روزهای بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) از زبان حضرت زهرا (س)+ اسناد

«استنهر فتقه وانفتق رتقه (18) ؛ تشتت و پراکندگى گسترش یافت . و وحدت و همدلى از هم گسست.»

حضرت زهرا سلام الله علیها، در این فراز به حادثه غدیر اشاره مى ‌کند که پیامبر اکرم (ص) آن را براى مردم بیان فرمود و به آنها اعلام کرد و آنان نیز با على (ع) بیعت کردند . اما اکنون بیعت‌ خود را شکستند .

7 . حجرات (49) آیه‌14 .

30 . ر . ک به قطره‌اى از دریا، شرح خطبه حضرت زهرا، 126 .

38 . درس هایى از خطبه حضرت زهرا، ص120 .

پدر و مادرم فدایت اى پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ‌اى پاره شد که در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‌یعنى پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یک مصیبت همگانى است که عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود که امر به صبر و شکیبایى فرموده ‌اى و از بی‌تابى نهى نموده ‌اى آنقدر گریه مى ‌کردم که اشک هایم تمام شود . و این درد جانکاه همیشه در من مى ‌ماند و حزن و اندوهم دائمى مى‌ شد. که همه اینها در مصیبت تو کم و ناچیز است.»

37 . همان 264 .

« و سمل جلباب الدین.‌» (31)

18 . همان، ص‌270 .

6 . دین و معنویت کم رنگ شد .

39 . الاحتجاج، ج‌1، ص‌278 .

3. امید و آرزوهاى مسلمانان به ناامیدى تبدیل شد.

 





و حتى در لحظات واپسین عمر حضرت و هنگام رحلت ایشان، هنگامى که قلم و لوحى طلب فرمودند به آن حضرت بى‌ حرمتى کردند و نداى ” فانه یهجر” سر دادند. (24)

و مدتى هم از رحلت ‌حضرت نگذشت که به در خانه تنها یادگارش آمدند و چه بى ‌حرمتی ها که نکردند. چنانکه حضرت زهرا فرمود: یا ابتاه یا رسول الله هکذا کان یفعل بحبیبتک وابنتک … . (25)

9 . مردم دچار وسوسه‌ هاى شیطانى شدند .

2. تفرقه و اختلاف به وجود آمد .

استومع وهنه « یا وهیه.‌» (16)

12. فرصت طلبان به سر کار آمدند .

22 . درباره سقیفه از جمله ر . ک به شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج‌2، ص‌20 – 60 و ج‌6، صص 5 – 50 .

و در عبارتى دیگر فرموده‌اند: «… اطفاء انوار الدین الجلى و اهمال سنن النبى الصفى (33) ؛ به خاموش کردن انوار درخشان دین و بى ‌اهمیت کردن و مهمل گذاردن سنت‌هاى پیامبر برگزیده خدا همت گماردید.»

« اما لعمری لقد لقحت فنظرة ریثما تنتج ثم احتلبوا مل‌ء القعب دما عبیطا و ذعافا مبیدا(40) ؛ به جان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، باید انتظار کشید تا کى مرض فساد پیکر جامعه اسلامى را از پاى درآورد که پس از این از پستان شتر به جاى شیر خون بدوشید و زهرى که به سرعت هلاک کننده است .

10 . الاحتجاج، (اسوه) ج‌1، ص‌282 .


آیا این خبر مفید بود؟

بخوانید:  قسمتی از اجرای مجری جوان درگذشته + فیلم

«جلباب‌» چادر یا عبایى که بدن انسان را مى‌پوشاند، حضرت زهرا (س) تعبیر به جلباب دین فرموده . چون دین نیز تمام زوایاى زندگى فردى و اجتماعى انسان را در بر مى ‌گیرد، همانگونه که چادر و عباء تمام بدن انسان را در بر مى ‌گیرد. (32)

حضرت در خطبه ‌اى که در حضور زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذکر دادند و با تاسف فرمودند:

10. شتاب در شنیدن حرف هاى بیهوده و بى ‌اساس .

« اضیع الحریم و ازیلت الحرمة عند مماته (21)؛ هنوز جسد مبارک پیامبر بر زمین است. در اجتماع سقیفه (22) بدون نظرخواهى از خاندان پیامبر به تعیین جانشین براى آن حضرت مى‌پردازند. و حق اهل بیت‌ حضرتش را ضایع مى‌ کنند .

4 . به حریم پیامبر بى ‌حرمتى شد .

31 . الاحتجاج، ج‌1، ص‌264 .

27 . امام على، عبدالفتاح عبدالمقصود، (ترجمه به فارسى) ج‌1، ص‌328 .

در قرآن کریم نیز آمده است که: «ان السموات والارض کانتا رتقا ففتقناهما (19) ؛ (آیا کافران ندیدند) که آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم .»

