دیپلماسی و دولت؛ از آسیای مرکزی تا کرانه‌های خلیج فارس

165649569759315900

164260321159393600

«دیپلماسی اقتصادی» به عنوان یک ابزار برای تامین منافع اقتصادی به ما در مسیر شناسایی ظرفیت‌های داخلی و نیازهای بازارهای بین المللی کمک می‌کند تا بتوانیم صادرات خود را در سطوح مختلف گسترش دهیم؛ امری که در قراردادهای سفرهای خارجی رئیس‌جمهور اتفاق می‌افتد. 

رئیس جمهور در چهارمین سفر خارجی خود به قطر رفت و در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز (اوپک) در دوحه شرکت کرد و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های انرژی و گاز تبیین شد. 

مقصد پنجم: عمان 

29 دی ماه آیت الله رئیسی به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرد و 5 دستاورد در حوزه‌های نفت و گاز، پولی و بانکی، توسعه تجارت کشاورزی و توسعه همکاری های در حوزه ترانزیت را دارا بود. 

مقصد چهارم: قطر 

3529478

آیا این خبر مفید بود؟

در گذار به جهانی‌شدن دست‌یابی به سهمی از بازارهای تولید، تجارت و سرمایه‌ جهانی به یکی از مهم ترین دغدغه دولت‌ها تبدیل شده است؛ موفقیت در این مولفه می‌تواند به ابزاری قدرتمند برای نظام سیاسی حاکم در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد سایر مولفه‌ها و شاخص ها تبدیل شود. 

IhJwYo8a5imd

رئیس جمهور 6 آذر سال 1400 برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به ترکمنستان رفت. 10کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند. 

آیت‌الله رئیسی در پنجمین سفر خارجی خود به عمان رفت؛ در این سفر علاوه بر دیدار با سلطان هیثم و ابراز خرسندی و امیدواری طرفین برای افزایش همکاری‌های اقتصادی، رئیس‌جمهور با فعالان تجاری و اقتصادی عمان گفت‌وگو کرد. در این سفر به اذعان کارشناسان اتفاقی بی‌سابقه در حوزه انرژی افتاد؛ بهره‌برداری یکپارچه از میدان مشترک نفت و گاز هنگام که از سال 1383 تا اکنون به تعویق افتاده بود در این سفر به نتیجه رسید. 

بخوانید:  حمله موشکی آمریکا و انگلیس به یمن

مقصد ششم: ترکمنستان 

انتهای پیام/

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

مقصد اول : تاجیکستان 

حلقه تکمیل دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم با سفر به این کشور اتفاق افتاد و دومین اتفاق مهم اقتصادی در دولت سیزدهم به سرانجام رسید. 

مقصد سوم: روسیه 

165345549041115700

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، با یک سالگی دولت سیزدهم و نگاهی به مسیر دیپلماسی در این دوره، مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن ظرفیت‌های کشورهای منطقه کاملا مشهود است. مسیر موازی‌ای که با میزبانی از کشورهایی همچون قطر، تاجیکستان، ترکمنستان و …. فصل نوینی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود. 

اولین سفر خارجی رئیس جمهور به مقصد تاجیکستان انجام شد تا پرونده خاک خورده و باز مانده پیمان شانگهای به سرانجام برسد و ایران به صورت رسمی عضو دائم در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای شد؛ عضویت دائم ایران در این سازمان موجب اتصال کشور به زیر ساخت های اقتصادی آسیا شد. 

مقصد دوم: ترکمنستان  

رهیافت جدید سیاست خارجی ایران در این یک سال نشانگر باز شدن مسیری جدید است که این ابتکار عمل می‌تواند تبادلات تجاری ایران را تا بالاترین سطح ارتقا دهد و عینیت بخشیدن به شعار سیاست خارجی متوازن پویا و هوشمند باشد. 

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز  تیر 1401 برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر عازم ترکمنستان شد. سخنرانی در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و دیدار با سران کشورهای حاضر در این اجلاس از برنامه‌های سفر رئیس جمهور به ترکمنستان بود. رئیس‌جمهور در این نشست اعلام کرد ایران، آماده برگزاری هفتمین اجلاس سران خزر است. پیشنهادی که با استقبال حاضران مواجه شد.

بخوانید:  تلاش شکست‌خورده دشمن؛ روایت یک نویسنده لبنانی از اعتراضات در ایران