سوآپ گاز از روسیه می تواند ایران را هاب انرژی منطقه کند/ تحول اقتصادی با عملیاتی شدن همکاری با شانگهای و پالایشگاه های فراسرزمینی

نماینده مردم در شهرستان لارستان در پایان گفت: دولت تمامی تلاش خود را می‌کند در این بازار رقابت انرژی در دنیا از تمامی ظرفیت‌ها به بهترین صورت استفاده کند و به عنوان هاب انرژی در منطقه قرار گیرد. ممکن است دولت در این مسیر رقبای قدرتمندی داشته باشد اما با توجه به تلاشی که می‌کند قطعا به نتایج مطلوب خواهد رسید. 


آیا این خبر مفید بود؟

حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پیامدهای مهم جنگ میان کشور روسیه و اوکراین این بوده است که یک‌سری کشورها مانند آمریکا که سال ۲۰۵۰، انگلیس ۲۰۴۰ و آلمان ۲۰۳۰ را برای خود برنامه ریزی کرده بودند که استفاده از سوخت فسیلی را در چنین سال‌هایی برای خود به حداقل برسانند، سریع‌تر دست به این اقدام بزنند و این هدف را برای خود زودتر به مرحله ی اجرایی برسانند. در واقع 15 الی 17 سال هدف خود را به جلو انداختند و اکنون بزرگ‌ترین قراردادهایشان پیرامون سوخت الکتریکی و هیدروژنی است.


|





منبع

وی افزود: در حقیقت کشور ما هم در این حوزه اقداماتی را انجام داده و همچنان نیز این اقدامات در حال انجام است. به عنوان مثال بحث سوآپ گازی با کشور ترکمنستان و آذربایجان و صحبت هایی که با کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند، افغانستان، عراق و ازبکستان و …  می‌شود. به هر حال همه‌ی موارد نشان‌دهنده ظرفیت ویژه برای کشور ایران است که می‌تواند اکنون در حوزه انرژی بسیار اثرگذار باشد.

بخوانید:  مه‌لقا باقری در پرونده باز است

 وی افزود: ما یک مرحله رفع تحریم داریم که وزارت خارجه در این حوزه و برجام تمامی تلاش خود را می‌کند و در حال پیگیری است و مرحله‌ی دیگری داریم که بحث خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم بر کشور است که دولت در این حوزه اقدامات خوب و مهمی انجام داده است. به عنوان مثال عضویت در سازمان همکاری شانگهای، پالایشگاه های فراسرزمینی و خرید گاز و سوآپ گاز از روسیه می‌تواند در  این موضوع اثرگذار باشد.

در گفت وگو با برنا: