خوش حساب‌ترین و بد حساب ترین استان‌ها کدامند؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

از منظر دیگر می توان نوشت که در نخستین ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۱.۱ هزار میلیارد تومان از چک‌ها، معادل ۹.۵ درصد از کل چک‌ها مبادله شده برگشت خورده‌اند.

از سوی دیگر بررسی نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱.۱  درصد و خراسان شمالی و لرستان هرکدام با ۹.۴ درصد بیشترین سهم از چک‌های برگشتی را به خود اختصاص دادند.

مردم استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز خوش‌‌حساب‌ترین‌ها بودند و کمترین میزان چک برگشتی را ثبت کردند.

 





 به گزارش برنا؛ بانک مرکزی گزارشی مبتنی بر ارقام مربوط به چک‌های رد و بدل شده در فروردین ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرده است.

براساس این گزارش در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۶.۴ میلیون فقره چک جابه‌جا شده که ارزش آن به بیش از ۳۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته  نشان می دهد که از تعداد و مبلغ چک‌ها به ترتیب ۲۵.۲ درصد و ۴۴.۲ درصد کاسته شده است.

همچنین براساس این آمار، نسبت چک‌های برگشت خورده نیز در این مدت افزایش پیدا کرده است.در فروردین ماه ۴۵۱ هزار فقره چک برگشت خورده که این رقم معادل هفت درصد از کل چک‌های مبادله شده است. این نسبت در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته اما در مقایسه فروردین ۱۴۰۱ حدود ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

در این میان، در استان تهران نیز ۱۳۲ هزار فقره چک به مبلغ ۱۳.۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورد این میزان که از نظر تعداد، معادل ۶.۶ درصد و از نظر ارزش، ۹.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌شده است.

بخوانید:  مراسم بازگشایی سفارت ایران در عربستان

البته این ارقام در مقایسه با فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۴.۳ درصد و ۷۸.۶ درصد رشد کرده است.

پس از تهران، استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز با تخصیص به ترتیب ۹.۹ درصد و ۷.۳ درصد از کل چک‌ها، بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر استان‌ها داشتند.


آیا این خبر مفید بود؟

بررسی آمار چک‌های مبادله‌شده به تفکیک استان‌های کشور نیز نتیجه قابل تاملی را نشان می‌دهد. حدود نیمی از کل چک‌‌ها در فروردین ماه 402 در سه استان مبادله شده است. شهروندان استان تهران، با صدور بالغ بر دو میلیون فقره چک به ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۱.۲ درصد از کل تعداد چک‌ها بیشترین سهم از صدور چک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.