32 . درس هایى از خطبه حضرت زهرا، ص 118 .

1. ایجاد ضعف و سستى در میان مردم .

« تشربون حسوا فى ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فى الخمر والضراء و نصبر منکم على مثل حز المدى، و وخز السنان فى الحبشاء (29) ؛ شیر را اندک اندک با آب ممزوج نمودید و به بهانه این که آب مى‌نوشید، شیر را خوردید. کنایه از نفاق است که تظاهر به عملى مى ‌شود که در واقع خلاف آن است (30) و براى نابودى اهل بیت او در پشت تپه‌ ها و درختان کمین کردید . و ما بر این رفتار شما که مانند بریدن کارد و فرو بردن نیزه در شکم، دردآور و کشنده است صبر مى ‌کنیم .»

25 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه سلام الله علیها، 147 .

حضرت خطاب به انصار که با جان و مال پیامبر را کمک کرده بودند چنین فرمودند:

فرمودند:« فانى حرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان و نکصتم بعد الاقدام (35) ؛ پس چرا بعد از بیان حق حیران و سرگردانید، و بعد از آشکار کردن عقیده پنهان کارى مى ‌کنید و بعد از آن پیشگامى و روى آوردن به عقب برگشته پشت نموده‌اید.»

در این مقال بنابر آن است که پیامدهاى رحلت پیامبر اکرم (ص) از نگاه تنها یادگارش، حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شود. او که بضعة الرسول است (9) و به تعبیر امام على (ع) بقیة النبوة (10) است و به اعتراف دیگران، خیرة النساء و ابنة خیر الانبیاء، صادقة فی قولک، سابقة فی وفور عقلک است.

« بابی انت و امی یا رسول الله (ص) لقد انقطع بموتک ما لم ‌ینقطع بموت غیرک من النبوة والانباء و اخبارالسماء . خصصت ‌حتى صرت مسلیا عمن سواک و عممت ‌حتى صار الناس فیک سواء و لولا انک امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیک ماءالشؤون . و لکان الداء مماطلا و الکمد محالفا و قلالک . . . (1) ؛

بخوانید:  طراحی اپلیکیشن چیست؟

« یا معاشر الفتیة و اعضاء الملة، و حضنة الاسلام ما هذه الغمیزة فی حقی و السنة عن ظلامتى (34) ؛ اى گروه جوانمرد، اى بازوان ملت و یاوران اسلام، این غفلت و سستى و ضعف شما در حق من و تغافل و بى‌تفاوتى و خواب آلودگى درمورد دادخواهى من، چیست؟»

8 . مردم پیمان شکنى کردند .

حضرت در جاى دیگرى از همین خطبه، با کنایه زیبایى به این نفاق افکنى پرداخته است و فرموده است:

او که هم مردمان مکه و مدینه را دیده و هم شاهد حیات پیامبر اکرم (ص) بوده و هم در کنار پیامبر و حضرت امیر(ع) حوادث ریز و درشت عصر نبوت و روزهاى بعد از رحلت و حوادث تلخ و دردناک آن ایام کوتاه را به دقت زیر نظر داشته است . آرى او مى ‌تواند پیامدهاى تاسف بار رحلت پیامبر را خوب بیان کند . در اینجا به مواردى از آنها مى ‌پردازیم:

7 . مردم دچار بى‌تفاوتى شدند .

« فقبحا لفلول الحد واللعب بعد الجد و قرع الصفاة (17) ؛ چه زشت است ‌سستى و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و کوشش .»

21 . همان .

14 . این خطبه در منابع متعددى آمده است . از جمله: الاحتجاج طبرسى (چاپ اسوه) ج‌1، شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید معتزلى، ج‌16، ص‌211 به بعد . و در کتاب هاى مستقلى نیز ترجمه و شرح آن نوشته شده است از جمله: درس هایى از خطبه حضرت زهرا، حسینعلى منتظرى . شرح خطبه حضرت زهرا در دو جلد . عزالدین حسینى زنجانى، قطره‌اى از دریا . على ربانى گلپایگانى .

« تستجیبون لهتاف الشیطان الغوى (36) ؛ به شیطان گمراه کننده پاسخ مثبت دادید.»

1 . نهج البلاغه (صبحى صالح) خطبه ‌235 .

15 . ر . ک به الاحتجاج، ج‌1، بحارالانوار، ج‌43، ص‌158 به بعد .

سختى مصیبت رحلت پیامبر به قدرى بود که امام على مى ‌فرماید: « فضجت الدار الافنیة(2)؛ گویا در و دیوار خانه فریاد مى ‌زد.»

