رشد صنایع سلولزی در ایران



 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو پنل تخصصی با عنوان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی کشور با حضور سخنرانان بخش خصوصی و بخش دولتی  برگزار شد.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت بسته بندی در صادرات گفت: به دلیل استفاده گسترده تمامی صنایع از صنعت بسته‌بندی، این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرچند این صنعت یکی از ابزار‌های سنجش شاخص‌های توسعه اقتصادی و صنعتی است؛ اما در سال گذشته وضعیت خوبی نداشت. از سوی دیگر، با وجود اینکه ایران پس از چین دومین کشوری است که توانست تولید کاغذ داشته باشد، اما امروزه جایگاه خوبی در این حوزه ندارد. سرانه مصرف کاغذ در ایران سالانه ۲۱ کیلوگرم و در اروپا ۵۷ کیلوگرم است. این عدد در کشور‌های اسکاندیناوی و برخی کشور‌های آمریکایی ۱۵۷ کیلوگرم است. این اعداد نشان می‌دهد تا رسیدن به شاخص‌های جهانی راه زیادی در پیش داریم.

وی ادامه داد: تولید کل جهانی کاغذ در حدود ۴۲۵ میلیون تن است. این کاغذ‌ها تنها از درختان تولید نمی‌شوند و به وسیله ماشین‌آلات مختلف از مواد اولیه مختلف همچون خرده‌چوب‌های جنگلی، سنگ و… ساخته می‌شوند. در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ حدود ۷۰ درصد این ۴۲۵ میلیون تن کاغذ از چوب‌های جنگلی ساخته می‌شد، اما در حال حاضر خوشبختانه این رقم در حال تغییر است و کشور‌ها در حال حرکت به سمت تولید کاغذ بازیافتی هستند. کاغذ می‌تواند تا ۷ بار به چرخه تولید بازگردد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران ادامه داد: بیشترین تولید کاغذ در دنیا به ترتیب در کشور‌های چین ۱۲۵ میلیون تن، آمریکا ۷۲ میلیون تن، ژاپن ۲۶ میلیون تن و آلمان ۲۳ میلیون تن صورت می‌گیرد. در ایران رقم تولید کاغذ یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن است. آمار تولید کاغذ تحریر در دنیا حدود ۱۵۰ میلیون تن بود، اما با گسترش فضای دیجیتال مصرف کاغذ کاهش یافته و به ۵۰ تا ۷۰ میلیون تن رسیده است.

بخوانید:  پیوندهای عمیق فرهنگی به تعمیق روابط همه جانبه ایران و ترکمنستان منجر شده است

روغنی تأکید کرد: در ایران به دلیل سیاست‌های غلط و هدررفت منابع ارزی ۳۵۰ هزار تن واردات کاغذ تحریر داشته‌ایم، اما می‌توان گفت نیاز واقعی کشور ۱۵۰ هزار تن است که ۴۵ هزار تن آن مرتبط با آموزش‌وپرورش است. این حجم از واردات بیهوده با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شد که منابع ارزی را هدر می‌داد. ظرفیت تولید کاغذ در داخل کشور حدود ۱۹۰ هزار تن است. در حدود ۶ سال پیش، چیزی در حدود ۱۲۰ هزار تن مصرف کاغذ روزنامه داشتیم، اما در حال حاضر روزنامه‌ها در حال نابودی هستند و در حال خارج شدن از چرخه هستند. در خصوص کاغذ بسته‌بندی، مجوز طراحی کارخانه کاغذ در کشور برای تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن وجود دارد.

وی ادامه داد: همان‌طور که گفته شد صنعت بسته‌بندی با رشد اقتصادی مرتبط است؛ ما دو سال پیش حدود ۹۵۰ هزار تن مصرف کارتن داشته‌ایم، اما در حال حاضر ۷۵۰ هزار تن مصرف داریم و این نشان‌دهنده حال بد اقتصاد کشور است. پس از دوران کرونا، مصرف کاغذ بسته‌بندی و کاغذ‌های بهداشتی افزایش چشمگیری داشته است. تا سال ۹۳ کاغذ تحریر و کاغذ بسته‌بندی عمدتاً به کشور وارد می‌شد، اما با تلاش بخش خصوصی الان صادرکننده کاغذ شده‌ایم. در حال حاضر یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی داریم که می‌توانیم صادر کنیم. هنوز هم بخش عمده کاغذ از چوب تولید می‌شود و ما در شمال ایران ۲ میلیون هکتار جنگل داریم. روسیه به عنوان بانک چوب دنیا، در حدود ۸۰۰ میلیون هکتار چوب در اختیار دارد. تقریباً تمامی کشور‌های دنیا از روسیه واردات چوب انجام می‌دهند، اما در ایران این واردات وجود ندارد و این امری مشکل‌ساز است. تمام کشور‌های دنیا به سمت صنایع سلولزی در حال حرکت هستند و در ایران نیز این صنایع رشد خوبی داشته‌اند.

بخوانید:  باید برای فوتبالیست‌ها امکان تحصیل فراهم شود/ لمپنی نباید در فوتبال جایی داشته باشد

انتهای پیام/



منبع