سهل انگاری در تزریق دز یادآور واکسن کرونا به ورود سویه جدید خوشامدگویی می‌کند

حق ازلی افزود: همچنان سویه غالب کرونا در ایران اومیکرون BA۴ و BA۵ است اما، در بُعد جهانی صبحت از کرونای BQ۱ مطرح می‌شود که هنوز اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد اما طبق آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی که ظرف ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است به نظر می‌رسد که BQ۱ هم از نظر بیماری‌زایی خیلی تفاوتی با سویه اومیکرون ندارد.

باتوجه به این موضوع روز گذشته  سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشنامه ای به روسای دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور بر ضرورت آمادگی ارائه خدمات درمانی برای افزایش احتمالی موارد کووید ۱۹ در بیمارستان های کشور تاکید کرد.

میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر

کرونا

لزوم تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا برای افراد بالای 18 سال

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره اظهار کرد: در حالی که در ماه گذشته، 13 روز  آمار مرگ و‌ میر ناشی از کرونا در کشورمان به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان فوتی های سه رقمی را تجربه کردند؛ به طوری که در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر ، آمار مبتلایان به  سویه  های جدید کرونا به نامهای  BQ1  و BA5  با سهم متفاوت از هرسویه در آمریکا  مجموعا ۵۰ درصد، در ژاپن ۱۳ درصد ، در کره جنوبی ۱۳ درصد ، در فرانسه ۵ درصد و در برزیل ۳ درصد نسبت به هفته پیش تر از آن افزایش داشت همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی از آمار مبتلایان به کرونا دیده شده است.

بخوانید:  راهکارهای ساده برای آسان شدن نظافت خانه و خانه تکانی عید+تصاویر

پس از گذشت چندین ماه در تاریخ 5 دی ماه سال جاری وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن کرونا هشدار داد. حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیان کرد: مطابق مصوبه کمیته ملی واکسن افراد بالای 18 سال دارای بیماری زمینه ای که حداقل 6 ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن آن ها گذشته است، دز نوبت یادآور واکسن کووید 19 را دریافت کنند.

آماده باش وزارت بهداشت علیه سویه جدید ویروس کرونا

باتوجه به این آمارها ما باید تجربه های دوره های پیشین را به کار گیریم تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود همچنین باید دستورالعمل هایی که از سمت وزارت بهداشت اعلام می شود را جدی بگیریم چراکه هموراه احتیاط شرط عقل است.

در روزهای اخیر دولت محلی چجیانگ در چین روز یکشنبه اعلام کرد که این استان روزانه با حدود یک میلیون مورد ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» روبرو است و انتظار می‌رود این رقم طی روزهای آینده دو برابر شود علاوه براین آمار مبتلایان جدید در اروپا و آمریکایی روند صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا؛ آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 که از سه رقمی به دو رقمی و در برخی روزها تک رقمی اعلام شد و حتی در روزهای متعددی آمار فوتی های کرونا به صفر رسید؛ این ذهنیت به وجود آمد که دیگر کرونا از میان شهر رخت بر بسته و افراد جامعه به مرور ماسک ها را کنار گذاشتند و ضدعفونی کردن را از لیست کارهای روزمره خود حذف کردند.

در این راستا مهرداد حق ازلی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره آخرین وضیعت بروز کرونا در دنیا و ایران گفت: در قسمتی از کشورهای دنیا بویژه در آسیای شرقی و چین شاهد افزایش قابل توجه بروز بیماری بوده‌ایم ولی تاکنون این افزایش منجر به افزایش گزارش بروز مرگ و میر نشده است. این موج از بیماری هنوز در قسمت‌های غربی که به سمت ایران است خود را بروز نداده و خوشبختانه ما نسبت به چند هفته و چند ماه گذشته تغییری در بروز موارد بیماری در کشور نداشته‌ایم، ولی این انتظار وجود دارد که طی چند هفته آتی موارد کرونای کشور ما هم افزایشی شود.

بخوانید:  عواقب فریاد زدن بر سر کودکان +اینفوگرافی
حال پس از چندین ماه که این ویروس منحوس در آستانه از پا درآمدن بود در آستانه فصل زمستان خبر از سویه های جدید آن در آن سوی مرزها زنگ خطر بازگشت دوباره این ویروس را به صدا درآورد.


آیا این خبر مفید بود؟

وی درباره تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا تاکید کرد: در حال حاضر توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که اگر یک‌سال از آخرین تزریق واکسن افراد گذشته است حتما برای تزریق دز یادآور اقدام کنند و خوشبختانه در کشور ما هم واکسن به میزان کافی وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر  و ناکافی است  و از رسانه ها و مردم می خواهیم  موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بنا به توصیه متخصصان ، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می شود، دست کم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.

واکسن

سویه جدید کرونا تفاوت چندانی با اومیکرون ندارد

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: معمولا یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا این سویه ها در ایران مشاهده می شد،  اما هنوز سویه جدید BQ1 در ایران مشاهده نشده است.وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتما به این کار اقدام کند. همچنین  مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به کلیه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه ای بوده و شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می شود هر چه سریعتر نسبت به تزریق دز یاد آور اقدام کنند.

بخوانید:  ۱۲ جسد در جریان تنش‌های داخلی هائیتی پیدا شد

انتهای پیام/