راه حل خداحافظی با ابر گاز متان آسمان تهران و فارس چیست؟

محمد الموتی با اشاره به ردپای اقتصاد سیاه مافیای زباله در توده گاز متان جنوب تهران بیان کرد: نقطه‌ای که شهرداری باید به آن نگاه کند پیش از آنکه آرادکوه باشد، در درون خود شهرداری‌ها است. مشکل درون مراوداتی است که بین بخش‌هایی از این نهاد و مجموعه‌های مدیریت پسماند خارج از شهرداری وجود دارد و باید شناسایی شود. به عبارتی همان گلوگاه‌هایی که از این مسیر ثروت اندوزی می‌کنند اجازه نمی‌دهند سیستم اجرایی درست کار کند.

اقدامی که در کهریزک منجر به تولید گاز متان شود انجام نمی‌دهیم

حال سوالی که پیش می آید این است که اصلا چرا انتشار گاز متان مورد اهمیت است و موجب ابراز نگرانی در جهان می شود؟

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره عکس ناسا از وجود گاز متان بر فراز سایت آرادکوه بیان کرد: حجم مشاهده‌شده در آن مکان مشکوک است. شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چراکه در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد. درباره ضخامت توده هم باید فرصت دهید تا بررسی کنیم.

در این راستا علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره ابر گاز متان اظهار کرد: نکته ای که درباره گاز متان وجود دارد این است که ناسا یک مطلبی را منتشر کرده است و به هرحال این برای ما اعتبار ندارد. در حال حاضر از طریق مجموعه محیط زیست و مجموعه دانشگاهی مرتبط با این حوزه از دو روز پیش دنبال کردیم که کارگروهی شکل بگیرد.

براساس گزارش اخیر موسسه غیردولتی گلوبال انرژی مانیتور، شرکت ملی نفت ایران با اختلاف بیش از هر تولیدکننده انرژی دیگر در جهان متان منتشر می‌کند. این موسسه دریافته است که فقط ۳۰ شرکت سوخت فسیلی مسئول تقریبا نیمی از انتشار جهانی متان در بخش انرژی هستند.

مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران  در واکنش به گزارش ناسا مبنی بر وجود ابر ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران خاطرنشان کرد: خبری به ما رسیده است و با و دوستان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست موضوع مطرح شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران خود به وضعیت آراد کوه انتقاد دارد اظهار کرد: اگر ادعای ناسا صحیح باشد مهمترین منشأ انتشار گاز متان می‌تواند آراد کوه معرفی شود که شهرداری تهران خود نسبت به وضعیت آراد کوه انتقاد دارد و این مجموعه را به عنوان تنها راه مدیریت و جمع‌آوری پسماند قبول ندارد.

بخوانید:  اوقات شرعی به افق شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد در ۱۸ فروردین ۱۴۰۲

آیا این خبر مفید بود؟

 گاز متان 21 بار بیش از گاز کربنیک در ایجاد پدیده گازهای گلخانه ای، عامل اصلی گرم شدن هوای کره زمین ، موثر است و در صورت آزاد شدن مستقیم در اتمسفر، متان در انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارد همچنین گاز متان ناشی از فعالیتهای انسانی ، 15 درصد گازهای گرم کننده هوا را تشکیل می دهد این درحالیست که میتوان از این ماده نابوده کننده  کاربرد های زیادی را بیرون کشید و از این تهدید یک فرصت پرسود را ساخت برای مثال از سوزاندن این گاز بوسیله دستگاه های زباله سوز می توان برق بدست آورد. 

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفت و گویی با تاکید بر اینکه این ملاک عمل قرار نگرفتن ادعای ناسا به معنای آن نیست که شهرداری درباره انتشار گاز متان و آلودگی بی‌تفاوت است اظهار کرد: گزارش منسوب ناسا بهانه‌ای شد تا مدیریت شهری از مسیر علمی داخل کشور موضوع انتشار گاز متان را دنبال کند.

این گزارش در ابتدا یک خبر کاملا علمی به نظر می‌رسید اما به دلیل اینکه یکی از دو اَبَرساطع‌کننده گاز متان در سطح کره زمین مربوط به محل دفع و دفن زباله در تهران بود، این خبر به سرعت شمایل سیاسی به خود گرفت!

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع علیرضا+زاکانی

لزوم لوله گذاری برای خروج گاز متان از محل دفن زباله

یکی از این نقاط انتشار متان در نزدیکی یک تاسیسات سوخت فسیلی در استان فارس در جنوب ایران قرار دارد. جی‌اچ‌جی‌ست تشکیل ابر متان را به بخش نفت و گاز مرتبط می‌داند و سرعت انتشار آن را در زمان مشاهده ۷۹۵ کیلوگرم در ساعت تخمین می‌زند.

