در همه سطوح باید شعار سال اجرایی شود



به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صف اول رسانه ملی به پرسش‌های مردم درباره موضوعات مختلف، اجتماعی، حقوق و دستمزد، بازنشستگان و… پاسخ گفت.

محور سخنان به شرح زیر است:

من طعم کارگری را چشیده‌ام. در موضوع معدن تجربه‌های بین‌المللی وجود دارد و باید چارچوب‌ها و استاندارها در این زمینه رعایت شود.

پزشکیان در پاسخ به نخستین پرسش مردم درباره مشکلات کشاورزی و عدم وجود بازار برای برخی محصولات گفت: کشاورزان گروه‌های زحمت کشی هستند. وزارت جهادکشاورزی اگر اطلاعات زمین را داشته و بازار داخلی و خارجی را شناسایی کند می‌توانند به کشاورزان کمک کنند که تولیدات خود را به این بازارهای هدف صادر کنند. 

مشکل این است که باید برای همه کارها و اقدامات شناسایی بازار داشته باشیم که نداریم. بیشتر کشاورزان هزینه داشت و کاشت و برداشت خود را ندارند و باید صدای این کشاورزان در مناطق باشد. 

در صورت پیروزی در انتخابات برای این موضوعات چارچوب مشخصی طراحی خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره وامکانات و محدودیت‌های مدارس دولتی گفت: حاکمیت نباید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کند که دانش‌آموز مدارس دولتی کمبودی داشته باشند‌. 

با وزرای آموزش و پرورش دیدارهایی داشته‌ام و از کار تجربی معلمان و فرهنگیان استفاده خواهیم کرد.

 

معلمان از درست اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی ناراضی هستند و دلیل آن اجرای نادرست این طرح است. ما در این زمینه هم پول خرج کرده‌ایم و هم معلمان ناراضی هستند که این خود هنر است!

هر اقدامی که حاکمیت انجام می‌دهد باید با همراهی گروهی باشد که تصمیم برای آن‌ها گرفته می‌شود. در همه سطوح باید شعار سال اجرایی شود.

بخوانید:  هوادار تیم ژاپن برد تیم ملی ایران را تبریک گفت

پزشکیان درباره نحوه استفاده از دیدگاه کارشناسان در دولت آینده خود گفت: هر کارشناس در حوزه تخصص من کار روشن و دستور العمل مشخص دارد اما در مسائل دیگر کارشناسان در کنار هم قرار نگرفته اند.  برای حل یک مشکل روش مشخصی وجود دارد و باید رفرنس، تجربه‌های بین‌المللی و نظرات کارشناسان برجسته و نه ناکارشناسان در این زمینه مشخص شود.

من می‌فهمم که چگونه از کارشناسان استفاده کنم چون کار دانشگاهی کرده‌ام. اقتصاد ۱۲۵ حوزه دارد و هر کارشناسی باید درباره هر یک از این موضوعات دارای کار و تجربه و تخصص داشته باشد. 

جهان در حوزه کارهای کارشناسی بسیار جزئی و ریز شده است، کسانی که ادعا می‌کنند کارشناس‌اند مردم را فریب می‌‌دهند. من ۱۷ سال در دانشگاه درس خوانده‌ام اما همچنان فقط بخشی از بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهم نه همه بخش‌ها و بیماری‌های آن. 

تشکیلات و کار کارشناسی سازماندهی شده‌ای برای اقتصاد در کشور ما وجود ندارد. بنابراین من بسته به موضوع مورد نظر از کارشناس این حوزه استفاده خواهم کرد.

اگر در شورای امنیت ملی اگر اختلاف نظری وجود داشته باشد، بسته به موضوع مورد اختلاف از نظر کارشناسان آن حوزه استفاده می‌کنم و هرکسی نظری می‌دهد باید بگوید چه کسی این نظر را در جهان داده و چه تبعاتی داشته است.

ساماندهی نیروهای شرکتی، این یکی از چالش‌های مهم است، شرکتی شدن نیروها ترفندی برای بالا بردن  کارایی بوده اما در حال حاضر این ظلم بَیّن به افراد است، وقتی دو نفر در شرایط مشابه کار می‌کنند یکی دو برابر آن یکی حقوق می‌گیرد. 

بخوانید:  دعوت رئیس هیات رزمی شهرستان اراک برای حضور ورزشکاران در انتخابات

برای نیروهای شرکتی پول درستی داده نشده از سوی دیگر بر اساس چارت مورد نیاز هم تامین نیرو نشده است. این موضوع اصلاح خواهد شد.

کسانی که از مالیات فرار می‌کنند، کارگر و کارمند نیست. کسی که ۱۲ تا ۱۵ میلیون حقوق می‌گیرند، مالیات از انها گرفته می‌شود.

هدف از شفافیت داده‌ها این است که کسانی مالیات دهند که از این موضوع فراری هستند اما درآمدهای میلیاردی و پول‌های کلان دارند. 

باید از طبقه‌ای سیستم مالیات اصلاح شود که مالیات نمی‌دهند‌. حاکمیت باید کاری کند که  زندگی معمولی برای مردم دغدغه نباشد و آن‌ها راحت باشد. 

در موضوع شفافیت مسئولان می‌توان به روش‌های مختلف از زیر آن در رفت اما اگر سیستم شفاف باشد این اتفاق نخواهد افتاد.

پزشکیان درباره موضوع اتباع هم گفت: برای این روندی که در حال اتفاق است باید تدبیری اندیشیده شود و در طول تجمعات مردمی به موضوع حضور اتباع خارجی بسیار اشاره می‌شود و این یعنی مردم دغدغه آن را دارند. 

لباس پوشیدن باید بر اساس عرف جامعه و معروف باشد. هر جامعه‌ای عرف خاص لباس پوشیدن دارد و نباید کسی را مجبور به پوشیدن لباس خاص داشت.

خارج از عرف و هنجارشکنی لباس نپوشیده‌ام و برند و لباس خاصی نداشته‌ام اما هنجارشکنی می‌تواند از لج ما مسئولان است و باید تقصیر خود را بپذیریم.

فدرالیسم به کشور ما ربطی ندارد و طبق سیاست‌های کلی نظام تصمیمات کلی باید در مرکز باشد و اجرا و اختیار باید واگذار شود. 

چه کسی گفته است که یکی از سیستان، خوزستان تبریز یا هر جای ایران باید برای کاری و اقدامی که حق آن‌هاست به مرکز بیایند و حتی جعبه‌ای هم با خود می‌آوردند. سیاست‌های کلی در مرکز اتخاذ می‌شود اما اختیارات باید به استان‌ها واگذار شود.

بخوانید:  اعطای نشان و لباس خادمی آستان قدس رضوی به خانواده شهید امیرعبداللهیان

درحال تکمیل



منبع