دولت سیزدهم و وعده‌ای که در آذربایجان غربی محقق شد

دولت سیزدهم و وعده‌ای که در آذربایجان غربی محقق شد

استاندار آذربایجان‌غربی در راستای تکمیل و توسعه راه‌آهن به عنوان راهبردی اساسی در توسعه پایدار استان و پیگیری مصوبه سفر ریاست جمهوری با سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن کشور نیز دیدار کرد و علاوه بر اینکه منابع مالی مورد نیاز برای اقتصادی نمودن بستر راه آهن مورد توافق قرار گرفت بر اتمام این پروژه در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نیز تاکید شد.

دولت سیزدهم و وعده‌ای که در آذربایجان غربی محقق شد

دولت سیزدهم و وعده‌ای که در آذربایجان غربی محقق شد

نیمه تمام ماندن بخش‌های زیادی از راه آهن ارومیه – مراغه با وجود بهره برداری نزدیک ۶ ساله این طرح موجب شده این ظرفیت ریلی نقش چندانی در توسعه صنعت حمل و نقل استان نداشته باشد.

 





نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار می‌رود.

روند روبه رشد احداث ایستگاه‌های باری در ارومیه نقده و میاندوآب از طریق پیگیری تامین منابع مالی، ایجاد حساسیت لازم در بین مدیران ارشد کشوری برای توسعه این بخش و نیز سرعت بخشی به تکمیل زنجیره حمل و نقل استان موجب شد تا در نخستین روز از تیر ماه امسال این وعده‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه برسد و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایستگاه باری قطار ارومیه به بهره‌برداری رسید.

بخوانید:  در حاشیه دیدار نساجی - نوبهار

موضوعی که در همان روزهای نخست شروع بکار دولت مردمی‌ توسط استاندار آذربایجان غربی مطرح و پیگیری شد.

استاندار آذربایجان‌غربی با گلایه از وضعیت تردد قطار ارومیه – تهران ادامه داد: متاسفانه واگن‌های قطار مسیر ارومیه – تهران کیفیت پایینی داشته و در یک زمان بندی نامناسب مسافرین را منتقل می‌کند.


آیا این خبر مفید بود؟

معتمدیان همچنین به اهمیت برنامه ریزی برای اتصال ریلی ارومیه به تبریز و تاثیر آن در کاهش مسیر، زمان و هزینه ها اشاره کرد و گفت: توسعه راه آهن آذربایجان‌غربی و اتصال شمال به جنوب خطوط ریلی، مسیر ترانزیت کالا به کشور ترکیه را نیز هموار خواهد کرد.

در بیست و یکمین سفر استانی رییس جمهور به آذربایجان غربی (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) توجه به تکمیل زیرساخت‌های راه آهن ارومیه – مراغه و تخصیص اعتبارات مورد نیاز آن مورد توجه ویژه قرار گرفت و چهار هزار میلیارد ریال در جریان این سفر برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری، ایستگاه‌های سوخت‌گیری و تکمیل مسیر اعتبار تخصیص یافت.

در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده بطوریکه جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا بویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل بویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی آن کمتر است.

دولت سیزدهم و وعده‌ای که در آذربایجان غربی محقق شد

نگاهی کوتاه به جهت گیری‌های استاندار آذربایجان غربی در خصوص ضرورت تکمیل زیرساخت‌های راه آهن از جمله در مهر ماه سال ۱۴۰۱ در جلسه شورای اداری شهرستان ارومیه و بازدیدهای مکرر به همراه معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای کشوردر دفعات متعدد موید این امر است که معتمدیان دغدغه‌ای جدی به شکوفایی این بخش دارد.

بخوانید:  راه اندازی بازارچه چمدانی در مرز مهران

به پیش‌بینی کارشناسان در حوزه حمل بار ریلی، سالانه می‌توان بیش از یک میلیون تُن بار از طریق بخش ریلی آذربایجان‌غربی صادر کرد.

محمدصادق معتمدیان از دستور مساعد وزیر راه برای اتصال ریلی ارومیه به تبریز خبر داد و اظهار کرد: این کار مسیر، زمان و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

ظرفیت‌های ایستگاه‌ باری راه‌آهن نقده و میاندوآب با راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن آذربایجان در ارومیه به نحو احسنت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که می‌توان از این ظرفیت برای صادرات به شمال عراق بهره‌برداری لازم را برد و از هدر رفت منابع جلوگیری کرد ضمن اینکه در ایستگاه میاندوآب سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تُن ظرفیت حمل چغندرقند وجود دارد.

ایستگاه باری ارومیه پتانسیل بالایی برای حمل محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان دارد همچنین می‌توان از آن برای رونق بخشی به حمل محصولات کشاورزی از جمله محصول باغی استفاده کرد و هزینه صادرات این نوع محصولات را ۳۰ درصد کاهش داد.

وی اضافه کرد: به رغم سرمایه گذاری دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی آذربایجان‌غربی، متاسفانه شاهد بهره وری و خروجی مناسب برای مردم نیستیم.

محمدصادق معتمدیان در نهمین روز از آذر ۱۴۰۰ در دیدار با وزیر وقت راه و شهرسازی ضمن اینکه خواستار ایجاد اداره کل راه آهن آذربایجان غربی شد بر این امر نیز تاکید داشت که زمینه‌های اقتصادی نمودن ظرفیت راه آهن در ارومیه از طریق ایجاد ایستگاه باری میسر شود.

استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: تعداد قطارهای خطوط ریلی آذربایجان‌غربی باید افزایش یابد چون اتصال جنوب به شمال خطوط ریلی استان برای توسعه آذربایجان‌غربی ضروری است.

بخوانید:  آمریکایی‌ها قصد خروج از عراق را ندارند

به گزارش برنا؛ راه‌آهن مراغه – ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند، این خط از شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد و نقده عبور کرده و به ارومیه می‌رسد همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.

استاندار آذربایجان‌غربی به راه اندازی انبار بخش باری ایستگاه راه آهن ارومیه نیز اشاره کرد و یادآور شد: با بهره مندی از بخش حمل کالاهای اساسی از طریق خطوط ریلی استان، شاهد کاهش قابل توجه قیمت تمام شده کالا در منطقه خواهیم بود.