محمدخانی

شناسایی یک ابر متان دیگر برفراز استان فارس

با توجه به اینکه متان یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، مهار انتشار متان یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط ساطع کننده این گاز می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با گرمایش روزافزون جهانی داشته باشد. به همین منظور، ناسا از یک دستگاه ناظر موسوم به EMIT برای شناسایی این نقاط استفاده می‌کند.

بخوانید:  تصویری از نابودی یک ماهواره اینترنت ماهواره‌ای در فضا

سازمان ملل در گزارشی جدید اعلام کرده کاهش گاز متانِ حاصل از فعالیت‌های انسانی می‌تواند خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد. این گاز که یکی از گازهای اصلی پدیده گلخانه ای محسوب می‌شود چندین برابر دی اکسید کربن، توانایی جذب گرما دارد. محققان می‌گویند کنترل انتشار این گاز نه تنها به کند شدن روند گرمایش زمین کمک می‌کند، بلکه جمع کردن آن نیز میتواند صرفه های اقتصادی داشته باشد.

عزیزی عنوان کرد: محل‌های مختلفی در کهریزک وجود دارد که می‌تواند عامل این موضوع باشد البته منوط به این است که تأیید شود البته هنوز گزارشی نداریم گزارش باید مکتوب به ما اعلام شود

گزارش ناسا بهانه ای برای پیگیری علمی انتشار گاز متان

وی افزود: ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند. به عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت بگیرد. اگر این کار انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.

 

پیام جوهرچی معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در گفت‌وگویی اظهار کرد: مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

گاز متان

گزارش ناسا درباره ابر متان در تهران برای ما اعتبار ندارد

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به عنوان متولی آراد کوه که ممکن است یکی از منابع انتشار گاز متان باشد، شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت به عنوان نهاد تخصصی پایش آلودگی هوای پایتخت و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به عنوان نهاد علمی این حوزه وارد همکاری شده‌اند.

بخوانید:  پیرترین کوسۀ جهان را یک پسر بچۀ 8ساله کشف کرد

شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان این امر باید اقدامات را در این زمینه تسریع دهند چراکه ساکنان محلی این منطقه ادعای ناسا را تایید کردند.

این گزارش واکنش‌های افراد مختلفی از جمله شهردار تهران،  معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست، دبیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران و… را وادار به واکنش کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته اول آبان‌ماه بود که ناسا گزارشی از تشکیل ابر 5کیلومتری گاز متان در جنوب تهران  با عنوان “شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا” منتشر کرد که پس از بررسی محدوده در تصویر انتشاریافته مشخص شد این آلودگی حدوداً بر فراز مجتمع پردازش زباله آرادکوه تجمع یافته که از سال 1342 مرکز انباشت، زباله‌سوزی و دفن پسماند استان تهران است.

انتشار این گزارش حواشی بسیاری داشت به طوری که از مردم عادی در رسانه‌های اجتماعی گرفته تا مسئولان مختلف در خصوص آن موضع‌گیری کردند.

وی ادامه داد: هیچ قرینه ای ما برای درستی حرف ناسا نداریم و آنها یک موضوعی را مطرح می کنند و بعدا مبتنی بر آن فشاری را بر ما ایجاد می کنند و هیچ اعتباری برای ما ندارد.

 

 

محمد الموتی دبیر شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: از لحظه نخست تولید زباله باید سرمایه گذاری‌مان را هدف گذاری کنیم. علت رخ ندادن این اتفاق این است که این بویی که به مشام می‌رسد بیش از بوی متان، بوی فساد است.

‌وب‌سایت بلومبرگ با همکاری شرکت جی‌اچ‌جی‌ست، مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای اختصاصی را منتشر کرده است که انتشار تقریبا آنی گاز گلخانه‌ای متان را در سرتاسر جهان نشان می‌دهند.

متان

 

 بوی فساد در پس توده گاز متان جنوب تهران

انتهای پیام/





وی افزود: هنوز چیزی به صورت مکتوب به ما نرسیده به آنها واصل نشده است و موضوع خبر است و نیازمند بررسی‌های بیشتر است اقدامی که در کهریزک منجر به تولید گاز متان شود انجام نمی‌دهیم ولی بحث پسماند تر وجود دارد که ما هوا دهی را برای آن انجام می‌دهیم.