روایتی از دستاوردهای وقف؛ از تولید تجهیزات پزشکی تا تلاش برای امنیت غذایی کشور

مسعود خالدی مسئول کنترل پروژه یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان می‌گوید: از سال ۹۴ در زمینه مخابرات و الکترونیک فعالیت خود را شروع کرده ام و از سال ۱۳۹۹ این شرکت دانش بنیان با سازمان اوقاف به صورت مشارکتی فعالیت خود را آغاز کرد، اکنون مودم بومی شده تولید می‌کنیم و همچنین برد‌های الکترونیک برای محصولات مختلف در حوزه‌های گوناگون مانند صنعتی و نظامی طراحی و تولید می‌کنیم البته محصولات ما وارد بازار شده است.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت فعالیت ما تقریباً یک و نیم میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، از طرفی در حال حاضر ۳۳۰ نفر به طور مستقیم با شرکت فعالیت می‌کنند. باید بگویم ۷۰ درصد کار ما در حوزه الکترونیک مر بوط به تجهیزات نظامی است. همچنین در حوزه اشتغال نیز ما امسال در حوزه مکانیک، الکترونیک و برق جذب نیرو داریم.

برای اینکه از نزدیک شاهد دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه باشیم ساعاتی را در این نمایشگاه گذراندیم؛ نمایشگاهی با 50 غرفه که ۳۹ غرفه آن مربوط به شرکت‌های دانش بنیان تحت پوشش سازمان اوقاف در ۶۰۰ متر مربع بودند، البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه در مرکز نوآوری سازمان اوقاف مستقر هستند و هر کدام در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی، سلامت و قرانی و امور خیریه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در واقع با این کار به هدف اصلی خود که تأمین گوشت کشوراست می‌رسیم که سالانه با تولید جنین سمینتال امنیت غذایی کشور بی نیاز می‌شود. این شرکت از سال ۸۹ تاسیس شد که در سال ۱۳۹۹ به تولید بالا رسیده ایم و سالی ۳ هزار جنین تولید می‌کنیم و تحت حمایت اوقاف هستیم.

اشتغالزایی و کاهش واردات از آثار مثبت حمایت سازمان اوقاف از تولید و فعالیت‌های دانش‌بنیان

برنا گزارش می دهد: نمایشگاهی از اقتصاد دریا پایه تا تولید تجهیزات پزشکی و تلاش برای امنیت غذایی کشور

بنا به این گزارش، چهارمین دوره نمایشگاه دستاورد‌های وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از پنجم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در این دوره نمایشگاه حضور دارند که نسبت به نمایشگاه‌های سال گذشته افزایش داشته است، شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، عمران و تکنولوژی، کشاورزی نوآور، شیلات بهره‌ور و فناوری‌های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.

رها خوب بخت مسئول واحد مالی و اداری یکی از شرکت دانش بنیان سازمان اوقاف دراستان مرکزی است، وی می‌گوید: این شرکت به پرورش ماهی سی بس در قفس می‌پردازد، در واقع درمزرعه‌ای در هرمزگان با ۵ هزار تن ظرفیت است که توانسته ایم هزار تن در سال اول به بهربرداری با ۱۰ قفس فعال برسیم البته ۱۰ قفس دوم شرکت تا اوایل تابستان به بهربرداری می‌رسد.

بخوانید:  تصمیمات مجلس در سرنوشت کشور بسیار حایز اهمیت و تاثیرگذار است

یک و نیم میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنیم

تقی نژاد با اشاره به اینکه امیدوارم شرکت با حمایت اوقاف بتواند محصولات کاربردی بیشتری را در سبد فروش قرار دهد تا مردم با خیالت راحت‌تری پروسه درمان را طی کنند، یادآور شد: به نظرم ورود اوقاف به بخش سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش تولید داخلی شده است؛ همچنین برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث آشنایی مردم با تولیدات داخلی شده تا بیشتر به آن اعتماد و خیال آنها از کیفیت تولید ملی راحت باشد.

