دنیای آینده دنیای مبتنی بر فناوری‌های هوشمند است

انتهای پیام/



منبع

به گزارش خبرگزاری برنا، سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در خصوص نقاط قوت فضای مجازی، اظهار کرد: در ادبیات قدرت، در جهان سه نوع قدرت سخت، نرم و هوشمند وجود دارد، آنچه در قدرت سخت توجه می‌شود منابع مالی و انسانی، تجهیزات نظامی، اقتصادی و زیرساخت‌های اقتصادی و منابع زیرزمینی کشورها هستند. در حوزه قدرت نرم به توانمندی کشورها در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تمایلات دیگر مردم کشورها توجه می‌شود؛ یعنی توانایی داشته باشند خواسته‌ها و انگیزه‌های خود و آنچه باور دارند را در ذهن دیگران بگنجاند. در تعریف قدرت هوشمند؛ متفکرین حوزه قدرت، ترکیب مناسب و با برنامه قدرت سخت و نرم را در کنار هم به عنوان قدرت هوشمند در نظر می‌گیرند. اگر می‌خواهیم در حوزه فضای مجازی به قدرت و قوت توجه کنیم باید بدانیم قدرت در فضای مجازی در سه لایه قدرت سخت، نرم و هوشمندانه تاثیر دارد و امروز نمی‌توانیم در مسیر ایران قوی حرکت کنیم مگر اینکه در فضای مجازی قوی و قدرتمند باشیم.

رجبی با بیان اینکه برای تبدیل فضای مجازی به قدرت باید یک نگاه وحدت آفرین به موضوع داشت، اضافه کرد: نگاه وحدت آفرین را مقام معظم رهبری در موضوع و مسائل مختلف تحت عنوان گفتمان سازی مطرح می‌کند و ایشان گفتمان سازی را مانند هوا در جامعه ضروری می‌داند. برای داشتن فضای مجازی قوی و تاثیر گذار بر وحدت جامعه اولین قدم گفتمان سازی است؛ یعنی باید همه مردم و مسئولین کشور به این باور برسند؛ ما می‌توانیم و باید در فضای مجازی دارای قدرت شویم. برای داشتن فضای مجازی قوی مبتنی بر گفتمان انقلاب که بتواند جامعه قوی، یکپارچه و یک دست و منسجمی را تولید کند باید فضای مجازی در خدمت علم و پژوهش باشد و معنویت و اخلاق در آن متبلور شود؛ چون فضای مجازی به جنگ اخلاق، معنویت و زندگی آمده، ما ذاتاً یک کشور با فرهنگ و اخلاق محور هستیم و اگر فناوری‌های مبتنی بر فرهنگ عمومی و بومی خودمان تولید کنیم بخش زیادی از مردم دنیا طرفدار آن خواهند بود. اگر از الگوهای غربی به خصوص در حوزه محتوا تقلید کنیم و معنویت و اخلاق را در خدمات و محتوا وارد نکنیم شکست خواهیم خورد.

بخوانید:  شورای حکام بررسی راستی آزمایی و نظارت بر ایران را آغاز می‌کند

رجبی در پایان افزود: ابعاد قدرتمندی در فضای مجازی پنج بعد دارد که عبارتند از «قدرت حفظ ارتباط پایدار» یعنی جلوی حملات سایبری ایستادگی و زیرساخت‌ها قوی باشند. «قدرت صیانت از افکار عمومی»، «قدرت تامین نیازهای خدماتی»، «قدرت حکمرانی» و «قدرت تحمیل اراده بر دشمن»، برای رسیدن به ایران قوی از جنبه فضای مجازی، این فضا باید این پنج ویژگی را داشته باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در مورد مفید بودن شبکه ملی اطلاعات، اظهارکرد: برخی از کارشناسان و مسئولین گمان می‌کنند شبکه ملی اطلاعات قرص، آمپول یا کپسولی است که اگر ایجاد شود همه مسائل حل می‌شود؛ واقعا اینگونه نیست ابتدا باید دید انتظار از شبکه ملی اطلاعات چیست و این شبکه چه تعریف و کارکردهایی باید داشته باشد. شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی باید بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند؛ یعنی کار ایجاد کند و اقتصاد درون‌زا داشته باشد و این فضا باید عدالت و مبارزه با فساد را تسریع کند و زمینه‌ای برای گسترش عدالت باشد. فضای مجازی استقلال و آزادی را برای کشور تضمین می‌کند کشوری که در این بعد وابسته به کشورهای بیگانه باشد استقلالش را از دست خواهد داد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا خاطرنشان کرد: با توجه به فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی و در دسترس بودن فضای مجازی برای همه، مفهوم و ساز و کار حکمرانی تغییر می‌کند و در آینده نزدیک با شهرها و خودروهای هوشمند مواجه هستیم و با متاورس و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باید ساز و کارهای اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و محتوایی را مدیریت کرد و پرنده‌های هوشمند نقش بسیار زیادی در حوزه‌های خدماتی، نظامی و امنیتی و انتظامی خواهند داشت و در این محیط و این فضا دیگر نمی‌توان حوزه سایبر و فناوری‌های آن را در نظر نگرفت.

بخوانید:  جشنواره سیمرغ سخن ویژه کودکان و نوجوانان در قزوین برگزار می شود

دنیای آینده دنیای مبتنی بر فناوری‌های هوشمند است

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد مردم در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ یعنی اخبار، اطلاعات، داده‌ها، دانش و آگاهیشان مبتنی بر داده‌های شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد که هم قوت و هم تهدید است. از نگاه قوت در فضای مجازی؛ این فضا مولفه‌ای است که در ابعاد قدرت سخت، نرم و هوشمند تاثیر دارد، دنیای آینده دنیای مبتنی بر فناوری‌های هوشمند است و بیش از ۸۰ درصد مردم در شبکه‌های اجتماعی هستند که افکار، آرا و شناختشان در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی متاثر از داده‌های این شبکه‌ها است؛ پس باید در این ابعاد قدرتمند باشیم.