راهکارهای مقابله کودک و نوجوان با بحران‌های بلوغ

یک سطل گوشه اتاق تان بگذارید. هر زمان که نگران هستید یا چیزی ذهن شما را مشغول کرده روی کاغذ بنویسد. اجازه دهید کلمات ذهن شما را خالی کنند. سپس کاغذ را مچاله کرده و درون سطل بیندازید و به سراغ تکنیک‌های آرام سازی بروید .

بعضی تکنیک های دم دستی و کوچک باعث می شود نوجوان امتیازات زیادی به دست آورد و در بزنگاه های مهمی که دلش می خواهد پدر و مادر به حرف هایش گوش کنند، می تواند با این تکنیک ها قانع شان کند:

۲- چند راه حل را می توانی در این ارتباط بیان کنید؟

– در زمان گفتن خواسته ها یا مخالفت با نظر خانواده با آرامش و منطقی صحبت کنید.هیچ کسی با بالا بردن صدای خود پیروز میدان بحث نمی شود.

تکنیک ارتباط متقابل

تکنیک هایی برای دور شدن از نگرانی ها


آیا این خبر مفید بود؟

به گزارش باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، بسیاری از بچه با نزدیک شدن به دوران بلوغ احساسات متفاوتی را تجربه می کنند، خشم، ترس، شادی، غم و … مجموعه احساساتی است که با یک مدیریت درست می تواند بسیاری از مشکلات احتمالی را کاهش دهد.

انتهای پیام/





تکنیک ۱۰ ثانیه‌ای: در یک وضعیت بحرانی هنگامی که ذهن یا بدن شما از کنترل خارج می شود مدت هر تنفس خود را به ۱۰ ثانیه برسانید یعنی ۶ تنفس در یک دقیقه.

تکنیک حل مسئله

زنگ تفریح ۶۰ ثانیه‌ای: چشمان خود را ببندید و نفسی عمیق بکشید. تصور کنید در یک ساحل آفتابی لم داده‌اید و در حال تماشای غروب آفتاب هستید یا زیر دوش یا در سونا هستید.

بخوانید:  جشن قهرمانی یک جیمی جامپ پرسپولیسی در کنسرت امشب «راغب»+فیلم

۳- در مورد هر راه حل از خود بپرسید:

– آیا میتوانی با خیال راحت آن را انجام دهی

– دیگران در مقابل این راه حل چه احساسی دارند

–  آیا این راه حل عادل و منصفانه است

– آیا این راه حل موثر است

فهرست کردن نگرانی ها

سطل زباله نگرانی

– اگر صحبتی دارید که نمی توانید گاهی رو در رو به پدر یا مادر بگویید بهتر است آن را در قالب یک یادداشت کوتاه در اتاق‌شان قرار داده یا در قالب پیام محترمانه برایشان ارسال کنید ولی در هر صورت حرف زدن با والدین چه برای خود و چه برای پدر و مادر مهم و مثمر ثمر است.

– می دانیم که دوران بلوغ برایتان سخت است و خیلی از عواطف و احساساتتان را چند برابر تجربه می کنید اما همانطور که از خانواده توقع صبر و حوصله دارید خودتان هم رفتار های احساسی تان را مدیریت و کنترل کنید تا در بزرگسالی پشیمان نشوید.

تکنیک‌های آرام سازی برای کاهش استرس

۵- آیا تا به این جای کار این راه حل موثر بوده ؟ اگر نبوده الان چه کاری میتوانم انجام دهم؟

یک ساعت دارای عقربه شمار پیدا کنید و به مدت پنج ثانیه هوا را به بیرون بدمید این روش تنفس را ۲ تا ۳ دقیقه تا زمانی که آرام تر شوید ادامه دهید.

در مورد یک مسئله ابتدا باید سوال های زیر را از خود بپرسید:

– تمیز کردن اتاق خواب هم می تواند راه فرار خوبی برای یک ساعت بازی با PS باشد.

بخوانید:  تداوم روند کاهشی رشد نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده

گاهی ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که نتوانید مسئله‌ای که برایتان پیش آمده را حل کنید و تصمیم درست بگیرید این تکنیک به شما کمک زیادی می‌کند. فقط فراموش نکنید که ابتدا باید در مورد چند موقعیت آن را تمرین کنید.

۱ – مشکل چیست؟ (تعریف دقیق تان از مشکل بوجود آمده)

– در طول روز خودتان پیش قدم شوید و از پدر و مادر بپرسید چه کاری از دستتان بر می آید. همین باعث خوشحالی و دلگرم شدن آنها و بهتر شدن ارتباطتان می شود.

۴- اگر برای هر راه حل در قسمت سوم پاسخ هایت منفی شد آن راه حل را کنار بگذار و اگر مثبت شد آن راه حل را انتخاب کن و انجام بده .

فهرستی از همه نگرانی ها، فشارها و دلواپسی‌هایی که ذهن شما رو مشغول می‌کنند و توجه‌تان را منحرف می‌کنند، بنویسید. سپس فهرست را خط خطی یا پاره کنید یا آن را در گوشه‌ای بگذارید تا بعداً به آن رسیدگی کنید.

– اگر دلتان می خواهد بعدا پدر و مادر با بعضی خواسته های معقول مثل یک سینمای دسته جمعی با دوستانتان موافقت کنند با مهمانی رفتن بدون غر زدن موافقت کنید.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع