دریانوردان مهره اصلی تجارت دریایی



به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، حمیدرضا محمد حسینی تختی با گرامیداشت 25 ژوئن(مصادف با چهارم تیرماه) روز جهانی دریانورد و تبریک این روز به همه دریانوردان، اظهار کرد: تقریبا ۹۰ درصد حمل و نقل تجاری دنیا، از طریق کشتی و دریا انجام می‌شود و دریانوردان مهره اصلی عملیات بازرگانی هستند.

وی با اشاره به علت نامگذاری روز جهانی دریانوردان، افزود: تاریخچه نام‌گذاری«روز جهانی دریانورد» بر می‌گردد به کنفرانس بازنگری کنوانسیون استانداردهای آموزشی و گواهینامه‌های دریانوردی که در ژوئن ۲۰۱۰ میلادی در شهر مانیل برگزار شد و در نگارش جدید این کنوانسیون تدوین و در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان خاطرنشان کرد: براساس شواهد موجود، بخش مهمی از تاریخ بشر از کرانه‌های خلیج فارس آغاز شده است، بنابراین، خلیج فارس اولین دریایی است که انسان‌ها روی آن با قایق‌های کوچک دریانوردی کرده‌اند.

محمد حسینی تختی ادامه داد: در حال حاضر هزاران کشتی تجاری در سراسر دنیا به جابجایی محموله‌های تجاری می‌پردازند و حضور ۱۵۰ کشور با همکاری بیش از یک میلیون دریانورد در ناوگان جهانی به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اهمیت مسئله ایمنی در دریا که مستقیما با جان دریانوردان سر و کار دارد، مجموعه بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز در صدد ارتقاء دانش دریانوردانی که از طریق این بندر فعالیت دارند، است.

وی در انتها نیز تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور کشور، یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر توسعه کمی و کیفی دریانوردان است.

بخوانید:  جبران عقب ماندگی های ۲۰ ساله مراوه تپه با دستور رییس جمهور



منبع