین فناور شریف متشکل از ۴۰ نخبه دانشگاه صنعتی شریف و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است.

بخوانید:  پیام تبریک رئیس بسیج ورزشکاران استان کرمان در پی پیروزی تیم ملی ایران برابر ولز