روی کاغذ دردسری برای صعود به جام جهانی نداریم/ مثل زمان کی‌روش باید فضا برای قلعه نویی فراهم باشد



محمد نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا، با تاکید بر اینکه فاصله‌ها در فوتبال امروز بسیار کم شده است در خصوص حریفان ایران در مرحله سوم انتحابی جام جهانی اظهارداشت: ما روی کاغذ با بهترین قرعه روبرو شده‌ایم و در مقایسه با ژاپن، عربستان و استرالیا تیم ما حریفان ساده‌تری را دارد و با توجه به این که از هر گروه دو تیم به مرحله نهایی صعود می‌کند، شرایط ما برای صعود به جام جهانی فراهم است.

وی افزود: اینکه بخواهیم با ساده انگاری حریفان، کار را برای صعود تیم ملی آسان بدانیم، اشتباهی است که مطمئنا کادرفنی تیم ملی با تجربه بالایی که دارند، به آن دچار نخواهند شد. بازی‌های جام ملت‌های آسیا و رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ آلمان که این روز‌ها مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند، این حقیقت منطقی را عیان می‌سازد که فاصله تیم‌ها در تمام دنیا آنقدر کم شده است که بعضی اوقات باعث غافلگیری همه می‌شود. شما دیدید در بازی اخیر اسلواکی و پرتغال چیزی نمانده بود پرتغال با ستاره‌هایش برابر تیم کم نام و نشان اسلوونی حذف شود!

مربی فوتبال ایران ادامه داد: نمونه این مساله در بازی اخیر انگلیس برابر اسلواکی هم رخ داد. این موضوع در سطح آسیا هم دیده می‌شود. به هر صورت شاید در سال‌های قبل قدرت تیم‌ها ملاک برتری و پیروزی شان بود، اما در حال حاضر انگیزه‌ها، مساله قدرت را تحت الشعاع قرار داده است. در هر حال با تاکید دوباره بر این که حریفان ما نسبت به رقبای سید اولی شاید ساده‌تر به نظر برسد اما ساده انگاری ما برابر آنها می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را برای ما در پی داشته باشد.

بخوانید:  کریدور سرد بندر سالیانکا در راستای توسعه صادرات ایران راه‌اندازی شد

نصرتی گفت: با توجه به سابقه ایران و حریفان قرعه ما مناسب است و اگر ما ایران همیشگی باشیم و با انگیزه و تمرکز بالا برابر رقبا به میدان برویم، می‌توانیم صعود کم دردسری را به جام جهانی داشته باشیم.

مدافع سال‌های گذشته تیم ملی تغییر نسل در تیم ملی را مساله‌ای اجتناب ناپذیر عنوان کرد و در این خصوص تصریح کرد: در فوتبال دنیا تغییر نسل و اضافه شدن جوان‌ها به بدنه تیم‌ها برای کسب تجربه لازم و ضروری است و این موضوع شامل حال تیم ما هم می‌شود. در حال حاضر ما جوانانی مانند محمد قربانی، سحرخیزان، حزباوی، حسین نژاد و… را داریم که توانایی‌های‌شان در تیم‌های باشگاهی محرز شده است و وقت آن رسیده که این نفرات در تیم ملی هم کسب تجربه داشته باشند و به قول فوتبالی‌ها با بزرگتر‌ها و باتجربه تنه به تنه شوند. برگزاری بازی‌های دوستانه می‌تواند این نیرو‌ها را برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی آماده کنند.

نصرتی در پایان گفت: در حال حاضر فوتبال ما نیازمند یک تقویم اجرایی قوی و اردو‌ها و بازی‌های دوستانه است تا فرصت بازی و میدان دادن به جوان‌ها برای کادرفنی ایجاد شود. در زمان کارلوس کی روش این شرایط برای او و تیمش مهیا بود و باید این فضا برای امیر قلعه نویی و کادرش هم فراهم آورده شود.

گفت و گو از سمیه قدیری

انتهای پیام/ 



منبع