زیست ۶ گونه جانوری کمیاب و نادر در پناهگاه‌های حیات وحش زنجان

با توجه به اهمیت حیات وحش استان خبرنگار ایرنا با “ علی اسدی “معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان ” گفت و گو کرده است.

به گزارش برنا؛ مناطق حفاظت شده حیات وحش استان گنجینه‌ای ارزشمند و منحصر به فرد را در خود جای داده و به اعتقاد کارشناسان امر بی توجهی نست به آن می تواند مشکلاتی را در مدیریت این مناطق و حتی حفظ گونه های مختلف ایجاد کند.

ایرنا: در زمان حاضر وضعیت کنونی حیات وحش استان چگونه است؟

همواره دل نگرانی در ارتباط با حیات وحش استان وجود دارد چون عوامل متعدد و متنوعی بر زیست آنها دخالت دارد، بر این اساس باید برنامه های مدیریتی و مشارکتی را بیش از گذشته ارتقا داد و در این میان جذب نیروهای مورد نیاز می تواند به حفاظت بیشتر از حیات وحش کمک کند.

اگر می خواهیم کارها به نحو مناسب و اصولی انجام شود و حفاظت خوبی را در مناطق تحت پوشش انجام دهیم باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

به عنوان مثال منطقه فیله خاصه در سال ۹۹ از شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد، اما همچنان نیروی انسانی و امکانات کافی به ویژه پاسگاه ندارد و همچنان با نیروی محدود فعلی پایش می شود که انجام اقدامات لازم را با دشواری مواجه کرده و نیازمند توجه جدی است.

منبع: ایرنا

همچنین پلنگ ایرانی در مناطق کوهستانی و دشتی فیله خاصه حضور دارد؛ سال گذشته ۲ قلاده پلنگ در این ناحیه مشاهده شد که نشان از کامل بودن چرخه غذایی محیط زیست دارد و این حیوان برخلاف گرگ‌ها انسان‌گریز بوده و اگر انسان به محدوده زندگی آنها وارد نشود، کاری به محیط زیست های انسانی ندارد.

بخوانید:  یک پرسپولیسی محکوم شد

خرس قهوه‌ای از دیگر گونه‌های شاخص زیست محیطی در زنجان است که در معرض تهدید قرار دارد و از دیگر گونه‌های شاخص می‌توان به سیاه‌گوش و انواع پرندگان اشاره کرد.

باید توجه داشت که برخی مناطق استان همانند شکار ممنوع خرمنه سر طارم خاص و بکر است و این اداره کل نیز به دنبال آن است این منطقه را به سطح “حفاظت شده” ارتقا دهد تا نگرانی ها در خصوص آن کاهش یابد.

ایرنا: چه مشکلات دیگری در مناطق حفاظت شده استان وجود دارد؟

با توجه به گستردگی مناطق حفاظت شده استان، محیط زیست زنجان با کمبود نیرو برای پیشبرد کارهای خود مواجه بوده که همین موضوع به نوعی چالش هایی را ایجاد کرده است.

این در حالی است که واقع شدن منطقه فیله خاصه در کنار دشت سهرین موجب شده حیات وحش به سمت این منطقه هدایت شوند و از آن به عنوان گذر و زیستگاه استفاده کنند.

موضوع فرودگاه یا تغییر کاربری اراضی از دیم به آبی موجب شده حیات وحش این منطقه چندان احساس امنیت نداشته باشند به طوری که هنگام سرشماری در اطراف فرودگاه زنجان جمعیت آهو وجود ندارد.

باید مطالعات بیشتری در خصوص گونه های حیات وحش استان همانند آهوان دشت سهرین زنجان یا قوچ و میش ارمنی در منطقه انگوران در مقایسه با مناطق دیگر انجام شود تا بتوان گفت چه میزان خاص هستند.

از طرفی وجود نیروی انسانی کافی می توند از شکار بی رویه حیات وحش جلوگیری کند، حداقل در این منطقه به ۱۰ نیروی انسانی نیاز داریم و هم اکنون ۵۰ درصد چارت محیط زیست استان خالی است.

بخوانید:  مسیرهای راهپیمایی ۲۲ بهمن در استان البرز

 



منبع

ایرنا: در مورد گونه های شاخص حیات وحش استان چه می توان گفت؟

ایرنا: چه خطراتی منطقه حفاظت شده دشت سهرین زنجان را تهدید می کند؟

بر اساس آخرین سرشماری های سالانه انجام گرفته به طور میانگین طی امسال و سال گذشته جمعیت حیات وحش شاخص استان از جمله آهو، کل و بز و قوچ و میش بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

در این مناطق علاوه بر زیست ۶ گونه جانوری کمیاب و نادر حیواناتی از قبیل رودک، کفتار، گرگ، شغال، گراز و خرس قهوه ای و انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری زیست می کنند که شکار کردن آنها جریمه های قانونی خاص خود را دارد.

وجود سه عامل مهم زیستگاه، امنیت و تغذیه موجب ماندگاری حیات وحش در این مناطق می شود.

پیش از این در اراضی این منطقه، گندم و جو کشت می شد، اما در حال حاضر زمین های کشاورزی آبی گسترش یافته است به طوری که محصولاتی نظیر گوجه فرنگی کشت می شود، در نتیجه حضور افراد مختلف و ماشین آلات موجب نا امن شدن زیست حیات وحش آهوان شده است و یکی از تهدیدات اصلی این دشت محسوب می شود.

اداره کل محیط استان زنجان دارای هفت منطقه حفاظت شده سرخ آباد، انگوران، فیله خاصه، پناهگاه حیات وحش انگوران، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر، شکار ممنوع فیله خاصه و شکار ممنوع خراسانلو بوده و گونه ها و جانواران کم نظیری را در خود جای داده است.

هم اکنون ۱۳.۷ درصد مساحت استان به مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست اختصاص دارد که این میزان در سطح کشوری ۱۱.۵ درصد بوده که این میزان در استان بالاتر است.

بخوانید:  رنگ سفید به چراغ های راهنمایی و رانندگی اضافه می شود!

هم اکنون مشکل اصلی ما به منطقه حفاظت شده سرخ آباد” سهرین زنجان” بر می گردد چون حفر چاه ها، برداشت بی رویه و انتقال غیر مجاز آب زندگی این حیوانات را با مشکل مواجه کرده است.