برنا گزارش می دهد: نمایشگاهی از اقتصاد دریا پایه تا تولید تجهیزات پزشکی و تلاش برای امنیت غذایی کشور

انتهای پیام/



منبع

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ما برای فعالیت در این حوزه توجه ویژه به مقوله «اقتصاد دریا پایه» که از سوی مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند است در حال حاضر ۱۱۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر غیر مستقیم با این شرکت دانش بنیان کار می‌کنند که تعداد قابل توجهی از نیرو‌های ما از سیستان و بلوچستان هستند. همچنین باید بگویم بزرگترین تولید کننده پرورش ماهی «سی بس» در منطقه خلیج فارس هستیم که برای گسترش و افزایش کیفیت محصول آزمایشگاه اختصاصی تشخیص بیماری‌های آبزیان را راه اندازی کردیم و اینکه واکسن مخصوص ماهی «سی بس» را درمنطقه خلیج فارس را ایجاد و اکنون به تولید بچه ماهی هم ورود کرده ایم تا بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم.

اسماعیل جلالی مدیر پروژه‌های سرمایه گذاری موقوفات مبین شرکت دانش بنیان به خبرنگار برنا گفت: این شرکت در حوزه پرورش ماهی درقفس‌های دریایی بوشهر. از سال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری و فعالیت می‌کند که ابتدای کار با ظرفیت پرورش هزار تن ماهی شروع کردیم که اکنون این میزان به ۳ هزارتن رسیده است. نوع ماهی پرورشی ما به نام سی بس است که در حال حاضر وارد بازار شده و اکنون مصرف می‌شود. از طرفی باید بگویم در حال حاضر نیاز‌ها به پروتئین در کشور زیاد است و از نظر پزشکی هم اهمیت دارد.

دومین تولید کننده و صادر کننده یک محصول پزشکی هستیم

وی با اشاره به اینکه این شرکت بیش از یک هزار و ۸۰۰ عدد محصول تولید می‌کند، افزود: برخی از این محصولات مشابه ایرانی دارند ولی برخی موارد هم تولیدکننده ایرانی نداشته اند، از وقتی سازمان اوقاف به بخش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ورود پیدا کرده باعث جلوگیری از واردات، افزایش اشتغالزایی و حتی امید به درمان آسان‌تر در بین مردم شده است، از طرفی باید بگویم به خاطر بحث تحریم‌ها برخی اقلام واردات نمی‌شد، عمل پزشکی افراد کنسل و شاید یک نفر سال‌ها در صف تأمین ایمپلنت منتظر می‌ماند؛ همچنین در صورت تسهیل شرایط واردات نیز با قیمت‌های خیلی بالا تأمین می‌شد ولی در حال حاضر شرکت خوشبختانه به یک حجمی از تولید رسیده که می‌تواند بازار‌های داخلی را حمایت کند.

بخوانید:  هیچ پهپادی به روسیه ندادیم و نمی‌دهیم

جلالی تصریح کرد: این شرکت دانش بنیان برای رفع خلاء‌های موجود در امر تولید ۱۶ چالش را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، البته وزارت صمت وسازمان بنادر و وزارت نفت هم می‌توانند کمک کنند که در حال پیگیری هستیم و در پایان باید بگویم اکنون یک درصد تولید جهانی «سی بس» را داریم. 

تولید پرورش ماهی برای تأمین امنیت غذایی کشور و حذف واسطه

خوب بخت ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های جانبی شرکت این است که از پوست ماهی چرم تولید می‌کنیم و از پولک ماهی ژلاتین تولید کرده و همچنین از ضایعات برای تولید کیف و از ذال ماهی که خاصیت دارویی دارد استفاده می‌کنیم. همچنین جلبک پرورش می‌دهیم و از آن نوشیدنی‌هایی آماده کردیم که سرشار از پروتئین بوده و در درمان سرطان موثر است و باید بگویم از اب پودر جلبک برای کشاورزی و از خود پودر که منبع پروتئین بوده برای دام و طیور استفاده می‌شود. البته تنها شرکتی هستیم که سوسیس «ماهی سی بس» تنها ماده فست فودی که مجوز ایمنی و سیب سلامت دریافت کرده است را داریم.

یک درصد تولید جهانی پرورش ماهی «سی بس» را داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، بی تردید استفاده از ظرفیت‌های نهاد وقف در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور، از جمله دستاورد‌های چشمگیر سازمان اوقاف در سال‌های اخیر بوده است، به گونه‌ای که پشتیبانی از استقرار و توسعه‌ فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در سالیان اخیر شاهد این سخن است. تولیدات تخصصی و علمی در عرصه‌های ممتاز و وسیعی، چون فناوری‌های نوین پزشکی، کشاورزی، شیلات، عمران، صنعت و معدن و سایر تکنولوژی‌ها از جمله آثار و برکات این دانش بنیان‌ها است. 

