دانشگاه ها باید در اجرای طرح های نوین مهار آب ورود کنند



به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران ، مقام عالی دولت در مازندران، طرح انتقال آب از غرب به مناطق مرکزی و شرق مازندران با توجه به مدت زیادی که از آغاز عملیات اجرایی و راکد ماندن طرح گذشته به بازنگری نیاز دارد و لازم است که طی یک هفته تجدیدنظر در مورد جزئیات این طرح انجام شود.

یوسف نوری روز شنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب مازندران، خاطر نشان کرد: در مورد طرح انتقال آب غرب به شرق استان با توجه به این که حدود سه دهه از آغاز عملیات اجرایی این طرح گذشته باید ابتدا مطالعات به طور کامل و به روز شده صورت پذیرد و در صورت عملیاتی بودن ادامه طرح، از محل مولدسازی دارایی ها، اعتبارات مورد نیاز اجرای آن تامین شود.

وی با بیان این‌که، این طرح از نظر فنی به بازنگری نیاز دارد، افزود: پیشنهاد می‌شود که کارشناسان و مسئولان اجرای این طرح از امروز تا یک هفته آینده اقدامات مربوط به بازنگری در اجزای طرح را انجام دهند و در هفته آتی نتیجه بررسی‌ها ارائه شود تا در مورد این طرح بخش آب استان تصمیم‌گیری شود.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: برای اجرای این قبیل طرح‌ها باید پیمانکارانی انتخاب شوند که توان مالی مناسب داشته باشند و بتوانند طرح‌ها را با اعتبارات خودشان پیش ببرند تا در صورت بروز تاخیر پرداخت اجرای طرح متوقف نشود.

نوری اظهار کرد: تامین اعتبار از محل قانون مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت نیز برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مازندران باید مورد توجه قرار داشته باشد. مازندران آنقدر امکانات دارد که بتواند بدون نیاز به تأمین اعتبار از منابع ملی همه طرح‌های نیمه‌تمامش را تکمیل کند.

بخوانید:  رسالت مدیران در شرایط کنونی شناخت آسیب ها و رفع مشکلات مردم است

نماینده عالی دولت در مازندران، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در حوزه آب باید دخیل باشند و با هم‌افزایی به وظایف خودشان عمل کنند. ارتباط بین عناصر و عوامل در این قبیل مسائل مانند به هم پیوستگی تار و پود فرش اهمیت دارد. با توجه به اهمیت این هماهنگی بین نهادها در بخش آب به زودی یک نفر را در این زمینه معرفی خواهم کرد که هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه آب را پیگیری کند.

نوری با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های مهار آب در مازندران، اظهار کرد: کشور ما در اجرای زیرساخت‌های تأمین آب پیشینه‌ای طولانی دارد. سازه‌ آبی شوشتر، قنات‌ها و سدهای زیرزمینی نمونه‌ای از زیرساخت‌های ایجاد شده توسط ایرانیان هستند که اهمیت تأمین و توزیع آب در کشور ما از گذشته‌های دور را نشان می‌دهد.

وی افزود: پیشنیان ما برای مهار آب ساخت سدهای زیرزمینی و قنات‌ها را را مورد توجه قرار دادند. اما طی دهه‌های اخیر با تاثیر از کشورهای دیگر ساخت سدهای روزمینی را آغاز کردیم. باید کمی به این پیشینه توجه کنیم و به تجربه گذشتگان که در این عرصه مورد استفاده قرار دادند و به ارث گذاشتند، برگردیم. در این زمینه دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند و طرح‌های نوین را با استفاده از تجربه پیشینیان اجرا کنند.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش آب، خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ما هنوز نمی‌دانیم که با آب شیرین چه می‌کنیم. یکی از راهکارها در این زمینه گفتمان‌سازی و فرهنگسازی است که به یک برنامه جامع و عملیاتی نیاز دارد.

بخوانید:  حضور حماسی و بابصیرت مردم، مظهر اقتدار ایران اسلامی است

نوری تصریح کرد: صدا و سیما و رسانه‌های مختلف باید در این زمینه ورود کنند و گفتمان‌سازی و فرهنگسازی را در اولویت فعالیت‌های‌شان قرار دهند. اینجا دیگر اختلاف سلیقه‌ها و نگرش گروه‌های سیاسی مطرح نیست، بلکه منافع ملی در میان است.

نماینده عالی دولت در مازندران، بر لزوم جدی گرفتن تصفیه پساب و بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی استان تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داده شود که در شهرک‌های صنعتی، ساخت‌وسازهای بدون ضابطه انجام شود. توجه به این موضوع باید یکی از اولویت‌های همه دستگاه‌های مرتبط باشد.

 

استاندار مازندران با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد پیشنهاد داد که یکی از سدهای در حال ساخت مازندران به نام شهید رئیسی ثبت شود و گفت: آیت‌الله رئیسی همواره دغدغه تکمیل طرح‌های بخش آب کشور را داشت و هنگام بازگشت از افتتاح یک سد به شهادت رسید.

انتهای پیام 



منبع