برگزاری منظم این مجمع اقتصادی، توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر در پنجمین اجلاس سران این کشورها در آکتائو قزاقستان بود و هدف از آن تقویت و توسعه بیشتر تعامل بین کشورهای ساحلی در زمینههای صنعتی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و لجستیک، نوآوری، گردشگری، اطلاعات و سایر حوزههای مشترک پنج کشور است.
مجمعی که مهمترین هدف آن ایجاد بستری برای گسترش پروژههای بزرگ و مشترک سرمایهگذاری در کشورهای این ناحیه اعلام شد، ناحیهای که براساس برآوردها حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۹ تریلیون متر مکعب گاز دارد و نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را در خود جای داده است.
به گزارش برنا؛ حوزه آبی خزر و ظرفیتهای عظیم آن، کانون توجه جمهوری اسلامی، پس از تغییر چشمانداز دیپلماسی در دولت سیزدهم است و دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین، فرصت ایجاد نگاهی مشترک برای بهرهبرداری از آن ظرفیتها بود.
دومین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۴۰۰ در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و در این رویداد اقتصادی بینالمللی نخست وزیر فدراسیون روسیه، نخست وزیر جمهوری آذربایجان، نخست وزیر قزاقستان و معاون کابینه وزرای ترکمنستان و معاون اول رییسجمهور جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
همچنین مرداد ماه سال ۱۳۹۸ و همزمان با نخستین سالگرد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، کشورهای حوزه این دریا، در منطقه توریستی آوازه شهر ترکمنباشی ترکمنستان، گرد هم آمدند تا در اولین مجمع اقتصادی خزر شرکت کنند.
ناظر گمرکات مازندران از کشور روسیه به عنوان یکی از بزرگترین طرف مبادله کالا نام برد و گفت : صادرات کالا به روسیه از ابتدای سال جاری ۱۳۴ درصد از نظر وزنی و ۱۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
این مقام مسوول، در خصوص آمار واردات گمرکات مازندران از روسیه طی مدت مذکور افزود: در این مدت میزان واردات گمرکات مازندران از روسیه به ۳۵۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش، واردات گمرکات مازندران از روسیه در مدت یاد شده به ۸۴۲ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشت.
به گفته وی، کالاهای صادراتی مازندران به روسیه شامل سیمان و مواد معدنی، محصولات لبنی، فرآورده های خوراکی گوناگون، محصولات شیمیایی، ماشین آلات، انواع ماهی، مواد پلاستیکی، فرش است.
همچنین این گزارش حاکی از آن است کالاهای عمده گمرکات مازندران شامل غلات، روغن و دانه های روغنی، چوب و تخته، محصولات شیمیایی، کاغذو مقوا، آهن آلات، مواد پلاستیکی داشته است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار میرود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.