سلطنت قاجار پایان یافته، اما …!

مگر یک مقطع تاریخی تقریبا کوتاه،چقدر مهم بوده و اتفاق ریز و درشت داشته که باید این حجم از کارهای فرهنگی برای آن انجام شود؟

نام بردن از تک تک این نمایش ها،فیلم ها و سریال ها فقط سیاه کردن صفحه سپید است.همین قدر اشاره می کنیم که در حال حاضر،همزمان دو سریال با موضوع ایل قاجار روی آنتن صداوسیما و یکی هم در قاب پلتفرم هاست،برخی نیز به تازگی نمایش آنها به پایان رسیده است.

آیا این حجم از کارهای فرهنگی فقط برای یک مقطع تاریخی،مشکوک نیست؟!اطلاعاتی که مردم عادی و خواص ایرانی از تاریخ دوران قاجار و شخصیت هایش دارند،از هیچ برهه دیگری ندارند،چرا؟

پیش از انقلاب نیز فیلم و سریال با موضوع سلطنت قاجار بوده،اما حجم تولید آنها با بعد از انقلاب اصلا قابل مقایسه نبوده و نخواهد بود.

رضا اورنگ

انتهای پیام/





یکی از این طرح ها که از گذشته وجود داشته و در این چند دهه شدت یافته،زنده نگه داشتن نام ایل قاجار است.تعداد کتاب هایی که درباره دوران پادشاهی قاجار و رجال آن نگاشته شده،بسیار بیش از دوران های دیگر است.

به عقیده حقیر،این به دلیل نزدیکی به تاریخ معاصر یا واقعه مشروطه نیست،بلکه خاندان قاجار که اکثرا هم متمول بوده و نسبت به قوم خویش تعصب دارند،با هزینه کردن فراوان از ثروت خود،باعث شده اند از این طریق نام ایل قاجار همیشه بر سر زبان ها باشد.

بخوانید:  فینالی در مرحله یک‌هشتم نهایی/ عصرانه زمستانی به صرف ال‌کلاسیکو

بازماندگان قوم قاجار بسیار هوشمندانه رفتار کرده اند که توانسته اند، هم نام خاندان خویش و آن مقطع تاریخی را زنده نگه دارند و هم هیچ ردپایی از خود در تولید این حجم از آثار فرهنگی باقی بگذارند.


آیا این خبر مفید بود؟

امیدواریم مسوولان امر دستور تحقیق در این زمینه را صادر کنند تا مشخص شود چه کسانی در پشت پرده وجود دارند که این همه تلاش کرده و پول خرج می کنند تا نام قوم قاجار همچنان زنده مانده و هرگز از ذهن خواص و عوام پاک نشود.

آنان در هر برهه ای شرایط را درک و فهم کرده و مطابق آن زمان طرح های خود را پیش برده و اجرایی می کنند.

فکر می‌کنید همه این حرکات برنامه ریزی شده و اجرای آن با سرمایه هایی کلان،بی منظور و اتفاقی باشد؟اگر چنین فکر کنید،بی شک راه را به خطا رفته اید.

در دوره جمهوری اسلامی که یا در دستگاه دولت حضور ندارند یا تبار خود را برملا نمی کنند،متعصبان قوم قاجار با صرف هزینه های زیاد در عرصه های تئاتر،سینما ،تلویزیون و اخیرا در نمایش خانگی،به صورت مخفی یا علنی سرمایه گذاری کرده اند تا روی صحنه ،پرده سینما و قاب تلویزیون،نمایش ها، فیلم ها و سریال های زیادی با موضوع ایل قاجار و آن دوران تاریخی تولید و عرضه شوند تا خوب یا بد،نام این خاندان پرجمعیت همچنان زنده باشد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

هیچ کس یا مرجعی تاکنون به این مهم فکر نکرده و آن را جدی نگرفته است.این نشان می دهد متفکران و ثروتمندان متعصب ایل سلطه گر قاجار،کارشان را به درستی انجام داده اند،هم نام ایل قاجار و رجال آن را زنده نگه داشته اند و هم توانسته اند بدون اینکه کسی به آنان شک کند،روی مخاطب تاثیر گذاشته و تاریخ خود را در اذهان عوام و خواص ته نشین کنند!

بخوانید:  پرسپولیسی ها کریم باقری را غافلگیر کردند

اگر به اسامی وزرای دوره پهلوی اول و دوم نگاهی بیندازید،بسیاری از آنان از تیر و ترکه قوم قاجار بودند.امروز نیز در تمام عرصه های سیاسی،اقتصادی و فرهنگی حضوری چشمگیر دارند،اما مانند گذشته فریاد نمی زنند از طایفه قاجار هستند و به آن افتخار کنند.

در درازنای تاریخ کهن ایران،مقطع های مهم تاریخی وجود داشته و اتفاقات بزرگی رقم خورده است،حتی قدمت سلطنت برخی از خاندان ها بسیار بیش از قوم قاجار بوده،اما چرا اکثر نویسندگان،تاریخ نگاران و رمان نویسان،بیشتر روی این برهه از تاریخ کار کرده و می کنند؟

مدیران صداوسیما،مرکز هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی،لیست تولیدات را بیرون بکشند تا به عمق مسئله پی ببرند.