سال ۱۴۰۲ باشگاه های سلامت اجتماعی نوجوانان در محلات راه اندازی می شود/ تشکیل 1500 گروه نوجوان در محلات در قلب طرح مانا

ذکایی فر در ادامه گفت: یکی از آسیب هایی که در سالهای اخیر با آن مواجهیم و باعث ایجاد مسائل  اجتماعی شده شکاف بین نسلی نوجوانان و جوانان است؛ بنابراین شکاف بین نسلی یکی از مسائل مهمی است که تسهیل‌گران محله در کارگاه ها و جلسات آموزشی بر آن متمرکز هستند و به والدین و نوجوانان در جلسات مهارت های پیشگیری و مقابله آموزش لازم داده می شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به اهمیت واثر گذاری طرح های از جنس مشارکت و پیوند اجتماعی و مردمی لازم است که  ضریب نفوذ اینگونه برنامه ها افزایش پیداکند و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و توجه سیاست گذاران در زمینه پیشگیری سال آینده شاهد افزایش ضریب نفوذ طرح مانا به این معنا افزایش هم تعداد محلات و هم تعداد گروه نوجوانان باشیم.

 





مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی بیان کرد: یکی از برنامه های سازمان بهزیستی برای بکارگیری مشارکت بخش های مختلف مردم در محلات، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان (طرح مانا) است ؛ این طرح برای ارتقا توانمندی و سلامت اجتماعی نوجوانان گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال اجرا می شود؛ ارتقا همیاری جمعی نوجوانان، عزت نفس، اعتماد به نفس نوجوانان و استقلال طلبی، مهارت در حل مسئله، خود کارآمدی و کمک به فرآیند هویت یابی و هویت پذیری تاثیر دارد که بخشی از اهداف این طرح است. 

انتهای پیام/

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: علاوه بر آموزش هایی که نوجوانان با کمک تسهیلگران در بخش های مختلف می بینند، یکی از موضوعات مهم این است که گروه های تشکیل شده با‌کمک و راهبری تسهیلگران بتوانند نیاز سنجی محله، تحلیل وضعیت محلی  و اولویت بندی مسائل، مشکلات محلی را انجام دهند.

بخوانید:  پوشش های نانویی برای افزایش دوام آینه

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بخشی از پروژه های نوجوانان برای حل مسئله در محله تایید و ارایه می شود؛ به منابع مالی و اعتباری نیاز دارد که بخشی ازاین اعتبارات را سازمان بهزیستی تامین می کند و بخشی دیگر از اعتبارات نوجوان از طریق حمایت طلبی از بخش های دیگر جذب کردند به طوری که سال گذشته نوجوانان توانستند ۸۰۰ میلیون تومان از بخش های مختلف جذب کنند و امسال یک میلیارد تومان سهم آورده برای اجرای پروژه هایشان داشتند، بنابر این از این طریق  رشد همه جانبه نوجوانان در این طرح اتفاق خواهد افتاد که یکی از اهداف عالی این برنامه  پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقا سلامت اجتماعی است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

ذکایی فر ادامه داد: یکی دیگر  از بخش های طرح مانا طراحی و تدوین پروژه هایی برای کمک به حل مسئله محله و گروه است که نوجوانان در این بخش هم مشارکت با همدیگر، حل مسئله، حمایت یابی و حمایتگری را یاد می گیرند.

وی عنوان کرد: این برنامه امسال در همه‌ی استانهای کشور با اولویت مناطق حاشیه ای و کم برخوردار اجرا شد؛ در سال گذشته حدود ۵۰۰ محله تحت پوشش طرح مانا قرار گرفتند، امسال با تامین منابع اعتباری لازم ۷۰۰ محله تحت پوشش قرار دادیم و بالغ بر هزار و ۵۰۰ گروه نوجوان در محلات تشکیل شد.

ذکایی فر در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در این طرح  پایداری گروه نوجوانان و استمرار برنامه های مشارکت اجتماعی است که یکی از برنامه های مدنظر در جهت اجرا این طرح  در سال آینده به شکل راه اندازی باشگاه های سلامت اجتماعی نوجوانان در محلات می باشد.

بخوانید:  تکذیب مسمومیت دانش آموزان در کرمان
آرزو ذکایی فر مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی برنا؛ درباره طرح مانا (مشارکت های اجتماعی نوجوانان) اظهار داشت: با توجه به ابعاد توسعه زندگی و تلاش بشر برای دستیابی به شرایط مطلوب ضروری است ابزارهایی که باعث تحقق وضع شرایط بهتر و توسعه در همه ابعاد زندگی می شود را بپذیریم و از همه‌ منابع و امکانات انسانی و طبیعی بالقوه به صورت مطلوب بهره مند شده و برای همه منابع ارزش قائل شویم تا به شرایط بالفعل برسیم. 

حضور گسترده جامعه ورزش و جوانان استان تهران در همایش بزرگ ورزشی

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای انسان برنامه ریزی و مشارکت فعال و اثربخش در همه‌ی ابعاد برای توسعه است. مشارکت فرایندی است که در برگیرنده تمام کنش های فردی و گروهی است؛ دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تاثیر گذاری در تصمیم گیری ها درباره امور عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کانون فکری نوجوانان

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم انجام شده در فرایند طرح مانا این است که نوجوانان با استفاده  از آموزش های تسهیلگران می توانند فنون مذاکره و حمایت طلبی را از بخش های دولتی و غیر دولتی انجام دهند و نوجوانان در استان ها توانستند تا حمایت طلبی خوبی در زمینه کمبود های محله از شهرداری، فرمانداری و نیروی انتظامی داشته باشند.


آیا این خبر مفید بود؟