***پیامدهاى رحلت از زبان مبارک حضرت زهرا (س)

« ظهر فیکم حسکة النفاق.‌» (28)

5 . همان، نامه‌ 36 .

17 . همان، ص‌287 .

یا ابتاه یا رسول الله ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب وابن ابى قحافة (26) ؛ بابا اى رسول خدا پس از تو از دست زاده خطاب و زاده ابى قحافه چه بر سر ما آمد. (27)

آنان که به پیامبر اکرم (ص) و احکام عالیه اسلام ناب حضرتش دلخوش کرده بودند از نعمت دین الهى و حکومت اسلامى بهره ‌مند گشته بودند. اکنون با دیدن حوادث بعد از آن حضرت مایوس شده و امیدشان به یاس مبدل گشت .

در پایان خطبه عیادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود:

و در جاى دیگر از خطبه فرموده ‌اند:« اطلع الشیطان راسه من مغزره هاتفا بکم فالفاکم لدعوته مستجیبین (37) ؛ شیطان سر خود را از مخفی گاه به در آورد. شما را فراخواند، دید که پاسخگوى دعوت باطل او هستید… .»

بخوانید:  هدایت ورزش به مسیر صحیح زمان‌بر است/ سجادی تواضع دارد

به گزارش برنا؛ رحلت پیامبر اکرم (ص) براى حکومت اسلامى و امت اسلام حادثه‌ اى سخت و جانسوز بود . چنانکه امیرالمؤمنین(ع) مى ‌فرماید:

5 . خط نفاق و دورویى آشکار شد .

« معاشرالناس المسرعة الى قیل الباطل المغضیة على الفعل القبیح الخاسر (39) ؛ اى گروه مردم که به سوى شنیدن حرف هاى بیهوده شتاب مى‌کنید، و کردار زشت زیانبار را نادیده مى ‌گیرید.»

16 . الاحتجاج، ج‌1، ص‌270 .

استنهر از نهر به معناى وسعت و زیادى است، فتق به معناى جدایى و پاره پاره شدن است. انفتق از انفتاق یعنى شکافتن و رتق هم به معناى همبستگى و اتحاد است .

20 . الاحتجاج، ج‌1، ص‌270 .

33 . الاحتجاج، ج‌1، ص‌266 .

28 . الاحتجاج، ج‌1، صص‌263 و 264 .

19 . انبیاء، 30 .

« واکدت الامال‌.» (20)

حضرت سلام الله علیها در فرازهایى از خطبه فدکیه به گروه هاى فرصت طلب که منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از موقعیت ‌بهره برند پرداخته است . و ویژگى ‌هاى آنها را نیز بیان فرموده است .

پى ‌نوشت‌ها:

29 . همان، 266 .

آن حضرت در خطبه فدکیه (14) و خطبه‌اى که بعدا در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند (15) ایراد فرموده‌اند، پیامدهاى رحلت پیامبر را بیان مى ‌کنند از جمله آنها عبارتند از:

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

8 . نهج البلاغه، نامه ‌62 .

6 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام، 138، حدیث 59 .

11. نطفه مظاهر فساد روئیدن گرفت .

چنانکه حضرت على(ع) مى ‌فرماید:” فوالله ما کان یلقى فى روعى، ولا یخطر ببالى ان العرب تزعج هذا الامر من بعده (ص) عن اهل بیته ولا انهم منحوه عنی من بعده” (23) ؛ به خدا سوگند نه در فکرم مى‌گذشت و نه در خاطرم مى ‌آمد که عرب خلافت را پس از رسول خدا از اهل بیت او بگرداند. یا مرا پس از وى از عهده دار شدن حکومت‌ باز دارند.»

2. همان، خ 197 .

26 . همان، 250 .

4 . همان، نامه ‌9 .

40 . همان، ص 290 .

34 . همان، 269 .

3 . همان، خ‌192، بندهاى 98 – 102 .

36 . همان 266 .

9 . بحارالانوار، ج‌43، ص‌23، حدیث‌17 .

«مغزر» یعنى مخفى گاه . در اینجا شیطان به سنگ پشت و خارپشت تشبیه شده است. چون آن هم وقتى دشمن را مى ‌بیند، سرش را در لاک خود فرو مى‌ برد. اما وقتى که محیط را بدون خطر احساس کرد، سر خود را بیرون مى ‌آورد. شیطان نیز تا وقتى که پیامبراکرم (ص) زنده بودند، سرش را در لاک خود فرو برده بود و جرات نمى ‌کرد خود را نشان دهد . ولى بعد از آن سرش را بیرون آورد و به تحریک مردم پرداخت. (38)

23 . نهج البلاغه، نامه‌62 .

24 . الارشاد شیخ مفید، ترجمه آقاى رسولى محلاتى چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ج‌1، ص‌250 .

35 . همان، 272 .