تولید سالی ۳ هزار جنین گاو برای تأمین گوشت کشور 

برنا گزارش می دهد: نمایشگاهی از اقتصاد دریا پایه تا تولید تجهیزات پزشکی و تلاش برای امنیت غذایی کشور

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ نفر نیرو به طورمستقیم و ۲۰۰ نیرو به صورت غیر مستقیم از فارغ التحصیل دانشگاه‌ها با ما در رشته‌های دامپزشکی و غواصی همکاری دارند. البته تولیدات ما به کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه و چین از فروردین ماه صادر می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف ما در شرکت موضوع مهم تأمین امنیت غذایی کشور و حذف واسطه است.

فاطمه تقی نژاد مدیر فروش یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان گفت: اشتغالزایی، کاهش واردات و همچنین اینکه مردم بتوانند واقعاً یک محصول ایرانی را با خیالی آسوده از نظر کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند، همه از آثار مثبت حمایت سازمان اوقاف از تولید و فعالیت‌های دانش‌بنیان است، این شرکت سال ۸۵ تأسیس شده و در ابتدا توزیع‌کننده تجهیزات پزشکی بود ولی از سال ۹۶ به سمت تولیدکنندگی حرکت کرد؛ محصولات موجود شرکت در حال حاضر ایمپلنت‌های ارتوپدی، اسپاین، کراین، فک و صورت و همچنین طب ورزشی است اما امیدواریم که امسال بتوانیم ایمپلنت‌های دندانی را به سبد تولید خود اضافه کنیم.

بخوانید:  تکرار تاریخ برای میلاد سرلک پس از 276 روز

برنا گزارش می دهد: نمایشگاهی از اقتصاد دریا پایه تا تولید تجهیزات پزشکی و تلاش برای امنیت غذایی کشور

پویان قلندری مدیر کارخانه ای از شرکت‌های دانش بنیان تحت حمایت سازمان اوقاف می‌گوید: این شرکت شتاب دهنده به صورت تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند که ۹ شرکت زیر مجموعه خود دارد که هر کدام از شرکت‌های ما یک حوزه فعالیت دارد مثل اورولوژی، آندوسکوپی و… در مدت ۴ سال فعالیت می‌کنند. این شرکت دانش بنیان با سبد محصولاتی که دارد حدود ۶۰ میلیون دلار سالانه در ارز بری جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اشتغالزایی حدود ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت عنوان کرد:  بیماران بی بضاعتی را تحت پوشش شرکت داریم تا بتوانند با قیمت مناسب خدمات دریافت کنند و دیگر دغدغه مالی نداشته و فقط به فکر درمان باشند؛ بسیاری از بیماران اول به هزینه‌ها و ماجرای مالی درمان توجه می‌کنند و دلهره آن را دارند، ولی توجه به بخش سلامت را در مرحله بعدی قرار دادند.

میثم برزکار مدیر دامپروری یکی از شرکت دانش بنیان می گوید: این شرکت کار تولید جنین پر بازه انجام می‌دهد به طوری که از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۷ نژاد گاو از چند کشور اروپایی مثل دانمارک، فرانسه، آلمان و … وارد می‌کنیم که همه آنها از لحاظ خصوصیت تولیدی از گاو‌های ممتاز از لحاظ شیر و گوشت هستند. از این گاو‌ها تخمک گیری می‌شود و در محیط آزمایشگاه جنین آنها کشت و پس از آن منجمد و نگهداری می‌شود سپس این جنین‌ها را در گاو‌های گیرنده انتقال می‌دهیم که بعد از ۹ ماه گوساله با صفات برتر خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین باید بگویم در یکی از محصولات پزشکی، ما بعد از کشور آمریکا دومین تولید کننده و صادر کننده هستیم. در حال حاضر به طور مستقیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیروی فعال داریم و به صورت غیر مستقیم برای هزار نفر اشتغال آفرینی کردیم که البته نیرو‌های ما از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور در رشته‌های متالوژی، مهندسی پزشکی، شیمی، پلیمر و پزشکی هستند.